S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 23. august 2012

Tett på virkeligheten


Publisert
23. august 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Norsk Dramatikkfestival går av stabelen annethvert år. Festivalen eies og drives av Foreningen Norsk Samtidsdramatikk. Det Norske Teatret er festivalens vertsteater.

Dramatikkfestivalen arbeider for å rekruttere skrivende talent til dramatikerfaget, få oppført norsk dramatikk og gi dramatikere teaterfaglig erfaring. Festivalen er en møteplass og et faglig forum.

Festivalleder fra 2008 er Harry Guttormsen.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/tett-pa-virkeligheten/
Facebook

Til deg som skal søke Teaterhøgskolen, fra et jurymedlem.

NY SCENETEKST: De åtte vinnerne av Dramatikkfestivalens tekstkonkurranse er klare. Juryleder Harry Guttormsen ser en klar tendens: Dramatikken er tett på virkeligheten.

De åtte utvalgte forfatterne har tilhold i Trondheim, Bergen, på Eidsvoll, i Holmestrand, Kongsberg og Oslo.

– Den geografiske spredningen er gledelig, sier Guttormsen.

Ser du noen tendenser i de innsendte tekstene?

– Tekstene ligger tett på virkeligheten. Forfatterne går i strupen på vanskelige etiske problemstillinger i vår tid. Det har ikke vært noen lett prosess, juryen har hatt mye å velge blant. Det var mange sterke stemmer både tematisk og språklig.

Et annet slående trekk er at alle vinnerne helt eller delvis lever av å skrive.

– Dette er mennesker som vil noe med et forfatterskap utover det estetiske, og som jobber profesjonelt, sier Guttormsen.

Dramatikkfestivalens jury kjenner ikke forfatternes navn før vinnerne kåres.

– Vi leser anonymt. Da vi åpnet konvoluttene, fikk vi flere overraskelser. Hele tre av vinnerne er tilknyttet Propellen teater, et interessefellesskap for ny dramatikk i Trøndelag. To vinnere har nylig vært tilknyttet forfatterstudier, to av tekstene vært hos Generator, en tekst har vært innom Dramatikkens hus, og en har vært på nippet til å bli framført på et av osloteatrene. Dette sier noe om at arbeidet som gjøres for rekruttering på flere fronter, virker.

I år har registudentene på Kunsthøgskolen i Oslo vært involvert i juryen.

– Det har overbevist meg enda mer om at vi må få plass en masterutdanning i dramatikk. Disse registudentene har dagens europeiske scenekunst i ryggmargen, de oppholder seg like mye i utlandet som her i Norge. Hvis dramatikere, regissører og skuespillere får møte hverandre og arbeide sammen i siste utdanningsfase når studentene utvikler kunstnerskap, er jeg sikker på at det vil skje store ting.

Fire av vinnerne debuterer i scenisk sammenheng, og fire har bred scenisk erfaring. Nå skal tekstene møte regissører og skuespillere, og neste høst er det publikums tur. I august 2013 arrangeres Norsk Dramatikkfestival for trettende gang.

Juryen, som i år har vurdert 47 anonymt innsendte tekster, har bestått av forfatter Cecilie Løveid, registudentene Angelina Stojčevska, Tormod Carlsen og Johannes Dahl, samt regissørene Line Rosvoll og Harry Guttormsen.

Tekstene er plassert i to serier, en hovedserie og en stuntserie. Nedenfor kan du lese et sammendrag av hver tekst og mer om forfatterne.

HOVEDSERIEN:

Evig eies kun det tapte Maybelle Ann får alt hun peker på, også når hun ønsker seg et barn og ikke gidder strevet med den gammeldagse metoden. Her er det sæd-shopping, partnerbytte og grotesk rikdom, der barn er pyntegjenstander og handelsvare. Surrogatbabyer, abort og rynkekrem blandes frekt i en amoralsk farse der fremtidens graviditetsnihilsme føres ut i det absurde.

Ingeborg Eliassen (1953) debuterte som dramatiker med «Stemora, bestemora og myrsnipa» i 1985. Samme år vant hun nordnorsk dramatikkonkurransen med monologen «Blusesøm». Hun har skrevet barnebøker og fått oppført en rekke monologer og skuespill og arbeider aktivt i dramatikerfellesskapene Propellen og Generator. Siste oppførte skuespill er “Hvem var Eugene Ejike Obiora?" i 2008.

Til Valhall En ung mann har kommet hjem fra et hemmelig oppdrag. Han må forsvare seg i et avhør. Etter hvert blir det klart at den unge mannens beskrivelser bærer preg av fiksjon. En hjelper og en leder trekker han langsomt inn i et skremmende univers av livsløgn, svik og død. Hans eget liv blander seg inn i de andres. Til slutt befinner han seg i en situasjon hvor hans egen fortelling kollapser og virkeligheten går i stykker.

