S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 27. juni 2006

Godt fornøyd med Dramatikkfestivalen


Publisert
27. juni 2006
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/godt-fornoyd-med-dramatikkfestivalen/
Facebook

Teatersjef Otto Homlung er seg selv nok, når han bare satser på regional dramatikk, sier Mette Brantzeg, lederen for Norsk Dramatikkfestival, som ble avsluttet i Oslo i forrige uke.

Av Julie M. Løddesøl

-Det er skjedd mye i etterkant av Norsk Dramatikkfestival. For det første er det debatten etter Vetle Lid Larssens misnøye med oppsetningen av hans tekst Kongen. Jeg syns det er fint at det kommer opp en debatt om regigrep og dramatikk, og mener at en regissør må kunne gjøre andre grep enn det naturalistiske som en dramatiker kanskje har tenkt seg. Det kan få teksten bedre frem. Samtidig er enhver regijobb en tolkning, og hvis det ikke er korrespondanse mellom dramatikerens tekst og instruktørens lesning av teksten, så er det selvsagt fare på ferde. Det Lid Larssen har opplevd er veldig synd, og han har selvsagt lov til å reagere som han gjør, sier Mette Brantzeg i en kommentar til scenekunst.no.

Står som en påle

Mette Brantzeg har også merket seg dramaturg Kristian Lykkeslet Strømskags utspill på Ibsen-symposiet på Stiklestad i helgen. Strømskag var dramaturg på nettopp oppsetningen av Vetle Lid Larssens Kongen. Hun spør: -Hvorfor gjør Strømskag en sånn jobb hvis han syns ny norsk dramatikk er så forferdelig? Den som etter hennes mening står som en påle etter denne debatten, er skuespilleren i Kongen, Håkon Ramstad. Det er en omstendighet at tiden var knapp på denne produksjonen, som hvis den skulle vært gjort i sin helhet, ville krevd et halvt års arbeid, sier hun.

Homlung seg selv nok

-Hva sier du til Otto om at Norsk Dramatikkfestival er utgått på dato?

-Jeg er enig med ham i at når teatrene nå tar så mye ansvar for å spille ny norsk dramatikk, så har Norsk Dramatikkfestival en annen funksjon enn ved starten for 20 år siden. Men samtidig er han seg selv nok, og sier han bare satser på regional dramatikk. Det er trist. Jeg syns han gir den et unødvendig lokalt ferniss, for den regionale dramatikken kan være gyldig på et nasjonalt plan også, sier hun. Blant annet vis á vis Trøndelag Teater foreslo hun før årets festival at neste festivaler kan være en møteplass der teatrene kan vise oppsetninger av “egne” dramatikere. Dette har hun ikke fått noen respons på fra Homlung.

-Han levner oss ikke endringsmulighet, heller, sier hun.

Solgte få billetter

Resultatet av årets festival i Oslo er hun selv fornøyd med.

-Vi klarte å avvikle Dramatikkfestivalen med kravet om å produsere 11 av tekstene fra manuskonkurransen “100 og NÅ”. Men dessverre var publikumsbesøket slunkent på Scene 2 på Det Norske Teatret. Vi solgte bare 850 billetter, 200 færre enn ved forrige festival, sier festivallederen. Hun mener forklaringen er at det ikke fantes penger til å annonsere noe særlig for, og dermed fikk publikum ikke vite om festivalen. Selv overtok hun som festivalleder i vår.

Spreke registudenter

-Er du fornøyd med det kunstneriske resultatet?

-Ja, fra et kunstnerisk ståsted er jeg veldig fornøyd, kanskje særlig med Strekkode og Karrierekonstruktivismer, gjestespillene fra Den Nationale Scene i Bergen. De laget en spiss på festivalen. Jeg er også fornøyd med Ei hundenatt som forøvrig festivalen selv tok hele produksjonsansvaret for, altså betalte. Regigrepet til Jon Tombre var meget stramt, men dramatikeren Einar Scwenke så at dette tilførte teksten hans noe positivt. Her var med andre ord dramatikerens erfaring helt motsatt av Vetle Lid Larssens. Dessuten er jeg fornøyd med at vi hadde stuntserien med registudenter fra Kunsthøyskolen i Oslo. Deres bidrag var spreke kommentarer til det øvrige repertoaret, syns jeg.

Til neste år blir Norsk Dramatikkfestival lagt til august, like før Samtidsfestivalen i Oslo. Forklaringene er flere: det er vanskelig å få folk inn i teatrene i juni, det vil være lettere å få tak i skuespillere til å være med på festivalen hvis den er i august, og det er bra å bli integrert i Samtidsfestivalen.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no