S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Judith Dybendal
Kritikk
Apokalypse på trygg avstand

Når regissør Maria Drangeid lager teater av Lars von Triers Melancholia, går hun langt i forsøket på å frigjøre seg fra originalmaterialet, men det er uklart hva hun vil med prosjektet.

av Judith Dybendal
Kritikk
Enda en forestilling om menn

Forestillingen Menn som ingen treng er en statisk opplevelse som sier lite vi ikke allerede vet om menn og utenforskap.

av Judith Dybendal
Kritikk
Liten festival i stort tomrom

Årets DanseRom gjør mye for å åpne opp feltet for publikum, men programmet kunne vært modigere og mer lokalt orientert.

av Judith Dybendal
Kritikk
Bekjennende kvinneportrett

Den Nationale Scenes oppsetning av Av måneskinn gror det ingenting er velgjort, men tilbakeholdt.

av Judith Dybendal
Kritikk
Ramme rundt en far

Agder Nye Teater skaper motstand og friksjon i materialet når de tar boken Hvem drepte faren min til teaterscenen. Likevel spriker det i så mange retninger at forestillingen aldri helt lander.

av Judith Dybendal
Kritikk
Hva er det med politiet i Bergen?

Med første forestilling i trilogien POLITI! lager regissør Aslak Moe tilgjengelig teater av komplisert materiale, men det er uklart hvilke historier han egentlig vil fortelle publikum og hvorfor

av Judith Dybendal
Kritikk
Jevn sjarm

På tross av mange fine innsatser kunne Den Nationale Scene strukket seg litt lenger og vist større kreativitet enn å sette opp en gammel musikal som på ingen måte slår like hardt som i 2005.

av Judith Dybendal
Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Judith Dybendal

På årets nestsiste dag presenterer Judith Dybendal sine scenekunsthøydepunkter fra 2023.

av Judith Dybendal
Kritikk
Fosse i skippertak

Jon Fosse ord for ord på Det Vestnorske Teateret var en mislykket folkefest fylt med vellykket formidling av Fosses dramatikk.

av Judith Dybendal
Kritikk
Små ekle bøllefrø

Musikalen Shockheaded Peter byr på et ellevilt show, men er tidvis så full av sprell at musikken drukner

av Judith Dybendal
Kritikk
Bilde av en kunstner i skvis

Chaplin: Diktatoren er en vellykket storsatsning, men maktkritikken som kunne løftet komedien uteblir.

av Judith Dybendal
Kritikk
Langt mellom høydepunktene

Festspillene slo til med en uvanlig åpningsforestilling, men teaterprogrammet var av det beskjedne slaget.

av Judith Dybendal
Kritikk
Å mestre en tilstand

Materialer, objekter, kostymer, lyd, lys, musikk og bevegelse virker sammen i en likestilt helhet i Carte Blanche sin forestilling BIRGET; Ways to deal, ways to heal.

av Judith Dybendal
Kritikk
På innsiden av sykdommen

Kristine Nilsen Omas Karantena Del 3 #millionsmissing er uredd i sin synliggjøring av en usynlig sykdom

av Judith Dybendal
Kritikk
Anonymt fasadefall

Det gnistrer til underveis i En handelsreisendes død, men helheten fremstår umotivert.

av Judith Dybendal
Kritikk
Uvirkelig og drømmeaktig

På sitt beste er “I svarte skogen inne” en suggererende forestilling som åpner et stort tolkningsrom, men den strammer ikke grepet hardt nok om publikum.

av Judith Dybendal
Kritikk
Med et granskende blikk

Regissør Nina Wester lykkes med å la publikum selv finne svarene på spørsmålene Camara Lundestad Joof stiller.

av Judith Dybendal
Kritikk
Kjærlighet og forfall

Kjersti Horns oppsetning av «Romeo og Julie» kunne gjort mer vondt, men inneholder mange øyeblikk det er vanskelig å glemme.

av Judith Dybendal
Kritikk
Levende dans

Årets utgave av Festival DanseRom viste at prosjektet står stødig og er viktig for å synliggjøre hva som rører seg i dansemiljøet

av Judith Dybendal
Kritikk
Makabert sirkus

Open Window Theatres “Panoptikon” åpner nye dører inn til figurteatrets univers.

av Judith Dybendal

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no