S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 22. august 2012

- Gledelig, men halvhjertet


Publisert
22. august 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Utdrag fra Regjeringens satsing på profesjonell dans:

"Den største utfordringen er gapet mellom tilgjengelige midler og antall søkere. Ordningene for både fri scenekunst og basisfinansiering er utsatt for sterkt press fra et felt i stadig utvikling og utfordringene er flere; forholdet mellom rekruttering og langsiktighet ved tildeling av tilskudd, internasjonalisering, å sikre kunstnerisk og kulturelt mangfold, å profesjonalisere produsentleddet, å øke antall visninger per produksjon og å skaffe det frie feltet et større og bredere publikum.

Ordningen for basisfinansiering av frie scenekunstgrupper, ordningene for fri scenekunst og ordningen for formidling må sees i sammenheng. Hvis flere aktører mottar basistilskudd som dekker produksjon, nettverksbygging, drift og formidling, vil dette avlaste andre ordninger rettet særskilt mot produksjon og formidling/gjestespill.

Ordningen for basisfinansiering er en felles ordning for hele scenekunstfeltet, og tildeling av tilskudd er basert på en kunstfaglig vurdering av søkernes kunstneriske nivå og utvikling. Det er derfor ikke ønskelig å øremerke midler til dans innen de generelle ordningene for scenekunst."

Om satsing på ny koreografi står det:

"De ulike tilnærminger og uttrykk innenfor scenekunst gjør at forprosjektordningene for koreografi og scenetekst ofte oppleves som snevre. Scenekunstnere som i utgangspunktet har arbeidet med teater som uttrykksform, søker om midler til koreografiutvikling. Motsatt søker koreografer om midler til utvikling av scenetekster. Mange søknader om produksjonsstøtte eller forprosjekter faller utenfor de eksisterende ordningene.

Det er behov for en bredt orientert og mer fleksibel forprosjektordning som kan bidra til å fremme rekrutteringen tilscenekunsten, bygge opp under produksjonssøknadene og styrke prosjektenes kunstneriske kvalitet."


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/gledelig-men-halvhjertet/
Facebook

INTERVJU: – Gledelig at den finnes, men den er merkelig halvhjertet, sier leder for Norske Dansekunstnere om Regjeringens nye strategi for dans. Torsdag 23. august er det høringsmøte i Oslo om strategien.

Tidligere i sommer lanserte Regjeringen et dokument med navnet «Videre utvikling av profesjonell dans i Norge 2012-2015». Torsdag denne uken er det høringsmøte om dette dokumentet.

Dette høres jo bra ut, Peder Horgen, leder av Norske Dansekunstnere (NoDa)?

– Først og fremst er det gledelig at det nå finnes en slik strategi, at vi ser forsøk på en helhetlig politikk for dansekunst, som NoDa har etterlyst så lenge.

Hva er inntrykket ditt av dokumentet?

– Det er mange fine ord og gode tanker, men språket blir uklart og vagt når det kommer til oppfølgingen, der trengs mer tydelighet og konkretisering.

Hva savner du?

– Strategien setter ikke agenda, det er ingen visjoner der, stort sett beskriver den ting vi allerede kjenner. Imidlertid savner jeg en mer dyptgripende helhetstankegang, omkring dansekunst og hvor vi vil med den. Og hvor er fylker og kommuners rolle i en strategi som bærer navnet "Dans i hele landet"? Dokumentet har noen svake partier, bl.a. der den vaser seg inn i tull om at dans ikke er så lett å identifisere, av en DANSEstrategi burde vi kunne forvente bedre, sier Horgen til Scenekunst.no.

– Jeg savner mer baller på dansens vegne.

Mer kunnskap Horgen er ikke overbevist om politikernes kunnskap om feltet.

– Det som frustrerer meg mest er at forståelsen av feltet enda ikke helt har glidd inn. Grunnfjellet i norsk dansekunst er det prosjektbaserte feltet, det er her det største volumet av produksjoner skapes og det store antall kunstnere arbeider. Det er med disse brillene på man må undersøke hva som er god politikk. Når dansekunsten i Norge i så stor grad avhenger av kulturfondsmidlene, er man nødt til å befatte seg med politikk innenfor denne pengesekken til hele scenekunstfeltet som kulturrådet er satt til å forvalte. Men her vakler strategien litt, jeg skulle ønske at man hadde mot nok til å gi dansekunsten en egen plass i forvaltningen.

