Mariken Lauvstad har skrevet Årets kritikk 2018/2019

Årets kritikk 2018/2019 er Mariken Lauvstads tekst «Den ultimate tragedien». Teksten ble publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 3-4 2018. Det melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding.

Solveig, slik Knausgård ser det

Festspillene i Bergens åpningsforestilling Venter hevder den vil undersøke Peer Gynt fra Solveigs ståsted. Men hvor mye får vi egentlig vite om akkurat det?

Teaterutdanningen i Verdal står i fare

Rektor ved Nord universitet ser i stor grad bare innover i egen organisasjon, og i liten grad utover mot samfunnet. Hvem er et universitet egentlig til for?

Nytt styre i Scenekunst.no

På generalforsamlingen i Scenekunst.no AS 7. mai kom det til flere nye styremedlemmer. Styret vil frem til generalforsamlingen i 2020 ser sånn ut: Andreas Wiese, styreleder Erik Årsland, nestleder Ingrid Handeland, styremedlem Snelle Hall, styremedlem Jarle Flaaten Bjørk, styremedlem Kristine Karåla Øren, vara Espen Klouman Høiner, vara

Millenniumsgenerasjonens tomhet

Trulte fyller år er millenniumsgenerasjonens teater. Det er hyppige skift og stadige avbrytelser, men kanskje er ikke teatret deres format.

Utvidet koreografi

Diskusjoner om hva dans egentlig er begynner å bli litt trøttende, men på Kunstenfestivaldesarts viser de hvordan bevegelse og koreografi også er med på å endre oppfatningen av hva en kunstform er.

Lydhør Saariaho og retningsløs Ravel  

Harpisten Xavier de Maistre imponerte stort i Saariahos harpekonsert, men dirigentstjernen Lionel Bringuiers Ravel-tolkninger var mindre vellykket

Tar det personlig

Koreografene overrasker og imponerer med en leken energi og et variert uttrykk, likevel kjenner jeg en lengsel etter mer koreografisk kompleksitet, ungdommelig opprør og dypere mening.

En genuin live-opplevelse

Det essensielle i Lazarus er ikke historien, men den storslåtte helheten i det visuelle og musikalske, noe Det Norske Teatret er bedre på enn noen annen.

Middelklassedrama møter høyborgerlig festivitas

Når man ikke lenger er i stand til å se hvorfor man har så høye forventninger til noe, så er det muligens også forutsigbart at skuffelsen vil komme til å være på høyde med graden av forventning?

Ballett 2.0

William Forsythes koreografi er litt som bringebærdrops. Det er søtt og bringer tankene til sommer og lette dager, men den som venter på en utfordrende kjerne vil vente forgjeves.

Nyansenes dramatikk

Mette Edvardsen og Matteo Fargions opera Penelope sleeps er en lavmælt, og samtidig svært morsom, forestilling hvor blikket for detaljer skjerpes.

En konsert om et hus

Erik Dæhlin og Frank Havrøys forestilling er full av sterke virkemidler og artige påfunn, men kun tidvis er det noe som virkelig står på spill

De nominerte til Årets kritikk

Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst om teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen 24. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner. Det melder Norsk kritikerlag i en pressemelding.

Musikk = bevegelse?

Song utforsker sammenhengene mellom musikk og bevegelse, men utnytter i liten grad potensialet som finnes i samspillet mellom de to uttrykksformene.

SISTE SAKER