Bilde: Tabu Teater Grimsborken

Kritikk mot Den kulturelle skolesekken: – Holder skolene fullbooket

Den Kulturelle skolesekken kritiseres for å monopolisere
formidlingen av scenekunst til skolene.

– Vi ble møtt med at de allerede hadde fullt opplegg og ikke var
interessert. Dette sier dramastudent Ina Bjørke Dypvik ved
Høgskolen i Oslo til studentavisa Universitas.

Hun mener det er Den kulturelle skolesekken som står i veien. Hun
er student ved Drama og teaterkommunikasjon ved Høgskolen i Oslo
(HiO). Sammen med medstudentene Marthe Isachsen, Ole Hval og Stine
Elverhøi tok hun faget Teater i undervisningen (TiU) høstsemesteret
i fjor.

– Det å ha praktisk erfaring med noe før man bestemmer seg for å ha
det som jobben sin, kan være avgjørende. Når det er så vanskelig å
skaffe seg den erfaringen, blir det jo mindre fristende, sier
Marthe Isachsen til Universitas.

Studentene bruker semesteret til å sette sammen en forestilling for
skoleelever som formidler et faglig innhold og som skal involvere
publikum aktivt.

Men å få vist forestillingene for faktiske elever kan være alt
annet enn lett. Både studenter og lærere mener en årsak til dette
er at Den kulturelle skolesekken holder skolene så fullbooket at de
ikke ser noen grunn til å ta imot studentene. Det statlige
kulturformidlingsprogrammet Den kulturelle skolesekken er den
eneste ordningen som formidler forestillinger til landets skoler,
og det eneste organet å søke seg ut blant elever gjennom.

– Bare å få prøvespilt var vanskelig. Om vi ikke hadde gått via
kontaktene til lærerne våre vet jeg ikke hvordan det skulle gått.
Der vi forsøkte å gå via mer offisielle kanaler, var det helt
håpløst, forteller Ina Bjørke Dypvik.

– Før Den kulturelle skolesekken var ikke skolene fullbooket.
Samtidig er det mindre penger i videregående skole – det er ikke
noen heldig kombinasjon, sier Åshild Vethal, studieleder ved
avdeling for Estetiske fag, som har ansvaret for dramastudentene og
TiU-faget.

Astrid Holen, sekretariatsleder ved Den kulturelle skolesekken,
mener det ligger i ordningens natur at det ikke er mye plass til
studenter.

– Først og fremst ligger det i Den kulturelle skolesekkens mandat å
gi elever møter med det profesjonelle kulturlivet. Da ville det
blitt helt feil å bruke studenter. For det andre formidler vi
kunst, ikke kunstutrykk som pedagogisk hjelpemiddel, sier
Holen.

Les mer i Universitas.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER