Å fange det autentiske

“En plass i solen” treffer ikke midt i hjertet, men byr på sterke fortellinger jeg ikke ville vært foruten, skriver Ole Hval om Folkets festspillscene i Bergen.

– Gutta i moskeen klarer seg helt fint uten meg

– Det hefter ikke så mye ekkelt ved begrepet teater lenger, sier Jon Refsdal Moe. Chris Erichsen har snakket med mannen som nylig har meldt overgang fra Black Box Teater til Teaterhøgskolen.

Empati må føre til handling

I forestillingen “Andre verdskrigen – natt i verda” gikk dramatiker Maria Tryti Vennerød inn i andre verdenskrigs ondskap. Nå vil hun undersøke musikalsjangeren.

Vår kjære Sandra har gått bort

– Hennes bidrag var den viktigste faglige drivkraften for oppstarten av en skuespiller-utdanning i Verdal, skriver Ørjan Hattrem.

Uferdig om begjær og kapital

– Hvor begynner og slutter prostitusjon som fenomen? “OH – som om jeg er” hadde vært en sterkere opplevelse dersom den hadde våget å gå lenger for å provosere og bevege oss, skriver Judith Dybendal.

Alle trenger et spark i sjelen

– På steder hvor det ikke har vært teater før, må man bygge opp publikummet litt etter litt, sier teatersjef Janne Langaas. Teater Innlandet sender forestillinger fra egne saler til bibliotek og grendehus. Mer enn halvparten av programmet samproduseres med frie scenekunstgrupper.

Naken nøkternhet

– Morten Joachim er dønn ærlig og akkurat passe utleverende, skriver Gunhild Horgmo om monologen “Fire begravelser og ett bryllup”, som spilte på Teater Ibsen i april. Forestillingen gjentas på Fortellerfestivalen i Oslo i morgen.

Nominerte til Heddaprisen 2016

29 scenekunstnere og ti forestillinger skal kjempe om Heddaprisene, som deles ut på Nationaltheatret søndag 12. juni. Den Nationale Scenes “Vår ære/vår makt” er nominert i fire kategorier. Les kritikker fra mange av forestillingene nedenfor!

Danse- og Teatersentrum presiserer

– DTS er en stiftelse, og i stiftelser er styret øverste organ, ikke årsmøtet som Finn Iunker skriver. Styret i DTS har full tillit til at styret for Black Box Teater har ansatt den best egnede teatersjefen, skriver styreleder i DTS, Vidar Sandem.

Teatret Vårt: Et vindu mot verden

Som dansk teatersjef for Teatret Vårt i Molde er Thomas Bjørnager opptatt av å bygge broer. – Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på by og bygd, alt er en del av en større virkelighet, sier han til Scenekunst.no

Scenetekster som skifter karakter

SCENETEKSTIVAL: – Det er de mest ekstreme sammensetningene som får fram dybde, skriver Maria Stødle om tekstimpro i Tromsø.

Lagnader, dans og drøs

– Folk druknar. Poenga druknar. Bårene klukkar meir enn dei bryt. Men likevel er det overveldande. Elementa kryp innunder varmedressen saman med lagnadene, skriv Marit Bendz frå vandreteater i havgapet i Bremanger.

Hanne Tømtas åremål forlenget til 2020

Nationaltheatrets styre besluttet i forrige uke enstemmig å forlenge teatersjefens åremål med to nye år. Det er i tråd med utlysningen av teatersjefstillingen fra 2013, og Tømta blir dermed sittende som teatersjef ut 2020. Styret er i følge meldingen svært tilfreds med Tømtas resultater og mener hun er den rette til å lede teatret de … Les mer

Nye tekster til Dramatikkfestivalen 2017 er klare

Dramatikkfestivalen har plukket ut nye tekster som skal presenteres for publikum på neste års festival.

Vilje til å utfordre

– Vi går oss vill ved å tro at ”urenhet” i programmering av et teater er et kjempestort problem, sier Kristian Seltun. Hanne B. Nordvåg har snakket med sjefen for Trøndelag Teater, et teaterhus som feirer 200-årsjubileum i 2016.

SISTE SAKER