S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Thor Sannæss
Kritikk
Stygg andunge eller vakker svane

Anmeldelse av Henriette Pedersens “Swan Lake”.

av Thor Sannæss
Minner for de store og lek for små?

På besøk ønsker å være en forestilling for hele familien, og da er det vel naturlig at jeg får noe annet ut av den enn gutten på raden foran meg? Danseinfo.no og scenekunst.nos kritiker, Thor Sannæss, syns På Besøk i kulturhuset på Kolbotn var en velgjort forestilling.

av Thor Sannæss
Frustrert mellom følelse og formidling

Lyster/Richardsen mestrer dessverre det kunststykke å konfrontere publikum med sterke følelsesutbrudd, uten vilje til å fortelle om utbruddenes årsak og virkning, mener Thor Sannæss, som her anmelder A minor place for danseinfo.no og scenekunst.no.

av Thor Sannæss
Fra tomme øyeblikk til velkomponert lek

-Begge forestillingene gjør krevende estetiske grep, men bare én er i nærheten av å lykkes, mener vår anmelder, Thor Sannæss. Han så Et øyeblikk etter og Kammerspill 3 på Scenehuset i Oslo i helgen.

av Thor Sannæss
Gyldne stunder på CODA-festivalen

CODA-festivalen ga oss gyldne stunder av stor dans. Noen av gjestene imponert stort. Men også de norske koreografene forsvarte sin plass med ære, mener vår anmelder, Thor Sannæss, som også diskuterer begrepet “samtidsdans”.

av Thor Sannæss
Opplevelsen av en lydmaskin

-Black Box-veteranene Verdensteatret har nå henfalt til å levere opplevelser. Mange forføres av deres intrikate maskiner, men jeg ønsker at de igjen skal ta opp kampen for et teater som mener noe mangetydig om verden, skriver vår anmelder, Thor Sannæss, om louder på Black Box Teater.

av Thor Sannæss
Ballmysteriet

Det tjener ikke samtidsdansen til ære når den må reddes fra sin egen mystisisme av heftig breakdans. Men alle ære til gutta som danser i Baller, mener vår anmelder, Thor Sannæss etter CODAUng-forestillingen i Oslo.

av Thor Sannæss
Kroppen i tidsklemma

-Molitrix og Linda Birkedals danseforestilling TIME: Not taken er hverken kul, morsom, fragmenter eller mangefasettert. Likevel står Birkedal fjellstøtt, fordi hun insisterer på sin egen stramme form, skriver vår anmelder Thor Sannæss etter premieren i Oslo igår.

av Thor Sannæss
Fragmenterte og underfundige kontraster

Wee/Scavettas forestilling And I just stood there, watching the sky and the people below byr på underfundige kontraster mellom det barnslige og det voksne. Og kanskje er forestillingen som kontekst for bevegelse viktigere enn selve dansen, spør vår anmelder, Thor Sannæss etter premieren på Dansens HusŽ høst på Kunsthøgskolen i Oslo igår.

av Thor Sannæss

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no