S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Chris Erichsen – 24. desember 2023

Årets høydepunkter: Chris Erichsen

Bilde fra Baqorban av Pia Maria Roll, Sara Baban og Rozerin Algunerhan som hadde premiere på Black Box teater 19. april. Foto: Julie Hrnčířová


Publisert
24. desember 2023
Sist endret
25. desember 2023
Tekst av

Årsoppsummering Teater

Scenekunst.no har bedt ni av kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å oppsummere året. Hver dag frem mot nyttår skal vi publisere kritikernes høydepunkter fra året som har gått. I dag har turen kommet til teaterkritiker Chris Erichsen. Habilitetsnotat: Chris Erichsen er forfatter av boka om «Harde tak» av Grenland Friteater, første bind i den nye serien Scenekunstklassikere, som gis ut av Black Box teater og som kom ut i mars i år. Han har derfor ikke kunnet anmelde forestillinger på teatret.

Baqorban Manus og regi Pia Maria Roll Tekst: Pia Maria Roll, Sara Baban, Rozerin Algunerhan Aktører: Sara Baban, Rozerin Algunerhan Dramaturg, medvirkende i regi Kai Johnsen Musikk og komposisjon: Jo Berger Myhre, Sara Baban, Kaveh Mahmudiyan Lyd: Guðmundur Vignir Karlsson Lys, scenografi: Felipe Osorio-Guzmán Koreografi: Maja Roel Video: Nemanja Cadjo Premiere Black Box teater 19 april

Living Archives, Floating Islands Biblioteca Bernardini, Lecce Åpning 13 oktober

Husdramaraton Dramatikkens hus 11 november

Tekster av Tale Næss, Amina Sewali, Linda Gathu, Julian Karenga, Runa Skolseg, Ingrid Jørgensen Dragland, Brynjulf Jung Tjønn, Pernille Mercury Lindstad, Ibrahim Fazlic og Nelly Winterhalder.


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/arets-hoydepunkter-chris-erichsen
Facebook

(Ingen innlegg)

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Chris Erichsen sine teaterhøydepunkter.

Baqorban

Nylig ble nettavisa Subjekt felt i Pressens faglige utvalg for manglende kildekritikk og opplysningskontroll i en sak fra august i år om et varsel om søksmål mot Pia Maria Roll, Hanan Benammar og Sara Baban. Ways of Seeing hadde premiere i november 2018. At etterdønningene fem år etter bare fortsetter å rulle, forteller alt om hvilket altoverskyggende og altoppslukende prosjekt det var og om hva skaperne har vært og fortsatt blir utsatt for. Det er fort gjort å bli låst fast og lammet, eller fristes til å lage en del to. Det er derfor beundringsverdig at Roll og Baban, sammen med Rozerin Algunerhan, kommer tilbake med noe helt annet. Som likevel er tydelig forankret i og gjenkjennelig fra Pia Maria Rolls øvrige kunstnerskap. Baqorban går inn i det som for mange av oss nyhetslesere i denne delen av verden gjerne framstår som en abstrakt kurdisk masse og henter opp en historie som er nær, unik og representativ på samme tid. På en forløst og enkel måte synliggjør den hvordan begivenheter langt borte for lenge siden definerer livet til ei jente i Oslo i dag. Uttrykket er dempa og spenningsfylt og byr, innafor de enkle rammene, på en oppsiktsvekkende estetisk, koreografisk og musikalsk rikdom.

Living Archives, Floating Islands

En tragisk splittelse av Odin Teatret i kjølvannet av korona-pandemien førte til at grunnleggeren, 87 år gamle Eugenio Barba, og et flertall av medlemmene er ute av Særkærparken i Holstebro, hjemmet deres siden 1966. Men etter en sørgeperiode har Barba og hans nærmeste medarbeidere, særlig Julia Varley, reist seg og gått videre. Nå, bare ett år etter premieren på Theben på den gule febers tid, som skulle bli teatrets aller siste ensembleforestilling, planlegges det for ikke mindre enn to nye forestillinger til neste års 60-årsjubileum. Men aller mest oppsiktsvekkende er den spektakulære permanente utstillingen Living Archives, Floating Islands i Biblioteca Bernardini i Lecce i Sør-Italia. Utstillingen skal være både et levende minnesmerke og en utskytningsrampe for forskning og ny virksomhet. For Biblioteca Bernardini er den tydeligvis et stort prestisjefylt løft, med sin eksperimenterende, publikumsinvolverende og interaktive profil. I sju rom over tre etasjer foldes Odin Teatrets og Eugenio Barbas historie ut i sin fulle bredde og mangetydighet med en flom av bøker i alle varianter hengende fra taket, liggende under glass, stilt ut som skulpturer tilsynelatende hulter til bulter i en rad bokhyller. Her er Barbas hjørnekontor og Julia Varleys garderobe presist gjenskapt i én til én-format. Her er filmer, videoinstallasjoner, bilder, plakater og scenografiske objekter plassert etter en flytende, assosiativ logikk, men med en stram underliggende plan som du kan lese mer om i min reportasje i årets siste utgave av Shakespearetidsskriftet.

Husdramaraton

Jeg har mange ganger hyllet det uferdige fordi det byr på en transparens og en midt-i-spranget vitalitet som sluttresultatet ofte mangler. Det er noe spesielt ved å få et innblikk i en kunstnerisk skapelsesprosess som er i sin spede begynnelse, slik man får på Dramatikkens hus sitt årlige Husdramaton, i år preget av at husets mangeårige kunstneriske leder Line Rosvoll på rituelt vis sendte oppdraget videre til sin etterfølger Camara Lundestad Joof. Husets dramatikere får her sine arbeider knyttet tett opp til det som jo er meningen med dem: Å vises for et publikum. Mange av arbeidsvisningene hadde kun hatt en prøvedag. Mange av dem var preget av en smittende åpenhet og livslyst og hele evenementet av en inviterende og omfavnende stemning som gjorde ferden videre ut i høstmørket til en vandring inn i soloppgangen.


Årsoppsummering
Årets høydepunkter: Emil Bernhardt

Scenekunst.no har bedt kritikerne som har skrevet mest for tidsskriftet i 2023 om å løfte frem sine høydepunkter fra 2023. I dag presenterer Emil Bernhardt sine konserthøydepunkter.

av Emil Bernhardt
Kritikk
Mor, meg og Öcalan

Baqorban kaster lys over det uuttalte i en mor-datter-relasjon, og løfter krevende problemstillinger knyttet til hvilke ofre som kan følge med politisk kamp.

av Tomine Sandal

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no