Hadia Tajik. Foto: I. C. Hendel Foto: Hadia Tajik. Foto: I. C. Hendel

Stafetten 7 – Hadia Tajik

Scenekunstfeltet er dynamisk, men institusjonsteatrene vil være viktige for scenekunsten også om 20 år, skriver Hadia Tajik i svaret til teatersjef Agnete Haaland. Tajiks stafettpinne går til performancekunstner Toril Goksøyr.

Agnete Haaland spør:

Hvordan ser kulturministeren for seg institusjonsteatrenes rolle i Norge om 20 år?

Svar:

Scenekunstfeltet er dynamisk, det har forandret seg mye de siste tiårene og vil forandre seg i tiårene som kommer. Men én ting er jeg sikker på: Institusjonsteatrene vil være viktige for scenekunsten også om 20 år. Og jeg tror noen grunnleggende verdier blir stående: Teatrene vil fortsatt arbeide for kunstnerisk kvalitet og bred deltakelse. Det betyr ikke at institusjonene kommer til å jobbe på nøyaktig samme måte som i dag. Vi ser for eksempel at institusjonene og det frie feltet har begynt å samarbeide mer nå enn før. Jeg tror den utviklingen vil fortsette.

I scenekunstmeldingen Bak kulissene foreslo vi å bruke systematiske evalueringer som verktøy for å fremme utvikling og kvalitet i institusjonene. Dette arbeidet har vi nå startet, og jeg tror evalueringene vil gi både institusjonene og departementet nyttig kunnskap. Vi må vite hva institusjonene lykkes med, hva de sliter med, hvordan de driver og hvordan de ønsker å drive. Kort sagt, vi må kjenne styrkene og behovene på feltet for å lage god politikk.

Kulturløftet har gitt scenekunsten et økonomisk løft og lagt til rette for mer kunstnerisk virksomhet i hele landet. Nå må vi se nærmere på hva vi har oppnådd og hva som gjenstår. I arbeidet med å lage Kulturløftet 3 ber vi derfor om innspill fra hele kulturlivet. Jeg håper på stort engasjement fra scenekunstfeltet i debatten om hva slags kulturpolitikk som skal føres i årene framover. Så skal vi lytte, tenke og diskutere med dere, slik at vi finner riktig retning for en fortsatt kultursatsing.
 


I tillegg til å oppfordre alle til å komme med innspill til Kulturløftet 3, vil jeg stille Toril Goksøyr fra performancegruppa Goksøyr&Martens dette spørsmålet:

Hvilke erfaringer har du fra samarbeid med institusjonsteatre, og hvordan mener du det frie feltet og institusjonene best kan virke sammen?

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER