Skyhøy gåsehudfaktor

– Den stående applausen som vanligvis kjennes som et slitsomt pliktrituale, kjentes her som en spontan, ektefølt hyllest, skriver Chris Erichsen om Vidas Extremas, den nyeste produksjonen til det samiske nasjonalteatret Beaivváš som nå er på turné i Nord-Norge.

Om å late som

Zachary Oberzan skaper et mystisk spill mellom virkelighetsnivåer som på den ene siden er interessant og forvirrende på en produktiv måte, men på den andre siden er vanskelig å følge, skriver Elena Perez om forestillingen som åpnet sesongen på Black Box teater i Oslo og Avantgarden i Trondheim.

Nydans Oslo åpner denne uken

Etter fem års arbeid er nye produksjonslokaler for scenekunst klare til bruk i Nydalen. – Jeg vil at det skal være folk her hele tiden, sier initiativtaker Kirre Arneberg til Hanne Nordvåg. Til høsten begynner det allerede å bli fullbooket.

– Et perfekt tidspunkt å overta på

-Jeg er først og fremst publikummer, ikke akademiker, sier Anne-Cécile Sibué-Birkeland. Hun vil bruke sin nye jobb som sjef på Black Box Teater til å forsterke det frie, norske scenekunstfeltet. Akkurat nå er et perfekt tidspunkt å overta Black Box Teater på. Det er blitt jobbet godt over flere år. Stedet har en klar identitet … Les mer

Et overskuddsprosjekt av de sjeldne

– Vår ære/vår makt er best der den klarer å utnytte de kontrastfylte bildevirkningene som samspillet mellom de multimediale virkemidlene, teksten og skuespillerne åpner for, skriver Judith Dybendal.

Morsomt og velspilt om penger og statusjag

– Jonas Hassen Khemiris tekst prøver ikke å gi oss svar, kun stille nødvendige, brennaktuelle spørsmål, skriver Deise Faria Nunes om den svenske forfatterens Tilnærma lik på Det Norske Teatret.

Black Box Teater har fått ny sjef

Anne-Cécile Sibué-Birkeland er ansatt som ny teatersjef på Black Box Teater, i følge en pressemelding.

Fra et annerledes sted

– Språket i Solaris korrigert både inviterer til og motsetter seg å bli iscenesatt. Det gjør teksten interessant å møte i et scenerom, skriver Hild Borchgrevink.

Jordomreise i en liten sal

Jorden rundt på 80 dager henter en stor verden inn på en liten scene, med oppfinnsom scenografi og humor som treffer både barn og voksne. Gunhild Horgmo har vært på Teater Ibsen.

Forsøk på ordskifte

Ibsenkonferansen bød igjen på et inspirerende program, men konferansens grunnleggende problemstilling og forsøkene på debatt var slapt formulert og dårlig begrunnet, mener Chris Erichsen.

Åpent brev til Jørn Mortensen, rektor ved KhiO

INNLEGG: Som student har man forventninger til at institusjonen man studerer ved skal være orientert om og ha innspill til hvem som bør være tilknyttet et studie, og det var frustrerende å oppleve at programmeringen i så stor grad var preget av tilfeldigheter, skriver de nyutdannede masterstudentene Runa Borch Skolseg og Solveig Styve Holte i et åpent brev til rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Jørn Mortensen.

Hedda er kommet hjem

Selve byggverket Nationaltheatret bærer bud om god gammeldags glamour, eleganse og Ibsensk, borgerlig selvironi, en ramme som er som skapt for bransjens feiring av seg selv. Chris Erichsen var på Heddaprisutdelingen.

Prosessens klokskap

– Prosessen er mye klokere enn vi er, konkluderte Verdensteatrets Asle Nilsen under sesongavslutningen for Dramatikkens Hus sin foredragsserie.

Scenekunstens grunnarbeidere

SKOLESEKK: På skoler og forsamlingshus over det ganske land går det året rundt en tett strøm av danse-og teaterforestillinger som samler hundretusenvis av elever. Chris Erichsen har besøkt noen av scenekunstens grunnarbeidere. Bli med på roadtrip i Den kulturelle skolesekken.

Tar ansvar for å fornye debatten

Stiftelsen Fritt Ord arrangerte sist lørdag en prinsipiell, frittstående oppfølging av Handke-debatten hvor nye stemmer kom til orde. Les Chris Erichsens rapport her.

SISTE SAKER