S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hild Borchgrevink, redaktør – 4. september 2012

Kina i Bergen


Publisert
4. september 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Åpningsforestilling Festspillene i Bergen 2013

Tan Dun: Marco Polo (1996) 22. og 23. mai, Grieghallen

Baldur Brönnimann, musikalsk ledelse Polo: Thomas Young Marco: Fredrika Brillembourg Kublai Khan: Dong-Jian Gong Vann: Susan Botti m. fl.

Produsert av Bergen Nasjonale Opera, BFO, KorVest


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kina-i-bergen/
Facebook

Tan Dun: Marco Polo

Åpningsforestillingen for Festspillene i Bergen 2013 ser mot Kina. – Det er ikke et politisk motivert valg, sier festspilldirektør Anders Beyer.

– Det er i møte med det fremmede at vi forstår hvem vi selv er, sa festspilldirektøren, før han avslørte hva som møter publikum 22. og 23. mai neste år: Den kinesiske komponisten Tan Duns opera Marco Polo fra 1996. Rammen for operaen er Marco Polos reise fra Venezia til Beijing.

Marco Polo er et samarbeid mellom Festspillene i Bergen, Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og KorVest.

– Vi vet jo at forholdet mellom Kina og Norge for tiden er spent, sa Bernt Bauge, direktør for Bergen Filharmoniske Orkester, under dagens lansering som fant sted i Kina-samlingen på Kunstindustrimuseet i Bergen. – BFO har faktisk et helt nytt verk av nettopp Tan Dun på tapetet allerede i oktober. Vi beveger oss kanskje ut i et risikabelt farvann. Men vi har tro på å presentere nettopp Tan Dun for et norsk publikum.

Er valget av Marco Polo som åpningsforestilling politisk betinget, Anders Beyer?

– Nei, overhodet ikke. Utgangspunktet for min idé var vannet. Havet og historien som Hansa-by forbinder Bergen med det fremmede, og lyden av vann er gjennomgående i Tan Duns musikk. Fra min side er dette et kunstnerisk motivert valg, sier festspilldirektøren, og røper at vann som tema kan dukke opp flere steder i programmet for 2013. – Da jeg kom til Bergen i mars, oppdaget jeg at møtet med det fremmede er viktig i byens identitet som by. Jeg tror det var Hans Magnus Enzensberger som sa at nordmenn er hjemmefødinger og kosmopolitter på samme tid, og det synes jeg særlig gjelder mennesker i Bergen, sier han.

Kunstnerisk leder for det som nylig skiftet navn til Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller, kunne fortelle at Tan Duns musikk spenner over flere århundrer.

– John Cage, som var Tan Duns lærer, sa om Tans musikk at han finner musikk i naturen rundt oss, som vi ikke har lagt merke til. Denne operaen spenner over åtte århundrer med musikk. Det er en opera om en reise fra vest mot øst, men det er en kjede av hendelser mer enn en historie. Det er noe rituelt ved den.

– Marco Polo er en omfattende produksjon, forteller Miller. – Vi viI gjøre den i en semi-scenisk versjon, med kostymer.

Marco Polo ble først framført på Munchen-biennalen i 1996. Operaen blander gamle kinesiske tradisjonsinstrumenter og vestlig kunstmusikk. Librettoen er skrevet av librettisten og musikkforskeren Paul Griffiths.

Tan Dun er blant annet mannen bak musikken til Ang Lees film Snikende tiger, skjult drage. Som ung ble Tan Dun tilknyttet et kompani som spilte tradisjonell kinesisk Beijing-opera. Han studerte ved konservatoriet i Beijing med komponisten Toru Takemitsu, og deretter ved Columbia University i New York der han kom i kontakt med John Cage og musikken til New York-minimalister som Philip Glass og Steve Reich.

Flere av Tan Duns verker har vært ansett som kontroversielle i Kina, blant annet verket On Taoism fra 1985. I følge New Grove Dictionary of Music betrakter komponisten seg som en som "svømmer fritt mellom kulturer."

Han er ikke redd for å provosere, og har blant annet komponert et verk med tittelen Memorial 19 Fucks, som presenterer dette ordet som finnes i alle kulturer, på nitten forskjellige språk. Tan Dun har tidligere vært i Norge i regi av Ultima-festivalen.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no