Blottet for undertekst?

Tekst og undertekst ble hyppig diskutert under årets dramatikkfestival, som utmerket seg ved sin bevisste profilering og synliggjøring av hver enkelt dramatiker, skriver Chris Erichsen.

Mer enn introvert drama

Under første del av Norsk Dramatikkfestival presenteres vi for både introvert drama mellom mennesker, eventyr med samfunnsbrodd og menneskelig tilkortkommenhet i møte med naturvitenskapen.

Vidunderlig vondt og behørig uforløst

Operaens nye oppsetning av Tosca er en psykologisk thriller, en politisk brannfakkel og en musikalsk og scenisk bragd av de sjeldne.

Ny leder for Carte Blanche

Annabelle Bonnéry tiltrer i 2018 som ny teatersjef for Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans.

Ny kunstnerisk leder i nyMusikk

Styret i nyMusikk har ansatt Bjørnar Habbestad som ny kunstnerisk leder, han overtar stillingen etter Anne Hilde Neset og tiltrer i stillingen 1.september 2017.

Hvorfor stepper ulven?

Sør-Trøndelag Teater får oss til å le, men glemmer det viktigste.

Tre Heddapriser til Orlando

Søndag 18.juni ble Heddaprisene delt ut, og Rogaland Teaters forestilling Orlando mottok hele tre priser.

Minnenes betydning

HEDDADAGENE: Med enkle virkemidler og konsentrert tilstedeværelse klarer NIE å trekke publikum så langt inn i fiksjonen at grensene til virkeligheten blir uklare.

Riksteateret – teater til hele Norge eller teater også fra hele Norge?

Den frie scenekunsten med støtte fra Kulturrådet og Riksteatret finansieres i prinsipp av samme statlige arbeidsgiver. Forvaltning av kulturmidler til produksjon og turné av to ledd i samme organisasjon, er det god ressursutnyttelse? Med en politisk agenda om å få mest mulig kultur for pengene, burde turnéorganisering av scenekunst diskuteres i forkant av en ny kulturmelding.

Tvilsomt operaalibi

Foruten to strålende operasangere og diverse wagnerske innavlsreferanser er det lite som rettferdiggjør å kalle Kveiteprnisen for opera. Og det er absolutt ingenting som kunstnerisk sett rettferdiggjør at dette er Kilden Operas eneste iscenesatte produksjon på hovedscenen i sesongen 2017/2018.

Operaevaluering uten fagkunnskap?

Hilde Halvorsrød skrev i sin kommentar her på Scenekunst.no om Telemarksforsknings rapport Operasjon Operanasjon at den manglet musikkfaglig kompetanse. I dette innlegget svarer Telemarksforsking på kritikken.

Fusjonsfestivalen

Anne Hilde Nessets siste Only Connect-festival som leder av Ny Musikk framstår som en strømlinjeformet pakke med rød sløyfe på til den som skal overta stafettpinnen.

Syv Heddanominasjoner til Rogaland Teaters Orlando

Den 18.juni deles årets Heddapriser ut. I dag ble de 35 nominerte, i totalt 11 priskategorier, offentliggjort.

En hevnlysten Giselle

Dada Masilos “Giselle” er ikke en romantisk tragedie, men en hevn-fanfiction og et spark i baken til ballettradisjonens behandling av etnisitet og kjønn

Årets kritikk til Julian Blaue

Julian Blaues tekst «Allkunstverk Volksbühne 1992–2016: Hvil i krig», som ble publisert i Morgenbladet høsten 2016, er vinner av Årets kritikk 2016/17. Vi gratulerer!

SISTE SAKER