Marius Hoel. Foto: NRK

SCENEKUNSTKRITIKK: Marius Hoel, NRK

I enqueten om scenekunstkritikk tar vi i dag en pause fra avisene og stiller spørsmål til Marius Hoel, kulturredaktør i NRK.

Kan du fortelle litt om hvordan din redaksjon jobber med scenekunst?
NRK dekker alle typer kunst, også teater og scenekunst, både på radio, TV og nett. Aktuelle nyheter dekkes vanligvis i programmer som Studio 2 og Nyhetsmorgen på NRK P2, anmeldelser samles på nett og vi kan ha spesialserier på TV som «Larsens leilighet», som går i dybden på skuespillerfaget.

Hvilke scenekunstrelaterte prosjekter er du mest stolt av å ha fått til i din periode som redaktør?
Vi har løftet teater og scene som en egen kategori på våre kultursider på nrk.no. For at publikum lettere skal finne frem til det kulturinnholdet de liker, har vi nettopp etablert en «kulturstrøm» med nyheter, opplevelser og anmeldelser. Der har vi en egen kategori for teater og scene, som publikum kan abonnere på.

Hva tenker du om de generelle vilkårene for scenekunstkritikk i Norge i dag?
Mediebransjen er inne i en veldig spennende og krevende periode. Publikums medievaner er i sterk endring og kampen om folks tid og oppmerksomhet er stor. For oss som formidler kunstkritikk må vi hele tiden finne nye måter å nå frem til publikum på. Det er en spennende utfordring.

Hvilken rolle spiller din redaksjon i scenekunstlandskapet dere dekker? Har dere en funksjon for offentligheten på dette feltet?
Dekningen av kunst og kultur er og har alltid vært viktig for NRK, også kritikk av scenekunsten. På sitt beste speiler scenen det som skjer i samfunnet. Det er en av grunnene til at kunstkritikken er viktig. NRK har en stor oppgave med å dekke kulturlivet i Norge, både journalistisk og med kritikk. Vi skal bidra til et inkluderende og nysgjerrig Norge, bidra til åpne møteplasser, ny forståelse og styrke norsk og samisk språk og identitet.

Kulturkritikkens manglende oppslutning i mediene debatteres stadig vekk. Ser vi en endring i kritikklandskapet?
Ja, publikums brukervaner endre seg. Da må vi endre oss sammen med dem. Innholdet får ikke verdi før det treffer publikum og det stiller høye krav til utvikling av nye formater som publikum ønsker samtidig som vi ivaretar den faglige tyngden i kritikken.

Hvordan tror du dette vil se ut i medie-Norge i fremtiden og hvordan vil dette se ut i NRK?
Vi må teste og lære i større grad enn før. Kanskje vil publikum ønske seg enda mer dybde når de først investerer tid i en sak? Den rene kritikken kombinert med flere perspektiver, kontekst, historiefortelling og andre opplevelseselementer i tydelige pakker?

 

 

 

 

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER