Hva om livet bare er et dataspill som kan omstartes et uendelig antall ganger?
Scenografi og musikk utfyller hverandre i Operaens Karmelittsøstrene, men fortellingen havner i effektenes skygge.
Johannespasjonens skakende drama gjorde seg kun glimtvis gjeldende i Oslo Domkor og Barokkanernes langfredagsfremføring i Oslo domkirke.
Bergen Nasjonale Operas totalrenovering gjør Flaggermusen til sviende samtidssatire – uten å rokke ved operettesjangerens egenart.
La bohème i Trondheim forutsetter for mange, lange tankesprang.
Med formatet «konsertteater» gjør Nordic Black Theater velkjente låter til vellykket historiefortelling.
Mange og uklare metanivåer preger Den stundesløse ved Operaen i Kristiansund.
I dag presenterer Scenekunst.nos fagredaktør for opera og musikk, Hilde Halvorsrød sine operahøydepunkter fra 2023.
Selv om Institutt for musikkvitenskap ikke er ribbet for klassisk musikk, er det ikke til å komme fra at det finnes langt mindre av en helt spesifikk type fagkunnskap. Det er det vi må snakke om.
Personregi og skuespill i Katja Kabanova ved BNO er så melodramatisk at det er vanskelig å bli berørt av musikkens og fortellingens nådeløshet.
Operaens barnekor overgår seg selv i profesjonalitet og musikalitet – i et usedvanlig svakt verk.
Over 230 scenekunstnere og produsenter tar til orde for at støtteordningen for etablerte scenekunstnere skal forvaltes av Kulturrådet.
Frost i nynorsk versjon finner ikke opp kruttet på nytt, men Mimmi Tamba synger alle tidligere Elsa-er ned i støvlene.
Ultimafestivalen spriker heldigvis fremdeles i mange retninger, på tross av årets glattpolerte innpakning.
Ultimafestivalens tilbud til barn trenger bedre organisering og skarpere målgruppetenkning.
I sin nye produksjon legger Nasjonaloperaen La traviata til «de gylne tjueårene» – et grep som hadde hatt godt av mer motstand.
Operaen Fram forteller ærlig og brutalt om alderdom, i et format som har mer å gå på.
Kilden og Det Vestnorske Teateret presenterer hver sin solide produksjon av Amadeus, selv om ingen av dem får ordentlig bukt med svakhetene i teksten.
Nibelungens ring i Kanonhallen fremstår mer som en slapp kortversjon av Wagners opera enn et teaterstykke på egne ben.
Går det an å lage meningsfull, nyskapende kunst av 9. april 1940 – enda en gang? OscarsborgOperaens uroppføring av Kommandanten er et overbevisende «ja».