S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Grace Tabea Tenga
Kritikk
Transparens og tillit

Synsbedrag, sanseforvirring og konvensjonsbrudd sammenflettes på magisk vis i Heine Avdal og Yukiko Shinozakis until på Dansens Hus

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Eleganse på pinebenken

Cecilie Lindeman Steen fyrer opp speilnevroner i Sølvi Edvardsens koreografi UNDER på Dansens Hus

av Grace Tabea Tenga
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Grace Tabea Tenga

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Grace Tabea Tenga sine scenekunsthøydepunkter.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Problematisk og poetisk om livets syklus

Den brasilianske danseforestillingen Encantado forviller seg inn i dypt problematisk symbolikk som den hadde vunnet alt på å unngå

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
En eksplosiv introspeksjon

I den selvbiografiske monologen Pieces of Me bærer Bo Petersen familiens byrder fra apartheid på treffsikkert vis.

av Grace Tabea Tenga
Intervju
Scenisk sorgarbeid

— Før sørget vi over alt det fæle som hadde skjedd. Nå sørger vi over alt vi ble lovet, men som aldri skjedde, forteller den sørafrikanske teaterviteren Lesego Chauke.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Sublimt dragsug

DARKMATTER overgår alt jeg har sett på norske scener i år. Bit fast i meg, Cherish Menzo, og gi aldri slipp!

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Bygdedyrets stygge ansikt

Med “Det Sara skjuler” legger det samiske nasjonalteatret Beaivváš og dramatiker Kathrine Nedrejord lista for hvordan man kan levere sår tematikk om voldtekt på et språk et ungt publikum kan hekte seg på

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Hestekrefter uten sidestykke

Med det sørafrikanske gjestespillet We Wear Our Wheels with Pride… løfter kompaniet Moving into Dance og koreograf Robyn Orlin rickshawenes tapte arkiv frem i lyset

av Grace Tabea Tenga
Essay
Kunsten å ikke knuse egg

Mikroaggresjon, misforståelser og marginalisering gjør at mange kvinnelige kunstnere med minoritetsbakgrunn velger sine ord med omhu.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
I Adams drakt

Den uannonserte performancen INTERFLORA I WANT TO EXIT THE REALM av Mohamed Mohamed finner sted uten en tråd ved trappetrinnene på Kampen kirke

av Grace Tabea Tenga
Kommentar
Orakelet Angela Davis

Det er mildt sagt halleluja-tilstander når borgerrettighetsforkjemper og professor Angela Davis åpner Melafestivalens 20. utgave

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Påfuglens fjærpryd

Carl Aquilizan viser frem undertrykket feminitet i solodebuten Flower Boy, en dypt personlig beretning som søker å utvide det kjønnede handlingsrepertoaret.

av Grace Tabea Tenga
Debatt
Krysspress på dansefeltet

Grace Tabea Tenga og Foreningen INN – Etniske minoriteter i norsk kulturliv er bekymret for situasjonen til dansere med minoritetsbakgrunn etter koronapandemien.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Kvinnekropper på samlebånd

Nederlandske Cherish Menzo tar på seg musikkvideomodellenes stereotypiske kroppsspråk i soloen Jezebel på Dansens Hus.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Galaktiske dimensjoner

Massala Dance Companys Oüm er et dragsug som trekker en dypere inn i artisten Oüm Kalthoums rytmiske univers.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Meditative tilnærminger til jazzdans

Den fjerde utgaven av Oslo Jazzdansfestival fortsetter å sette en underkommuninsert dansesjanger på scenekunstkartet.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Friske impulser

Stamsund Internasjonale Teaterfestival i Lofoten rører ved global ulikhet, samlesing og øvelser i å finne perspektiver.

av Grace Tabea Tenga
Kritikk
Morskap, migrasjon og motstandskamp

Mor av En Nasjon er et lappeteppe av generasjonsfortellinger, omsorg og motstandskamp, vevet sammen av sanger og skuespiller Nosizwe Baqwa.

av Grace Tabea Tenga
Kommentar
Kampen om narrativet

I den største borgerrettighetsbevegelsen siden 1960-tallet kjemper mange aktører for definisjonsmakten. De er ikke redde for å ty til performative og symbolske virkemidler for å få sitt budskap gjennom

av Grace Tabea Tenga

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no