S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Carl Aquilizan
Kritikk
Sjarmerende lek med kjønnsroller

Den ukonvensjonelle duoen Ernestyna Orlowska og Daniel Klingen Borg snur den klassiske duetten på hodet gjennom lekne, sårbare og skulpturelle bevegelser.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Nedstrippet eleganse

I danseforestillingen Köln Concert utfordres binær og normativ tenkning gjennom ekspressiv og minimalistisk koreografi.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Flytende samspill

Set of sets utforsker samarbeidets potensial gjennom et hypnotisk og dynamisk kroppslig arbeid som utfordrer tid og tyngdekraft.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Kraften i det sårbare

I forestillingen The Power (of) the fragile møtes sønn og mor, en ung, energisk kropp og en eldre, mer skjør kropp, i en forhandling mellom det kraftfulle og det sårbare.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Hvem sin indre kamp?

Human er en visuell, vakker og kraftfull forestilling. Men den eksplisitte tematikken får meg til å reflektere over representasjon og intensjon i kunsten.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Den store stillheten

The Quiet er en overveldende, intens opplevelse som setter seg dypt under huden og blir der en stund.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Rett før det koker

Den tverrestetiske forestillingen Bløtkokt utfordrer logikk og dramaturgi med en struktur som er akkurat passe flytende og fast.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Menneskekroppens potensial

Every Body Electric gjør begrensninger om til muligheter når tre utradisjonelle utøvere utforsker kroppens potensial gjennom energisk og intim dans.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Karismatisk historieforteller

The Upside Down Man er en selvbiografisk feelgoodforestilling som blander personlig tekst og imponerende dans.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Uttrykksfullt om å bryte barrierer

Forestillingen 9 viser virtuos og uttrykksfull dans som gir et innblikk i hvordan verden kan oppleves når en av sansene ikke fungerer.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Bålfest for sansene

Nikulpmyrene tar publikum med på en sanselig reise som kulminerer med allsang rundt bålet. I en verden full av kaos og uvitenhet, kan det å samles rundt et bål være svaret på verdens myter og mysterier?

av Carl Aquilizan
Kritikk
Gleden av å danse til musikk

Rosas’ A Love Supreme er en hyllest til den legendariske jazzmusikeren John Coltrane og fremhever dansen i sin rene form; gleden av å uttrykke musikk gjennom bevegelse.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Ung hund i gammel drakt

Ingun Bjørnsgaard holder fast ved sin tydelige signatur når hun utforsker generasjonsforskjeller. Dansen har mange fine momenter, men det er kanskje på tide å gå enda mer ut av boksen?

av Carl Aquilizan
Kritikk
Kjærlighet i det minimale

Forestillingen The Practice of Love inneholder flere magiske øyeblikk, men kunne gitt sterkere inntrykk dersom musikken fikk spille hovedrollen.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Uendelig rom

James Batchelor & Collaborators viser en intens og hypnotiserende utforskning av menneskekroppen som utfordrer vår oppfatning av tid og rom.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Evig ond sirkel

Ghetto Justice utforsker hva som ligger til grunn for makt, vold og kriminalitet. Performancen presenterer tankevekkende bilder som kunne blitt styrket ytterligere ved å gi mer rom for karakterutvikling og variasjon i stemningsoppbygging.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Dans til alle!

Ravnedans feirer tiårsjubileum med heidundrende fest. Med sitt utvidede program byr festivalen på flere minnerike opplevelser, og som helhet feirer den mangfold i identitet og uttrykk.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Et steg tilbake

Nagelhus Schia Productions serverer imponerende og vakker dans, men forestillingen som helhet faller gjennom med sitt utdaterte preg.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Tilbakelent opprør

I Postmodern Cool blir form, tradisjoner og forventninger til jazzdans strukket og utfordret. Fem sterke utøvere og en modig koreograf gjør et vellykket opprør uten å lage noe bråk.

av Carl Aquilizan
Kritikk
Elegant, matematisk dans

Opus prøver å legemliggjøre klassisk musikk uten å tolke musikkens emosjonelle aspekter. Det som serveres er elegant, matematisk dans som gjerne kunne utfordret de strenge rammene.

av Carl Aquilizan

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no