Kilden Foto: Foto: Kjartan Bjelland

Har publikum, søker flere sponsorer

Kilden ser for seg ti millioner sponsorkroner i året. Kultursponsingsforsker mener det er urealistisk. Men samtidig som finansieringsplanene finpusses i kulissene, går billettsalget bra for konsert- og teaterhuset, som åpner i morgen.

Det er lokalavisen Fædrelandsvennen – som for øvrig er en av Kildens hovedsponsorer med en sjekk pålydende 1 million kroner – som melder om at kampen om de private sponsorkronene ikke er vunnet ennå.

– Jeg har satt meg et personlig mål om å komme opp i ti millioner kroner i året om tre år. Det bør vi klare når Start kan få 30 millioner. Samtidig ser jeg at dette er et hårete mål, for kultursponsing på Sørlandet er vanskeligere enn i andre deler av landet. Mange virker positive, men når det kommer til stykket kan det ta lang tid å ta en beslutning, sier Trond Backer, som er markedssjef hos Kilden, til avisen.

– Må gå til overskuddsprosjekter
Anne-Britt Gran er professor i kulturpolitikk og kulturforståelse ved BI og har forsket på sponsing av kultur. Hun mener at ti millioner er i drøyeste laget for en kulturvirksomhet på Sørlandet. I tillegg kan Kristiansand bystyres tomillionerskutt til Kildens driftsavdeling som Scenekunst.no skrev om i desember i fjor virke avskrekkende, sier hun til Fædrelandsvennnen.

– Slikt er veldig lite sexy for potensielle sponsorer. Det er viktig å ha økonomien på plass, for sponsorer er generelt lite interessert i at pengene skal dekke underskudd i driftsbudsjettet. Det er mer attraktivt for dem at pengene går til overskuddprosjekter som de kan sole seg i, sier Gran.

Til det siste innspillet forklarer økonomidirektør Gunnar Thon Lossius i Kilden at det ikke vil fungere slik at sponsormidlene flyttes dit de trengs, men at pengene fordeles etter en fast nøkkel til Agder Teater, Kristiansand Symfoniorkester, Opera Sør og Kilden kulturdrift.

Men det ser uansett ikke altfor mørkt ut på Sørlandet: I går kunne Backer opplyse lokalavisen om at årets sponsorbudsjett på 4 millioner kroner nettopp var blitt innfridd.

Godt billettsalg
Det ser ikke ut til at sørlendingene svikter sitt nye konsert- og teaterhus i den første sesongen.  I begynnelsen av denne uken hadde Kilden solgt eller reservert 56 224 billetter. Målet for 2012 var 100 000 solgte billetter. Nå oppjusterer de ambisjonene til 120 000 billetter, skriver Fædrelandsvennen.

Det er musikalen West Side Story med premiere 3. februar som trekker mest publikum. Der er det hittil solgt og reservert 19.000 billetter. Det er allerede satt opp ekstraforestillinger. Det er første gang i Skandinavia at musikalen blir oppført med originalbesetning i orkestergraven.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER