Minneverdig

Alt jeg ikke husker på Trøndelag Teater starter kaotisk og distansert, men samler seg raskt til en gjennomarbeidet og gripende forestilling om virkelighetens skjørhet.

Sømløst operasamarbeid om ujevn Tosca

Tre regionoperaer har samarbeidet om en ny produksjon av Puccinis Tosca. Selv om selve oppsetningen har litt å gå på, ser samarbeidet ut til å være en suksess.

Hva hun snakker om når hun snakker om koreografi

Med Deep Field er det som om Ingri Fiksdal vakkert og verdig destillerer sitt flerårige koreografiske forskningsprosjekt ned til sin egen essens. Men hva skal vi da med bruksanvisningene i programteksten?

Svar på åpent brev til Rådet

Kulturrådet, ved leder Tone Hansen, svarer her på det åpne brevet de faglige utvalgene for dans og teater sendte i går.

Behandlingen av basisfinansiering

Fagutvalgene for teater og dans i Norsk Kulturråd, som er de som kommer med tilrådninger for basisfinansieringen for scenekunst, har skrevet et brev til Rådet der de uttrykker bekymring for hvordan basisfinansiering ble tildelt i år.

Parallelle musikkhistorier

Da billedkunsten ble non-figurativ, ble musikken atonal, heter det seg. Men det er ikke hele historien, noe som blir tydelig når Oslo-Filharmonien spiller verk av Prokofjev og Rachmaninov.

Tabanka tar plass

Prosjektet bak Tabanka og I:Object er både interessant og viktig. Svakheten ved forestillingen er den dramaturgiske oppbyggingen og evnen til å kombinere det tradisjonelle og det nyskapende på en inspirerende måte.

– En avsporing

Direktør Beate Stang Aas er konstituert som daglig leder. Skuespillerne Guri Johnson, Ketil Høegh og Kristian Fr. Figenschow skal ivareta den kunstneriske ledelsen. Teatret anser Buresunds kritikk av toledermodellen som en avsporing. Det melder de i en pressemelding.

Inger Buresund avskjediget fra Hålogaland Teater

Fredag ettermiddag fikk teatersjef ved Hålogaland Teater (HT), Inger Buresund, beskjed om at hun mister jobben med øyeblikkelig virkning. Her forteller hun om konflikten som foranlediget det hele og hva om har stått på spill.

Politisk basisfinansiering

For noen dager siden kom nyheten om at Jo Strømgren Kompani (JSK) og Verdensteatret får basisfinansiering i to år til. Hva er det egentlig som har skjedd?

Skyggespill høster ros med to priser på YAMawards 2018 

17. oktober mottok konsertforestillingen ‘Skyggespill’ to priser på YAMawards. Dette melder Det Norske Kammerorkester i en pressemelding.

Inderlighet og alvor

Vitaliteten, nerven og gleden ved årets Oktoberdans skyldtes programmeringen, men ikke bare det.

Forræder med discokule

Morten Traaviks bok om Nord-Korea er et fascinerende, men schizofrent stykke lesning. Den er full av nyttig fakta, men kunne godt reflektert litt mer omkring kunst.

Tilsynelatende ulogisk

Jo Strømgrens forestillinger bygger på det lett fragmenterte, det tilsynelatende kaotiske, men hvorfor rendyrkes ikke dette helt? Det er forsøket på å skape helhet, og muligens en frykt for ikke å underholde, som gjør at denne kritikeren melder pass.

Til stede i tiden?

Med sin gammeldags teatrale versjon av Hvem er redd for Virginia Woolf går Grusomhetens teater til det motsatte ytterpunktet av der de allerede befinner seg, og gjør det bedre enn alle andre.

SISTE SAKER