S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Emil Bernhardt
Kritikk
Orkestermusikk til de levende

Storhet av både lyrisk og religiøs karakter fylte Grieghallen sist fredag. Edward Gardner sørget for imponerende oversikt i et krevende program.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Prakt på kontinentet

De sentraleuropeiske symfoniorkestrene er ikke bare fremragende ensembler. Iblant kan det lukte av rutine, men fremfor alt er det fascinerende hvor forskjellige de er.

av Emil Bernhardt
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Emil Bernhardt

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Emil Bernhardt sine konserthøydepunkter.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Skurker og helter

Sjefdirigent Klaus Mäkelä imponerer og tar Oslo-filharmonien til Asia med storslagent orkesterrepertoar. Men at den norske musikken må bli hjemme, er en skam.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Romantiske forvandlinger

Kunstnerisk leder Leif Ove Andsnes gjør Rosendal kammermusikkfestival til en vibrerende møteplass for utforskning av musikalsk liv.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Glimt av gåten

Beethovens forhold til religion var sammensatt, og hans store «Missa solemnis» viser sider av komponisten som sjelden kommer frem. To nylige fremføringer var, interessant nok, svært forskjellige.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Beregnet og forløst

Oslo-filharmonien yter maksimalt under sin æresdirigent, selv i et program hvor prioritering er umulig å unngå.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Dype toner i luftig strategi

Stavanger symfoniorkester har alt som skal til. Men hvorfor fremstår helheten halvhjertet, selv etter en konsert som presenterer en norsk urfremføring?

av Emil Bernhardt
Kritikk
Filharmonisk entusiasme

Klaus Mäkelä fortsetter å imponere med stil og musikalsk tilstedeværelse. En flott åpningskonsert viser likevel at han har en vei å gå i beherskelsen av den symfoniske storformen.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Tre dagers mestermøte

Ujevn balanse og diskutable tolkninger til tross, Det Norske Kammerorkesters minifestival inneholdt fortettede øyeblikk og vant publikum i Universitetets aula.

av Emil Bernhardt
Essay
Under lysekronene

En reise til Wien og et besøk i byens viktigste konserthus gir rett og slett en ny opplevelse av hva klassisk musikk handler om, skriver Emil Bernhardt.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Mahlers gruoppvekkende forløsning

Med finske Jukka-Pekka Saraste på dirigentpulten kan man oppleve hva Oslo-Filharmonien er gode for, skriver Emil Bernhardt.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Med Schubert gjennom historien

En konsentrert og fortettet tolkning av Schuberts G-dur-kvartett ble høydepunket da Kammerorkesteret fant tonen med fiolinist Lorenza Borrani.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Rytmisk volum og kjempende positurer

Det ble mye lyd over lang tid i Oslo-Filharmonien forrige torsdag. Programmet var interessant, og utholdenheten imponerende. Men sjefdirigent Klaus Mäkelä må ikke glemme verdien av det intime pianissimo, skriver Emil Bernhardt.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Tung start, lys fremtid

Oslo-Filharmoniens sesongåpning ble dessverre en seig affære. Men under overflaten finnes kvalitetene og potensialet – det er hevet over tvil.

av Emil Bernhardt
Kommentar
Solid pakke

Oslo-Filharmoniens program for sesongen 2021/22 har få overraskelser, men er likevel variert og innholdsrikt.

av Emil Bernhardt
Debatt
Marius Hoels florlette floskler

Kritikken av NRKs dekning av klassisk musikk handler ikke om hvor mange sendeflater og minutter NRK kan liste opp. Den handler om hva som – kvalitativt, ikke kvantitativt – skjer på disse sendeflatene, skriver Emil Bernhardt, musikkritiker i Morgenbladet.

av Emil Bernhardt
Essay
Den som elsker orkesteret

Man kan kalle det etablert og gammeldags. Men kommer man til Wien, skjønner man hva det handler om i klassisk musikk.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Intensiv ekspresjonisme og kjølig struktur

Hvordan forløser dirigenten musikkens kraft? Oslo-Filharmoniens gjest, Hah-Na Chang, ga alt, men viste samtidig at egen inspirasjon ikke alltid er det som skal til.

av Emil Bernhardt
Debatt
Kunst og forskning – en produktiv forskjell

– Selv om begrepet «autonomi» i kunst selvsagt har en historie, mener jeg begrepet, såfremt det brukes for å markere en epistemologisk forskjell mellom kunst og vitenskap, bør forstås nettopp epistemologisk, og sånn sett a-historisk. Stipendiat Emil Bernhardt ved Norges musikkhøgskole diskuterer debatten om doktorgradsnivå i kunstutdanningen.

av Emil Bernhardt

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no