Basisfinansieringen er viktig for det frie feltet. I dokumentet står det blant annet at «det ikke er ønskelig å øremerke midler til dans innen de generelle ordningene for scenekunst." Hva mener du om det?

– Jeg er veldig fornøyd med at departementet vil ha flere basisfinansierte dansekompanier og varsler en satsning på produksjonsordninger generelt. Imidlertid mener vi prinsipielt at en politikk for dansekunst i Norge hører naturlig sammen med en finansieringsstruktur som gjør det mulig å utøve politikken. Her kunne man for eksempel valgt å dele inn basisfinansieringsordningen for å kunne treffe på målet om å få flere basisfinansierte dansekompanier.

Halvhjertet Horgen påpeker en selvmotsigelse i strategien: – Det er noe merkelig halvhjertet over at politikerne lager en dansestrategi, lager politiske målsettinger for dans, men i siste ledd avstår fra å gjennomføre bestillingen. Jeg undres over hva som er årsaken, for den finnes hvert fall ikke i strategien. Der står det at man ikke kan dirigere pengene til dans fordi ”tildeling av tilskudd er basert på en kunstfaglig vurdering av søkernes kunstneriske nivå og utvikling” – men dette gjelder jo uansett, for alle tildelinger innenfor alle ordninger, så det gir ingen grunngivning.

NoDa-lederen forteller om det han mener er feil i strategien: – Den hevder at ”En styrking av basisfinansieringen innebærer en avlasting av prosjektstøtteordningen, og kan bidra til å øke de tilgjengelige midlene for andre ..” Slik var det tidligere da departement og Storting bestemte styrkinger av basisfinansiering og andre bevilgningsnivåer. I år prioriterte Kulturrådet å styrke basisfinansieringen, men det gikk på bekostning av prosjektstøtteordningene. Prosjektstøtteordningen for dans ble redusert med 2,5 millioner kr fra 2011 til 2012, likedan med teater. Altså skjedde det stikk motsatte av det som står i strategidokumentet. NoDa ønsker at politikerne igjen tar en viss styring med bevilgningsnivået i de ulike ordningene.

– Et steg i feil retning ”Det er ønskelig å styrke utviklingen av ny koreografi,” slår strategien fast. Har du en kommentar til det?

– Det lar seg gjøre enkelt og treffsikkert da det eksisterer en koreografiutviklingsordning. Imidlertid foreslår strategien at støtteordningen for koreografiutvikling skal oppheves og erstattes med en en forprosjektordning som skal inkludere ”utvikling av scenetekst og andre type konsepter og forprosjekter”. Dette forslaget kan åpenbart ikke være motivert utfra ønsket om å styrke koreografiutviklingen. NoDa er ikke kjent med at kunstnerne opplever ordningen som snever eller problematisk, sier Horgen.

Regjeringen ønsker å slippe til flere typer forprosjekter enn koreografi og scenetekst. NoDa forutsetter i så fall at bevilgningsnivået i ordningen(e) heves for å ta høyde for de økte målgrupper, ellers er det sannsynlig at endringen blir en de facto svekking av koreografiutviklingen, forteller Horgen.

– Uansett innebærer en slik omlegging en negativ utvikling for oss som er opptatt av dansekunstpolitikk, da vi mister en av dansekunstens finansieringsordninger. For dansekunstnerne blir det mer usikkerhet rundt rammevilkårene i stedet for mer klarhet, som er den retningen vi ønsker å gå, dersom koreografiutviklingen skal byttes ut med en ny, utydelig felles ordning. Slik sett er dette et steg i feil retning.

Talentprogram Kulturskolen i Bergen og Tromsø samt Ruseløkka skole i Oslo trekkes fram som eksempler på steder hvor det satses på talenter. I en kronikk nylig etterlyste ballettsjef Lorentzen mer satsing på talenter i Norge utenfor Bergen og Oslo. Hva vil NoDa gjøre for talentrekrutteringen?

– I korthet foreslår vi at et knippe utvalgte unge talenter får reise på samlinger i Operaen noen ganger pr år, der de vil få spesialtilpasset undervisning av Nasjonalballettens egne folk. Sammen med talentet/eleven kommer også han/hennes pedagog, som vil få veiledning og coaching for sin videre undervisning av eleven, skreddersydd for Nasjonalballettens krav og behov. Det er en vinn-vinn situasjon både for talentet, pedagogen, den lokale ballettskolen og Nasjonalballetten, og det er verken dyrt eller vanskelig å etablere.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no