Etter 28 år som leder av Danse- og teatersentrum går Tove Bratten av med pensjon til sommeren.
Kulturrådet har vært gjennom en stor omorganisering, scenekunstkonsulenten ser ut til å forsvinne i sin nåværende form og kommunikasjonsavdelingen har laget podkast med Sløseriombudsmannen. Går det på tilliten løs?
I dag ble Laila Bertheussen dømt i Oslo Tingrett for trusselhendelsene hun utførte for å ramme kunstnerne bak Ways of seeing.
Dansekunstner Øyvind Jørgensen legger ned kompaniet sitt etter 26 år og retter sterk kritikk mot Kulturrådet og Kulturdepartementet.
Hvilke konsekvenser får nedstengningene på kulturfeltet, og hvilke løsninger bør vi lete etter?
Regjeringens siste kutt i Kulturfondet viser en villet politikk.
I budsjettforliket for statsbudsjett for 2021 er det klart at det bevilgningene til Norsk Kulturfond reduseres med 10 millioner kroner
Vil omorganiseringen i Kulturrådet føre til at Scenekunstkonsulenten forsvinner?
Det foregår store kulturpolitiske endringer, men det er ikke så lett å følge med på prosessen. Norske Dansekunstnere (NoDa) forklarer i dette intervjuet hvordan de jobber med prosessen.
Direktør i Det Norske Kammerorkester, Per Erik Kise Larsen, tenker høyt om hva som har foregått i hodene i departementet da regelen om de fastmonterte stolene ble bestemt.
Teatersjef på Det Vestnorske Teateret, Solrun Toft Iversen, skriver i dette debattinnlegget om vanskelighetene smitterverntiltakene påfører teatrene. Innlegget ble opprinnelig publisert i Bergens Tidende, og vi republiserer med tillatelse.
Når teatrene nå stenger for andre gang uten at det har vært påvist smittetilfeller blant publikum, har jeg dyp medfølelse for alle kunstnerne som må avlyse forestillingene sine.
I dette debattinnlegget skriver direktør i NTO, Morten Gjelten, om armlengdesprinsippet og Danse- og teatersentrums forståelse av grepet om å sette to scenekunstkompanier på statsbudsjettet.
Den politiske utviklingen i Ungarn de siste årene er en trussel mot den kunstneriske ytringsfriheten i landet. Men kan også internasjonale forventninger på kunstnere i repressive kontekster true deres autonomi?
#Metoo-kampanjen var en viktig likestillingspolitisk revolusjon, men hvordan har denne revolusjonen påvirket organisasjonskulturen rundt omkring i ulike bedrifter? Hvordan har den påvirket teatret, og skuespillerne som arbeider der?