S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Eline Bjerkan – 29. november 2021

Fyrstelig barneteater

Foto: Hanna Fauske. Scenografi og kostymedesign: Berit Haltvik With. Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen


Publisert
29. november 2021
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Kritikk Teater

Fyrsten – et teselskap om demokratiets forfall Fabularium produksjoner Presenteres av Rosendal Teater og DansiT

Rosendal teater, 27. november 2021

Idé, konsept og regi: Lene Helland Rønningen Dramatiker: Marte Huke Dramaturg: Hilda Levin Scenografi og kostymedesign: Berit Haltvik With Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen Komponister og musikkproduksjon: Kirsti Huke og Ola Kvernberg Musikkproduksjon: Kristoffer Lo Regiassistent: Bjørn Tore Grøntvedt Skapende skuespillere: Ibrahim Fazlic og Frida Vige Helle Co-produsent: Rosendal teater


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/fyrstelig-barneteater/
Facebook

Scenografi, manus, skuespill: Det meste står på geledd når Fabularium produksjoner viser Fyrsten.

Et teselskap er rammen for demokratiets fall i Fabularium produksjoners barneforestilling om en maktsyk fyrste (Ibrahim Fazlic) og ei jente ved navn Johanna (Frida Vige Helle). Det starter mens publikum står samlet i foajeen på Rosendal teater hvor Johanna løper begeistret rundt og forteller at hun straks skal stemme ved et kommende valg. Hun har bestemt seg for å stemme på Fyrsten, for han er populær og lover blant annet bort kake til alle. Publikum skal også få avgi sin stemme, men noe skurrer når vi får utdelt stemmesedlene; det står et rungende “JA!” på alle sammen.

Vel inne i scenerommet møtes vi av noen overdådige gemakker. På et par bord er det dandert sølvservise, kaker, vaser og blomster, mens vegger av silkestoff og tunge gardiner er satt opp i bakgrunnen. Midt i det hele sitter en blidspent fyrste i all sin pomp og prakt med brokadevest, sløyfer, høye hæler og diamantbelagt krone. Han har grunn til å være fornøyd, for vi har nettopp stemt ham fram som byens leder.

Machiavellisk inspirasjon Det er den 500 år gamle boka Fyrsten av italienske Niccolò Machiavelli som er inspirasjonen. Boka skulle fungere som en veiledning i det å herske over et land, med vold som legitimt middel. Fabulariums fyrste ender riktignok opp som grufull despot, men fremstår aldri endimensjonal av den grunn. Fazlic mestrer rollen til fingerspissene, og han får frem fyrstens ondskap, selvgodhet, naivitet og til og med sårbarhet, samtidig. I tillegg greier skuespilleren å gjøre Fyrsten så karismatisk at det er en fryd å være vitne til utskeielsene hans, enten det er over kakebordet eller i dommerstolen. Fyrsten vil nemlig helst sukre tilværelsen slik at alle er søte og glade, i seg selv, men viktigst: i ham. Det verste han vet er sure folk.

Ikke bare står forestillingen støtt på historiske referanser, den er også samfunnsaktuell når den bygger opp om ytringsfrihet som en sentral tematikk. Johanna skriver for skoleavisa og får rollen som den gravende journalisten som må avsløre Fyrstens planer om absolutt herredømme. Hennes kritiske spørsmål blir møtt med unnvikelser, trusler og anklagelser om mobbing. Retorikken er gjenkjennelig, spesielt fra den siste tidens debatter rundt ytringsrom i kunstfeltet. Manusforfatter Marte Huke gjør nok klokt i å ikke rette noen spesifikk pekefinger her. Hun holder kritikken på et generelt nivå, men det er likevel forfriskende med en slik tvetydig referanse, attpåtil på hjemmebane. Ellers er det naturligvis mange paralleller til politikken og dertil hørende tåkeprat. I en spesielt fornøyelig scene hvor Fyrsten inviterer til pressekonferanse åpnes det opp for at barn og voksne i salen skal stille ham spørsmål. Han parerer alle mer eller mindre forutsigbare innspill med åleglatte unnamanøvrer. Når han får poengterte, kritiske spørsmål svarer han med å rose barnas engasjement samt minne dem om å bruke det konstruktivt.

En by av kopper og krus Scenografi og kostymer (Berit Haltvik With) er solid og kreativt utført. Kostymene til både Fyrsten og Johanna er godt håndverk som understreker deres ulike personligheter. Mens førstnevnte ikke kan få nok glam og glitter, har jenta rutete skjorte og poseaktige kortbukser som passer hennes praktiske stå-på-mentalitet. Lys og skygger blir kyndig brukt for å gi liv til universet som skapes på scenen. Best er scenografien når den på underfundig vis illustrerer handlingen. Kaffebordene med sølvserviset fungerer fint som bilde på byarkitekturen hvor Fyrsten har fullstendig overblikk og kan rokke om på ting som han vil. I en særdeles god scene blir en tepose metafor for en lærer Fyrsten vil ha avsatt. Når han så “drukner” teposen i tekoppen, er det ingen tvil om hvilken hensynsløs tortur det egentlig vises til. Dette spillet mellom det alvorstunge, grusomme og det lekne, hverdagslige, gir forestillingen dybde og tolkningsrom.

Noe av det lekne forsvinner når Johanna omsider får opparbeidet seg en motstandsbevegelse (publikum), og Fyrsten ender opp i folkets domstol. Han blir kastet av tronen, og forestillingen slutter med en felles refleksjon mellom Johanna og publikum om hva som gjorde Fyrsten så ekstrem, og hva man kan gjøre for at ikke noe lignende skal skje igjen. I mangel på Fyrstens ravende hedonisme og mørke humor, får dette partiet en liten bismak av å være vel flinkt. Det blir en smule overpedagogisk. Helhetlig er dette likevel som en bagatell å regne. Fyrsten er en sjeldent godt gjennomført forestilling som tar barna så til de grader på alvor, og hvor både det teater-håndverksmessige og behandlingen av tematikken er utført med overbevisende ekspertise.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no