Realisme med teatral slagside

Kildens forestilling Juryen bringer på bane viktige spørsmål om demokratiske prosesser, men de formmessige valgene gjør at det ikke fremstår viktig som teater.

Velkjent om publikumsdeltagelse

Joined Forces: Audience Participation in Theatre er typisk for bøkene man søker om å få gi ut i forbindelse med et større samarbeidsprosjekt støttet av EU; viktigst for de som gir den ut.

Inn i kroppen-opplevelse

Hva skjer når vi svelger en flue? Og hvordan reagerer kroppen når armen brekker? Jonas og kroppen har blitt akkurat det tegnspråkteateret Teater Manu, og forfatter Trond- Viggo Torgersen, ønsket seg – en varm og pedagogisk inn i kroppen-opplevelse.

Rehabilitering av Nationaltheatret

Nationaltheatret skriver i en pressemelding at det i dag ble offentliggjort at regjeringen vil rehabilitere Nationaltheatret for 1,9 milliarder kroner.

Nils Petter Mørland til Brageteatret

Teater er en sosial hendelse som er mer enn de forestillingene man viser, og jeg tror at det er viktigere at folk har lyst til å knytte seg til stedet ditt, til der du er, enn den enkelte forestilling, sier Nils Petter Mørland – påtroppende teatersjef ved Brageteatret.

I bevissthetens og effektmakeriets grenseland

Den norske opera og ballett sin utgave av Pelléas og Mélisande er forunderlig og fengslende, men tar også noen spekulative snarveier til publikums mellomgulv.

Tre nye fast tilsette

Geir Kvarme, Ingeborg Sundrehagen Raustøl og Ola G. Furuseth blei denne uka fast tilsette skodespelare ved Det Norske Teatret.

Retningsløs Johannespasjon

Mange gode enkeltprestasjoner til tross – uten en felles kunstnerisk idé lykkes ikke Filharmonien og Solistkoret i å formidle at det er livet, døden og evigheten som står på spill.

Ubestemmelig framtid

Med Nostalgi 2175 vil Torshovteateret igjen drøfte interessante problemstillinger knyttet til framtida. Men bør dystopien pakkes inn i rosa silke og joviale ord om meninga er å formidle mørke?

Sjablonger uten tyggemotstand

Bergen nasjonale operas versjon av “Il turco in Italia” er Opera med stor O – på både godt og vondt. Musikalsk og visuelt er det meste på stell, men det hjelper lite når innholdet er glattpolert og flatt som en pannekake.

Hva med litt mindre dramatikk?

“Som lauvet i Vallombrosa” er velspilt, slående rammet inn og vakkert tonesatt, men hadde vi følt mer om Lars Norén og Alan Lucien Øyen hadde holdt mer tilbake?

Teater på søndagar på Det Norske Teatret

I slutten av april skal Det Norske Teatret (DNT) / Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO) og Spekter møte Norsk Skuespillerforbund (NSF) i Arbeidsretten. I dette debattinnlegget gjør teatersjef Erik Ulfsby rede for Det Norske Teatrets side av saken.

Post-dramatisk og ufarleg, men godt!

Det er lenge sidan publikum kasta tomatar mot teaterscena om dei var misnøgde – no serverer istaden sceneaktørane kake for å bøte på publikums (eller sin eigen) eksistensielle angst. Velkommen til den post-dramatiske virkeligheten?

Hva er det som gjør scenekunsten politisk?

Vil aktiv motstand mot et undertrykkende system være scenekunstens beste politiske strategi, eller er det tvert i mot å innta en posisjon som nytteløs? Hilde Elisabeth Bjørk ser forestillingene til Mårten Spångberg og Jaamil Olawale Kosoko i lys av Oslo Internasjonale Teaterfestivals seminar om scenekunsten og det politiske.

Hva skal en danseutdanning være?

Det skapte reaksjoner at Tone Pernille Østern i boka Bevegelser antydet det er for mye vekt på teknikk og kropp-som-objekt i norske danseutdanninger. “Essayet ender i lite fruktbare motsetninger, der danseteknikk står i motsetning til det hun kaller ‘den reflekterte dansekunstneren'”, sier dekan ved KHiO, Suzanne Bjørneboe.

SISTE SAKER