Vinnere av Bergen Dramatikkfestival. Foto: Bergen Dramatikkfestival

Vinnertekstene til Bergen Dramatikkfestival

Vinnertekstene til den helt nye Bergen Dramatikkfestival er nå offentliggjort. Det skriver festivalen selv i en pressemelding.

27.-30. august går Bergen Dramatikkfestival av stabelen for første gang. Cornerteateret er stedet, og på programmet står urpremierer, gjestespill, verkstedsvisninger, lesninger, fagprogram og festligheter. Opprinnelig skulle festivalen funnet sted i mai 2020, men som følge av Covid-19 har arrangementet blitt utsatt til august. Festivalen åpner dørene til Cornerteateret i tråd med de til en hver til gjeldende smittevernstiltak og har valgt å  konsentrere festivalen rundt analoge møter med mindre publikumsgrupper fremfor digitale løsninger. Som et nytt initiativ vil de på sin første festival hegne om det de anser som teaterets grunnpremiss: i felleskap å dele opplevelser i ett og samme rom.

Vinnertekstene fra den åpne utlysningen er nå lansert. Det kom inn til sammen 68 bidrag som samlet speiler det brede spennet som samtidens former for scenetekst favner. Festivaljuryen har bestått av Idun Vik, Elin Grinaker og Miriam Prestøy Lie. Tekstene er svært ulike i både form og innhold, men har til felles at de behandler samfunnsaktuelle problemstillinger samtidig som de utviser en sterk formbesvissthet. På hver sin måte roper disse tekstene etter å bli fremført. Dramatikerne honoreres med 20 000kr for sitt bidrag, og tekstene presenteres av profesjonelle skuespillere og regissører på festivalen. De tre vinnertekstene er:

Storsenter av Nelly Winterhalder
Storsenter skildrer et samfunn der livene leves på kjøpesenteret. Legen, i posisjon som Gud, holder til på toppen av senteret og tar i mot pasienter som kommer med mangler, uforløste ønsker eller brennende behov for ferie på blå resept. Winterhalder skriver frem absurde situasjoner som utspiller seg med et rasende driv. Teksten har en utpreget musikalitet, gode doser humor og lek, samtidig som den gir glimt av den reelle desperasjonen som synes å ligge tett opp under overflaten av et stadig mer akselererende samfunn. Storsenter presenteres på Bergen Dramatikkfestival i en iscenesettelse regissert av Simen Formo Hay.

Mørke – fienden i oss av Tale Næss, Kristin Eìriksdottìr, Gianluca Iumiento, Sigbjørn Skåden og Albert Ostermaier, med Tale Næss som headwriter/prosessansvarlig.
Mørke – fienden i oss er en hybrid av ulike stemmer, scener og situasjoner. Kjappe filmatiske dialoger, episke monologer, poetiske bilder og litterære partier er vevd sammen på en måte der kontrastene både utfyller og bryter mot hverandre. Vi møter mennesker som lever tilsynelatende harmoniske liv, men som likevel plages av en tiltagende uro. Når stykket tar opp tidløse eksistensielle spørsmål, skimtes et ekko fra de store klassikerne. Samtidig presser vår egen tid seg på med hentydninger til et klima i krise og en velstand som umulig kan vedvare. Teksten presenteres på Bergen Dramatikkfestival i en iscenesettelse regissert av Ingrid Askvik.

Oh, Kulturmannen av Ellisiv Lindkvist
Oh, Kulturmannen er en appell, en bønn, en retorisk øvelse og et feministisk kamprop. Teksten henvender seg direkte til Kulturmannen – en mann med makt og betydning som er mester i å usynliggjøre kvinner samtidig som de tiltrekkes av ham. Med humor og skarp satire går Ellisiv Lindkvist inn i hierarkiene som opprettholder Kulturmannens posisjon. Samtidig serverer hun et frigjørende ballespark til kulturens dinosaurer. Teksten har tidligere blitt utgitt som en boksingel, og presenteres som scenetekst for første gang på Bergen Dramatikkfestival, fremført av Ingunn Beate Strige Øyen, regissert av Maren Bjørseth.

MED I NY FORM
Noen programposter fra maiutgaven av festivalen ble umulig å overføre til august, men tidligere annonserte Tyngde og Blomsterstykke er fortsatt på plakaten. Tyngde av Demian Vitanza kommer i ny form, nemlig som en filmatisering regissert av Thomas Østbye. Blomsterstykke av Madalena Sousa Helly-Hansen & Sara Li Stensrud har urpremiere på festivalen, og åpner ballet 27. august.

Tyngde av Demian Vitanza
Den rykende ferske filmatiseringen av Tyngde presenteres på Bergen Dramatikkfestival som utekino med live musikk. I Tyngde taler to stemmer fra det hinsidige. Den ene på vegne av et barn som aldri ble født, den andre på vegne av en avdød mann. Før livets begynnelse, og etter livets slutt. Tyngde setter seg i kroppen som en eksistensiell klo, het det i Klassekampens anmeldelse. Sceneteksten vant Ibsenprisen i 2019. Da planlagte forestillinger denne våren ble umulig, begynte utviklingen av et filmprosjekt med sitt eget visuelle konsept. Filmen er regissert av Thomas Østbye og vises på Bergen Dramatikkfestival som utekino med live musikk av den elektroakustiske superduoen Nils Martin Larsen og Bendik Kjeldsberg. Velkommen til en opplevelse utenom det vanlige, midt i skjæringspunktet mellomfilm og teater.

Blomsterstykke av Madalena Sousa Helly-Hansen & Sara Li Stensrud
I Blomsterstykke går Sousa & Stensrud inn i sorgen og sola. De stirrer Døden storøyd inn i kjeften, og plyndrer hagen for å se om det finnes noen trøst der. Stykket er en protest, en elegi, et forsøk på forsoning, et forsøk på å komme fri, et sted der sorgen får folde seg ut så monstrøs som bare sorgen kan bli. Publikum tas inn i et sorglaboratorium, der fortvilelsen plukkes fra hverandre til rå stykker av raseri, opphisselse, ensomhet, sult – sånn blomstene plukkes fra hverandre til blomsterkronene står tilbake som bittesmå, ødelagte hender.  Stykket er en samproduksjon mellom Sousa & Stensrud og Cornerstone, og har urpremiere på Cornerteateret under Bergen Dramatikkfestival.

Bergen Dramatikkfestival arrangeres av Cornerstone, som er et bergensbasert initiativ for ny scenetekst. Cornerstone er ved Idun Vik og Miriam Prestøy Lie engasjert som gjestekuratorer ved Cornerteateret fra 2019-2020, med Elin Grinaker som kunstnerisk sparringspartner. Cornerstone jobber for å fremme kunnskap og interesse for de mange ulike formene for tekst som dagens teater rommer. Gjennom forestillinger, lesninger,  samtaler og workshops vil vi bidra til å løfte formspråk og perspektiver som kan utvide og mangfoldiggjøre teaterdiskursen på Vestlandet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER