Kate Pendry: Dagbok fra prøver #2

På fjerde prøvedag blir kompaniets kunstneriske leder kjørt vekk i ambulanse. Vi viderepubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.

Kate Pendry: Dagbok fra prøver #3

I andre prøveuke jobber winter guests med flyten i en scene som utspiller seg i kontorene til Norsk kulturråd. Vi gjenpubliserer skuespiller Kate Pendrys dagbok (engelsk) fra prøvene til forestillingen “America Ep. 2 – Psychopatriot” på Dansens Hus.

Store høydepunkter i ujevn forestilling

– Forestillingen er litt uferdig og rufsete i kantene. Men her er musikalske gåsehudøyeblikk, og det syder av vilje og sjel og driv, skriver Hilde Halvorsrød om “I am Nina” på Nordic Black Theatre.

– En tøff erfaring

– Det kan fungere direkte destruktivt å spille ut flyktningers egen situasjon for dem som teater, sier Pia Maria Roll. “Nå løper vi” ble invitert til Athen og møtte både flyktningekrisen og et land i krise. Chris Erichsen møtte Roll sammen med skuespiller og aktivist Rafika Chawishe, som inviterte forestillingen.

Scenekunst som beredskap

– Kunstnere kan ikke bare lage forestillinger som tematiserer problemstillinger, vi må lage prosjekter som virker i verden. Her kan mulighetene Teaterfestivalen i Fjaler gir til å prøve ut formater og formidlingsformer, være essensielle. Venke Sortland var på festival i Dale i september.

Folkelig og esoterisk

Claire de Wangen er en av ytterst få scenekunstnere jeg vet om som får til å være både esoterisk og folkelig på en gang. Men kunne kanskje nettopp det skjæringspunktet ha vært anvendt enda bedre, spør Ragnhild Brochmann etter å ha sett “Mikrobryologien”.

Improteater i gullramme

– Det er en fryd å oppleve Forced Entertainment og tydelig se de 30 årene med samspill de har på baken. Men seks timer blir i overkant lenge å bivåne improvisasjon i gullramme, skriver Andrea Skotland fra Ibsenfestivalen. Hun mener Ibsenprisvinnernes fortellinger hadde tjent på en annen type scene.

Anti-Fosse

I “Draum om hausten” framstår mannen som taperen, mens kvinnene til slutt forlater ham og sammen vandrer inn i mørket. Det er både underholdende og vondt å se på. Men jeg savner noe av langsomheten og de åpne rommene som ligger i teksten, skriver Chris Erichsen.

Balanse i galskapen

Med “Fridomens vegar” er Tore Vagn Lids kunstneriske forsknings-og folkeopplysningsprosjekt blitt forløst, mener Chris Erichsen.

Kostnadseffektiv kunst?

Styreleder i Norske Scenografer, Dordi Strøm, reagerer på Scenekunst.nos artikkel om verktøyet SCOMP. – Hvis teknikere blir satt til kunstneriske oppgaver, kan det føre til at tariffavtaler overskrides og at kunsten blir dårligere, sier hun. Scenografene får støtte av Norsk oversetterforening og Grafill.

Quiz som teater & teatret som quiz

– Kvar kjem denne trongen til å teste frå? Er testane der for vår skuld, for at vi skal kunne få det betre – forbetre oss – eller har dei kanskje byrja å leve sitt eige mystiske liv, uavhengig av oss? Regissør Tore Vagn Lid spør i eit blogginnlegg forut for premieren på si framsyning “Fridomens vegar”.

Rom for det enda mer monstrøse

– På sitt beste genererer “Monsters of Reality” interessante spørsmål om hvordan teatret konfronterer oss med nye perspektiver på virkelighet. Men mot slutten av en lang dag dabber det litt av, skriver Hilde Elisabeth Bjørk.

Absurd, nyskapende, masete

I “Draum om våren” av de tidligere Baktruppen-medlemmene Trine Falch og Ingvild Holm blir maktapparatets aktører latterliggjort i en absurd, nyskapende og litt masete sjangerlek, mener Chris Erichsen.

Teaterkritikerprisen til Beaivváš for Vidas Extremas

Årets kritikerpris for teater går til det samiske nasjonalteateret Beaivváš for forestillingen Vidas Extremas. Prisen ble delt ut av Scenekunst.nos kritiker Chris Erichsen på Litteraturhuset i dag. Les hans tale ved overrekkelsen her.

Kjærligheten og volden

Arne Lygres La deg være spilles med tilstedeværelse og en lavmælt intensitet, men den ekstremt ladete og poetiske teksten får for lite luft, mener Chris Erichsen.

SISTE SAKER