S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 3. september 2012

Tre nominerte til nasjonal Ibsen-pris


Publisert
3. september 2012
Sist endret
26. mai 2023

Nyheter

FAKTA: Den nasjonale Ibsen-prisener på kr. 150.000, stilt til disposisjon av Skien kommune. Prisen kan hvert år deles ut til en dramatiker som det siste året har fått oppført sitt arbeid ved et profesjonelt teater. Prisen kan også tildeles for et samlet dramatisk forfatterskap. Vinneren må bo eller virke i Norge.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/tre-nominerte-til-nasjonal-ibsen-pris/
Facebook

Henrik Ibsen gjennom kameralinse

Under Ibsen-konferansen i Skien 10. og 11. september bekjentgjøres også vinneren av den norske Ibsen-prisen. Den er innstiftet av Skien kommune og går til en dramatiker som har sitt virke i Norge. Tre dramatikere er nominert.

Til den nasjonale Ibsenprisen 2012 har juryen nominert følgende dramatikere:

Johan Harstad for “Brødmannens memoarer” urpremiere 12. april 2011 på Black Box Teater. “Brødmannens memoarer” av Johan Harstad er et bredt anlagt verk i tre deler som i skjær lengdekunne virke tyngende, men som griper oss i all sin underholdende gru. Gjennom lange og kortemonologer og dialoger fortalt i tilbakeskuende dagbokform, brettes ut en mystisk, tidvis ubehagelig, heslig og myldrende historie som spenner vidt i tid, sted og rom: Acapulco i Mexico til New York og Matterhorn, alle steder bevisst feilstavet, i motsetning til de nøyaktige tidsangivelsene med måneder og årstall. Med grov bisarr humor, men også med brodd og mørk samfunnskritikk skildres en skakkverden full av gåter, fornedring, undertrykkelse og overgrep. Vi rives med av Harstads boblende fortellerevne, samtidig som vi rystes av historien om innbefatter et uappetittlig kvinnelig beist i toutgaver, en mystisk morderisk baker med mye makt, en tapper, men totalt umusikalsk komponist og en lyssky renholdsarbeider i kloakken. Helt uvirkelig og samtidig realistisk på grunn av Harstads tydelige innsikt i psykologiske mekanismer, utført med lek, rå kraft og overbevisning.

Fredrik Brattberg for “Tilbakekomstene” urpremiere 28. august 2011, Dramatikkfestivalen i Oslo, Dramatikkens Hus. Med “Tilbakekomstene” har Fredrik Brattberg utviklet sitt dramatiske talent. Stykket handler om et foreldrepar som sørger over at deres eneste sønn er gått bort. Tilbake er bare tomhet mellomektefellene, men begravelsen blir storslått. Plutselig en dag ringer det på døren og der står sønnen, skitten og sulten. Han kan ikke gi dem fullgodt svar på hva som har skjedd. Dagliglivet tar til for dem igjen, men så forsvinner sønnen for andre gang, så en tredje etc. Forsvinningene gjentar seg på ulikemåter med stadig hyppigere mellomrom. Foreldrenes reaksjoner forandrer seg gradvis for hver gang, fra det omsorgsfulle, fortvilte til det ampre og aggressive. Ubehaget stiger i oss. Fredrik Brattbergsspråk og sitasjoner er tilsynelatende dagligdagse, men her er lite uskyld. Vi aner etter hvert konturene av en dysfunksjonell familie som ikke tar realitetene inn over seg. Fredrik Brattberg benytter svart humor som virkemiddel. De stadige gjentakelsene blir aldri monotone, men rytmiske, intense og musikalske. Fredrik Brattberg videreutvikler det vi med et samlebegrep kan kalle absurdteater og gjør det med en tydelig, klar og selvstendig stemme.

Rawnda Carita Eira for “Sangen fra Rotsundet” urpremiere 9. september 2011 på Beaivváš SámiNašunálateáhter. “Sangen fra Rotsundet” av Rawnda Carita Eira tar utgangspunkt i en sann, dyster hendelse i Nord-Troms i 1791. To unge menn, begge fattige kvener, tok brutalt livet av fem mennesker, ble dømt oghenrettet ved halshugging for udåden. Drapene og fengslingen fant sted på Sør-Rotsund gård til den unge enken etter et ulykkelig ekteskap med distriktets rike og mektige godseier. Handlingen i stykket finner sted i fangehullet natten før halshuggingen der vi møter en av de dødsdømte, Moses Samuelsen. Han joiker og minnes sin tragiske bakgrunn i ussel fattigdom, uten slekt og arbeid. Enken på gården oppsøker ham i fangehullet, ansvarlig for fangens sjelesorg. Det skjer gjennom hennes salmesang. De to har kjent hverandre siden barndommen, følt seg tiltrukket av hverandre, noe verken klasse eller kulturforskjellene har tillatt. Hun ber ham ta i mot Guds velsignelse, noe han bittert avslår. Kristendommen har aldri gjort ham noe godt. Begge er ulykkelige, fanget i hver sinskjebne. Salmen og joiken er dominerende uttrykk for kulturforskjellene stykket tar tak i, gir det særpreg og styrke. Det brutale, primitive, mørke og jordiske settes i kontrast til det søkende, åndelige, bønnen om nestekjærlighet i Rawnda Carita Eiras inntrengende og poetiske tekst.

