Minnenes betydning

HEDDADAGENE: Med enkle virkemidler og konsentrert tilstedeværelse klarer NIE å trekke publikum så langt inn i fiksjonen at grensene til virkeligheten blir uklare.

Riksteateret – teater til hele Norge eller teater også fra hele Norge?

Den frie scenekunsten med støtte fra Kulturrådet og Riksteatret finansieres i prinsipp av samme statlige arbeidsgiver. Forvaltning av kulturmidler til produksjon og turné av to ledd i samme organisasjon, er det god ressursutnyttelse? Med en politisk agenda om å få mest mulig kultur for pengene, burde turnéorganisering av scenekunst diskuteres i forkant av en ny kulturmelding.

Tvilsomt operaalibi

Foruten to strålende operasangere og diverse wagnerske innavlsreferanser er det lite som rettferdiggjør å kalle Kveiteprnisen for opera. Og det er absolutt ingenting som kunstnerisk sett rettferdiggjør at dette er Kilden Operas eneste iscenesatte produksjon på hovedscenen i sesongen 2017/2018.

Syv Heddanominasjoner til Rogaland Teaters Orlando

Den 18.juni deles årets Heddapriser ut. I dag ble de 35 nominerte, i totalt 11 priskategorier, offentliggjort.

Årets kritikk til Julian Blaue

Julian Blaues tekst «Allkunstverk Volksbühne 1992–2016: Hvil i krig», som ble publisert i Morgenbladet høsten 2016, er vinner av Årets kritikk 2016/17. Vi gratulerer!

I kjølvannet av en tragedie

Forestillingen 11 år utspiller seg i tiden etter en tragisk hendelse, og Goksøyr & Martens lar publikum tenke fritt rundt de mange grunnene som har ledet fram til tragedien.

Disse vil bli teatersjef for Haugesund Teater

Haugesund Teater offentliggjorde i dag listen over de tolv søkerne til teatersjefstillingen.

Eksperimentell hyllest av Beckett

«What is the word?». Spørsmålet møtte meg, insisterende, over høyttalerne idet jeg gikk inn i Teaterhuset Avant Gardens dunkle scenerom. To dager var satt av til å feire det som ville vært dramatiker Samuel Becketts 111-årjubileum.

Hastig reise

Kombinasjonen av musikk, tekst og video fungerer best når den puster liv i publikums egne assosiasjoner, men som helhet hadde ord/word/Wort & land/land/Land tjent på å bevege seg enda lenger og være mindre forsiktig.

Identitet eller ikke identitet, er det spørsmålet?

Scenekunstbrukets fagdag «Kan jeg være sånn?», bød på uenighet om viktigheten og riktigheten av å fokusere på identitet. Les Chris Erichsens rapport.

En sanningskommisjon på scenen

Kan kunsten virke der samfunnet svikter? Giron Sámi Theáhter forsøker å gi svar.

Makt og avmakt

Musikk som et meningsbærende, likeverdig parameter er et gjennomgangstrekk i produksjonene til Tore Vagn Lid. I Fyrsten fremstår den imidlertid som mindre motivert enn i tidligere forestillinger, og jeg ser i mindre grad at den tilfører et meningsinnhold – skriver Rudolf Terland Bjørnerem.

Lett fordøyelig nostalgitripp

Når Bjørn Wilberg Andersen debuterer som dramatiker og komponist med Engler over Møhlenpris, gir han oss helt middels grei underholdning.

Fargerike og brølende Tigerstadskids

Tigerstadskids er en interaktiv teaterinstallasjon på barnas premisser: I lydinstallasjonens kriker og kroker forteller intervjuede Oslo-barn sine historier, mens de besøkende barna deretter gjenforteller disse til prosjektets skapere med sine egne ord.

Målrettet til helvete

I Kaos er nabo til Gud blir vi nådeløst skrudd inn i den familiære undergangen. De dramatiske effektene truer innimellom med å slå hverandre i hjel, men balanseres av skuespillernes samspill og rytmen og følsomheten i kameraarbeidet, skriver Chris Erichsen.

SISTE SAKER