Den nasjonale Ibsenprisen 2019 går til Tyngde av Demian Vitanza.

Demian Vitanza er årets vinner av Ibsenprisen for sceneteksten Tyngde, som hadde urpremiere ved Teaterfestivalen i Fjaler i september 2018. Dette melder Skien kommune i en pressemelding.

Lederstillinger på NTA må utlyses bredt

To av lederstillingene ved Akademi for scenekunst i Fredrikstad (NTA) er nå utlyst, men det er det ikke mange som vet.

Heteronormativiteten lenge leve

Kunstnerkollektivet Sort Samvittigheds forestilling I et forhold er livsbejaende som en forelskelsesrus, men også en tanke vel selvbekreftende og klaustrofobisk.

Ein farse, ein maskerade – eller kva?

Kva er denne Rosenkavaleren? «…eine wienerische Maskerad’ und weiter nichts» – som marsjalinna syng i siste akt?

Helt greit forfall

Kunsten å falle utforsker mellommenneskelige forhold og forfall i en forestilling som er tidvis morsom, tidvis rørende og som oftest helt grei.

Blodfattig øksedrama

Oppsettinga av Tante Jane av Tore Renberg på Det Norske Teatret klarar ikkje å frigjere seg frå sitt største problem: At teksten er svak.

– Barn er ikke fremtidens publikum. De er publikum nå.

– Det er en stor undervurdering å tro at barn bare vil underholdes, mener avtroppende kunstnerisk leder for barn og unge på Teatret Vårt som er lokalisert i Ålesund.

Statsministeren og kunsten

Når statsminister Erna Solberg mistenkeliggjør scenekunstnere, er hun med på å fremme et verdensbilde der kunst er marginalisert og mistenkeliggjort.

Pærekraft

Den kjempestore pæra er en stor visuell fest, men manuset har noen svakheter.

Tekstens prosess

Cornerstones iscenesatte lesning av Athena Farrokhzads Brev til ei krigarske setter teksten og prosessen i sentrum, men eksperimenterer forbausende lite med teaterrommets potensial.

Tragiske, magiske Florida

lowlands (FL) er et moderne, geografisk portrett. Med et forlokkende og foruroligende uttrykk drar forestillingen publikum inn og ut av minnet om et sted.

Teater er demokrati

Vi må på det sterkeste fordømme angrepene på eiendommen til justisminister Tor Mikkel Wara, men vi må forsvare kunsten.

Det enkle er ofte det beste

Bærum Kulturhus presenterer en dobbelforestilling der to koreografer viser hvert sitt separate uttrykk. Som en helhetlig kveld ville de vunnet på å gi mer plass til det minimale.

Fin og rar, tung og lett

Panflutes and Paperwork av Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage er ei framsyning som leikar og briljerer. Gjennom presisjonskunst balanserer dei mellom feelgood og poetiske bilete.

Meir protest enn fest

Karneval er eit fridomsprosjekt med sin eigen struktur. Det har i seg både opprør og fest. I Carnival Nations interkulturelle karneval i Oslo i år er det mest protest.

SISTE SAKER