Juryen har vurdert 53 innsendte manus. Juryen for 2012 har bestått av

Janken Varden, Norsk Sceneinstruktørforening. Juryleder. Tine Thomassen, Norsk Dramaturgforum Nils Heyerdahl, Norsk Teaterlederforum Live Hov, Teatervitenskap, Universitetet i Oslo Kari Gisholt, Norsk kritikerlag Anders T. Andersen, Teater Ibsen/Skien kommune

Om de tre nominerte:

Rawdna Carita Eira (f. 1970 i Elverum) er oppvokst i Brønnøysund og bor i Guovdageaidnu/ Kautokeino. Hun er utdannet adjunkt samt gått Forfatterstudiet ved Kunstakademiet, Universitetet i Tromsø. Hun har arbeidet som reineier, lærer og som inspisient og dramatiker tilknyttet Beaivváš Sámi Nášunálateáhter. I september 2011 var det premiere på hennes første bestillingsverk for teater: Guohcanuori šuvva/ Sangen fra Rotsundet. Samme år ble hennes debutbok, diktfortellingen løp svartøre løp/ ruohta muzetbeallji ruohta gitt ut på Gyldendal. For boken ble hun nominert til Nordisk Råds litteraturpris som det samiske språkområdets kandidat. I tillegg til dramatikk har hun også skrevet sangtekster, bl.a. for Mari Boine. Høsten 2012 setter Beaivváš Sámi Nášunálateáhter opp et nytt stykke av henne: Silbajavri/ Sølvvannet med premiere i oktober.

Fredrik Brattberg (f. 1978 i Porsgrunn) er komponist og dramatiker. Han fikk Statens kunstnerstipend i 2012. Brattberg debuterte som dramatiker på Chateau Neuf i 2008, med skuespillet Det banker, Amadeus og har siden hatt tre skuespill produsert på profesjonelle scener i Norge. Han har studert komposisjon bl. a hos Wolfgang Plagge og har komponert nær 40 verker. Hans komposisjoner favner bredt og spenner fra korverk og opera til kammermusikk og musikk for fullt orkester. Hans musikk er fremført i England, Estland, Sverige, Finland, Ungarn, Mexico, USA og Canada. I 2004 skrev han operaen The Heart on the Door i samarbeid med den canadiske dramatikeren Lance Woolaver. Operaen ble fremført i Banff, Alberta. Skuespillet Tilbakekomstene ble antatt på Festival of European Contemporary Playwrights i København. Tilbakekomstene er også en del av Scandinavian American Theater Company's reading series i New York og settes opp nå på Nationaltheatret i forbindelse med Ibsenfestivalen 2012. Brattberg er bosatt i Porsgrunn.

Johan Harstad (f.1979, Stavanger) er en allsidig forfatter og dramatiker og også oversatt til en rekke språk. Harstad debuterte skjønnlitterært med Herfra blir du bare eldre i 2001. I 2002 kom novellesamlingen Ambulanse, som han fikk Bjørnsonprisen for. Hans første roman, Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? ble utgitt i 2005 og er nå utgitt/under utgivelse i Sverige, Danmark, Finland, USA, Australia, Nederland, Tyskland, Færøyene, Italia, Russland, Korea og Frankrike. Romanen er blitt innspilt som tv-serie og vist på NRK i 2011. De senere årene har han også skrevet flere stykker for scenen. I 2009-2010 var han ansatt som husdramatiker ved Nationaltheatret. Han driver også foretaket LACKTR PRPGNDA som hovedsakelig jobber med grafisk utforming, men også foto, tekst, lyd og film. Han har mottatt en rekke utmerkelser, bland dem Ungdommens kritikerpris i 2008 for romanen Hässelby og Brageprisen for ungdomsromanen Darlah samme år. Harstad er bosatt i Oslo.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no