Kristian Lykkeslet Strømskag (1980) er utdannet ved Universitet i Oslo med hovedfag i nordisk litteratur. Han har studert dramaturgi ved Humboldt Universität i Berlin og er ansatt som dramaturg ved Nationaltheatret. Han har tidligere arbeidet ved Teatret Vårt, Rogaland Teater, Den Nationale Scene og Kabul Teater i Afghanistan. I 2006 debuterte han som dramatiker med ”Havfruens sønn” til Ibsenåret. Høsten 2011 skrev han teksten ”Onkel Sam” for Litteraturhuset. Hans siste stykke ”Til Kongo” har premiere på Teatret Vårt 30. august 2012.

Etterskrift Far tumler med ny dame mens barna leker i minnet etter mor. Sjalusien og lengselen kan bare øyeblikksvis fortrenges. Å lette hverandres byrder, når det allerede er mye å bære er et av temaene. Å klare det, og ikke klare det. På forskjellig vis gjennomfører familien dagen. Bundet med like og ulike bånd til fortida, lever de med konsekvensene.

Lise Knudsen (1962) er cand.polit. og har skrevet 11 skjønnlitterære bøker, laget musikk til 5 cd-er, hatt omfattende turnevirksomhet for DKS og er oversatt til flere språk. Hun mottok Språklig samlings litteraturpris i 2007 og var Årets fylkeskunstner i 2009. Hun har omarbeidet egne bøker for NRK Barnetimen og skrevet musikkspill, libretto og teatermusikk på oppdrag. "Etterskrift" er hennes første skuespill.

Ærlighetkj er en tekst med temaer som frost, tro og kjærlighet. Her er ingen handling eller klare karakterer, bare uklare stemmer, livstrang, kanskje ensomhet, språk og is. Sterkt nærværende i denne teksten er det polyfone preget. Både språklig og strukturelt, tematisk og dramatisk slår ulike uttrykk mot hverandre. En orkestrering av virkeligheter.

Willy Walder (1963) er dramatiker, født i Bergen og bosatt i Trondheim siden 1994. Han har skrevet flere lengre og kortere tekster, med særpreg i innhold, stil og klang. Siste forestilling var Quisling i august 2010, produsert av Teaterhuset AvantGarden og teaterkompaniet Pontenegrinerne. Walder er en del av dramatikerfellesskapet Propellen i Trondheim.

Anonym søkes To menn møtes på et hotell for å skifte kjønnsuttrykk og prøve ut en lek som Agda og Frideborg. I løpet av samtalen forsøker de å finne ut hvem de er og forholdet til dem de elsker.Teksten diskuterer tema som identitet, kjønn og ideen om det seksuelt frigjorte mennesket. Karakterene gir assosiasjoner til Bent Hamer og Roy Anderssons verker.

Per Andreas Persson (1968) er forfatter, sexolog och kjønnsviter. Han har tidligere publisert ”Jeg går nå og kommer aldri mer tilbake” og ”Gud er glad i Norge” på Tiden Forlag. Han arbeider nå med en master i ”faglitterær skriving” på HiVe. Han bor i Bergen.

STUNTSERIEN

Du ser ikke meg En kvinnelig ungdomsskolelærer skal gifte seg med presten men forelsker seg i en 15 år gammel elev. Begjæret dytter henne mot undergangen. Den burleske monologen utforsker hva som skjer når en fantasi ikke lenger bare er en drøm, men kolliderer med virkeligheten.

Sonja Evang er født i 1974 og bosatt i Holmestrand. Hun har bakgrunn som journalist, og har de siste årene arbeidet med tekst innenfor mange ulike sjangre. Monologen DU SER IKKE MEG er hennes debut som dramatiker.

Ikke gjør det Et eldre ektepar har en urolig natt. Det er sønnen som plager dem. De makter ikke å leve opp til sine egne og hverandres forventninger. Om skam og løgn. Om å takle håpløsheten ved å gjøre det utilgivelige. En snikende dialog om menn som tier og kvinner som ikke dytter hardt nok.

Hans Petter Laberg (1966) debuterte som forfatter i 1996 med "Biter av en historie", og har siden gitt ut 8 bøker for barn og ungdom. Enakteren "Verdensmenn" ble plukket ut til "100 og NÅ" i 2005. Han jobber som barne- og ungdomsbibliotekar ved Eidsvoll bibliotek og slår trommer i Klamsnabel.

Kinder K I Tyskland, 1939 fødes Gerhard Herbert Kretschmar. 156 dager senere blir han det første barnet som avlives i nazistenes eutanasiprogram. I dag skal HAN og HUN få sitt første barn. Fostervannsprøven viser at noe er annerledes…KINDER K er et stykke som fører sammen to historier om menneskeverd.

Kristofer Blindheim Grønskag (1984) er dramatiker og universitetslektor med en mastergrad i Drama og Teater fra NTNU. Har skrevet et titalls dramatiske verker, både for barn og voksne med premierer både i Norge og Danmark. I september 2012 skal hans stykke DEN ELSKEDE ha internasjonal premiere i Amsterdam under Amsterdam Fringe Festival. Han har tilknytning til dramatikerfellesskapet Propellen.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no