Seg selv nok?

En kommentar til ”Basis og overbygning”, Norsk kulturråds evaluering av tilskuddsordningen for basisfinansiering av frie scenekunstgrupper

Fantasiløs sexlek med spakt lydspor

Omtrent alt som kan gå galt går galt i Operaens nye versjon av Don Giovanni.

Klassiker kvalt av konsept

Oppsettinga av stykket Begjær under almene av Eugene O’Neill på Nationaltheatret verkar retningslaus. Der O’Neill sin tekst gjev djupn og breidde til karakterane, blir dei i framsyninga til triste sjablongar.

80 ansatte i Skuespiller- og danseralliansen

I dag ble det klart hvilke skuespillere og dansere som blir ansatt i Skuespiller – og danseralliansen (SKUDA) i 2018. SKUDA øker antallet ansatte fra 56 til 80 scenekunstnere. Dette melder SKUDA i en pressemelding.

Gi barna opera før Disney Channel tar dem!

Hvordan gjøre opera tilgjengelig og relevant for barn? Ta en populær barnebok, gjør librettoen bedre enn boka, be Gisle Kverndokk skrive musikken og engasjer et gjennomprofesjonelt barnekor til å fylle alle rollene.

Et spørsmål om produksjonsforhold

19. april lanserte Kulturrådet rapporten “Basis og overbygning: Evaluering av tilskuddsordningen for basisfinansiering av frie scenekunstgrupper”. Ordningen redegjøres godt for i rapporten, men den diskuterer i liten grad hva som blir konsekvensene for kunstnerne når de faller ut av den.

Konstruktivisme for kids

Forestillingen Bopera er vakker å se på, men scenekunst må være mer enn bare visuell.

Scenekunst.no nominert til Årets kritikk

Ragnhild Freng Dale er nominert til Årets kritikk for teksten Kunsten å saksøke staten, som ble publisert 22.11.17. Dette melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding. 

Kun for venner og kjente?

– Hadde jeg vært politiker ville jeg vurdert å be BIT Teatergarasjen og Carte Blanche legge fram planer for hvordan de har tenkt å gjøre seg mer relevante for større publikumsgrupper enn venner og kjente, sier medieprofessor Jostein Gripsrud. – De planene er vi allerede i full gang med, svarer Sven Åge Birkeland i BIT.

Komponistens lek med “kunstmaskinen”

Eivind Buene forsøker å gå i dialog med et av Brahms gamle mesterverk. Og Buene har mye på hjertet, men får han Brahms i tale?

Å sikre nordmenn scenekunst av høy kvalitet koster penger

Søndag 6. mai hadde redaktør Julie Rongved Amundsen en kronikk på trykk i Bergens Tidende (BT) om den pågående kampen om å skape et scenekunsthus i Sentralbadet i Bergen. Vi har fått tillatelse av BT til å publisere kronikken på våre sider.

Svoltvariasjonar

Med si dobbeltframsyning ved Nasjonalballetten stadfester Jo Strømgren sin originale signatur som scenekunstnar, men i ei overkonstruert tematisk ramme, som berre rører ved overflata av svolt som fysisk og eksistensiell tilstand.

Strategier mot struping av teatrenes frihet

I dette debattinnlegget skriver scenekunstner Marius Kolbenstvedt om innskrenkningen i ytringsfriheten til scenekunstnere, og oppfordrer norske teaterfolk til å støtte den israelske kunstneren Einat Weizman sin aksjon for gjennom teater å gi stemme til politiske fanger i israelske fengsler.

Kostymedesign i fokus: Kostymer for fremtiden

I vinter har Scenekunst.no hatt en debatt om kostymedesign gående. Vi fortsetter fokuset og publiserer her et intervju med den nyutdannede kostymedesigneren Alva Brosten som også er aktuell i NRKs dokumentarserie THIS IS IT og med kostymene til Nationaltheatrets oppsetning av Begjær under almene som har premiere i neste uke.

Ut av Boxen

– Jeg tror på kollektiv intelligens, sier Anne-Cécile Sibué-Birkeland, som i denne samtalen gjør opp en foreløpig status etter to år som sjef for Black Box teater. En ustoppelig strøm av mailforespørsler forteller henne at det norske scenekunstfeltet er levende, og har gode finansieringsordninger, men uforholdsmessig få steder å vise verkene på.

SISTE SAKER