Om språklige revefeller og tilliten til kaffegrut

Det handler ikke om ytringsfrihet, men om hvem som kontrollerer narrativet. Tale holdt 4. mars under arrangementet Fri Kunst på Sentralen i Oslo, arrangert av den nystartede nettverksorganisasjonen med samme navn.

– Og plutselig er man selv en del av systemet

– Det gjelder å se faresignalene når ikke en gang journalister i tunge medier klarer å se gjennom Silje Hjemdals lemfeldige omgang med kilder, sier Hege Knarvik Sande. Vi har bedt henne og Morten Gjelten oppsummere årets «Fri kunst»-uke.

Vaktskifte i unntakstilstand

Annilese Miskimmons periode som operasjef i Bjørvika går mot slutten, to år før tiden. Hva vil stå igjen etter henne?

May you live in interesting times

Da Dronning Ingrid Alexandra tidligere i år, i sin første nyttårstale som regent, ønsket å finne et uttrykk som best beskrev tidsånden, brukte hun ordene: Skal det leve, må noen kjøpe det.

I levende live – ikke Facebook live.

Den levende scenekunsten er under et historisk press. Snarveien til et publikum på sofaen er gjennom sosiale medier, men må det egentlig være internett som skal redde scenekunsten fra korona?

Teatret og den nye tiden

Vsevolod Meyerholds oppsetning av Crommelyncks komedie Den storsinnede hanrei fra 1922 bør ha en viktig plass i teaterhistorien.

Teater mot apartheid

Hvis det noen gang holdes en global kåring i hvilke teatre som har hatt størst påvirkningskraft på sitt eget land, ville Market Theatre i Sør-Afrika kommet høyt opp på listen.

Det de kaller sløseri

Hva betyr kunstnerisk frihet for deg, og på hvilken måte er den truet? spurte Oslo Internasjonale Teaterfestival sine kunstnere. Men det beste svaret på det var det festivalen selv som ga, ved sin blotte, amputerte eksistens.

Når kulturen stenges

Hvilke følger får det når alle teatre i hele Norge må stenge samtidig, og ingen vet når de kan åpne igjen? Vi har snakket med noen av institusjonene og menneskene som opplever krisen helt tett på livet.

Pandemiens performativitet

Det strider mot opplevelsen av liminalitet når unntakstilstanden krever at vi stenger de performative rommene, men det vil komme en tid etter dette. Da vil scenekunsten føles nødvendig.

Treffende klimakunst

Borealis-festivalen kan være stolt over at den hentet Sun & Sea til Bergen.

Korona får store konsekvenser for scenekunstnere

De mange forestillingsavlysningene knyttet til koronaviruset får konsekvenser for scenekunstnere. Kunstnerorganisasjonene fremhever at kunstnere er sårbare i en situasjon som denne.

Berg-teken mellom Wagner og Brahms

Tunge namn på plakaten ein torsdag i Konserthuset, og Oslo-Filharmonien innfridde.

Et suggererende univers

I forestillingen Øy oppstår en egen verden i møtet mellom elektronikaduoen Smerz’ musikk og Ole Martin Melands koreografi.

Alderdommen og makten

Tatu Hämäläinens Lear er en ambisiøs dekonstruksjon av originalverket.

SISTE SAKER