Om å kle seg som folk

– At Jensens kostymevalg kan virke uproblematisk for oss, er fordi vi som hvite majoritetsnordmenn ikke har en eneste erfaring av å bli diskriminert på bakgrunn av hudfargen eller kulturen vår, skriver skuespiller Julie Støp Husby om Siv Jensens indianerkostyme.

KUDs forslag til statsbudsjett 2018: Næring, kulturbygg, talent og evaluering av kunstnerpolitikk

I forslaget til statsbudsjett for 2018 som kom i dag, følger Regjeringen opp rehabilitering av Nationaltheatret og DNS og nytt scenekunsthus i Sentralbadet i Bergen. Proposisjonen varsler at KUD vil igangsette en evaluering av kunstnerpolitiske tiltak “for å undersøke om virkemiddelapparatet er godt nok utformet”, og Kreativt Norge skal også jobbe mot institusjonene.

Åpent brev til Hanne Tømta, teatersjef ved Nationaltheatret

Produksjonen Double Feature er tatt av Nationaltheatrets program, og i dette åpne brevet henvender regissør Anders Paulin seg til teatersjef Hanne Tømta med noen spørsmål.

Oslo kommune prioriterer kultur i 2018

Oslo kommunes budsjettforslag er godt nytt for scenekunstfeltet i byen. Blant annet foreslår kommunen driftsstøtte til Scenekunstbrukets prosjekt Kloden, og Black Box Teater og Oslo Nye Teater får et løft. Les hele budsjettet her.

Kjære kjendis-kollega

Er solidaritet og fellesskap blant skuespillere ikke-eksisterende i Norge? Hvilket ansvar har man som enkeltperson ovenfor fagfeltet sitt? Skuespiller Ingvild Holthe Bygdnes har skrevet et åpent brev til sine kjendiskollegaer.

Riksteateret – teater til hele Norge eller teater også fra hele Norge?

Den frie scenekunsten med støtte fra Kulturrådet og Riksteatret finansieres i prinsipp av samme statlige arbeidsgiver. Forvaltning av kulturmidler til produksjon og turné av to ledd i samme organisasjon, er det god ressursutnyttelse? Med en politisk agenda om å få mest mulig kultur for pengene, burde turnéorganisering av scenekunst diskuteres i forkant av en ny kulturmelding.

Operaevaluering uten fagkunnskap?

Hilde Halvorsrød skrev i sin kommentar her på Scenekunst.no om Telemarksforsknings rapport Operasjon Operanasjon at den manglet musikkfaglig kompetanse. I dette innlegget svarer Telemarksforsking på kritikken.

Om arbeidsstipend og prosjektbeskrivelse

Søknader til statens arbeidsstipend, samt mesteparten av øvrige støtteordninger, baseres i hovedsak på en prosjektbeskrivelse. Men noen typer kunst og noen type arbeidsmetoder passer bedre for prosjektbeskrivelse enn andre og derfor skjer det en favorisering – som fører kunsten mot en unaturlig konkurranse med humanvitenskapene. En konkurranse kunsten er dømt til å tape, mener Fredrik Brattberg.

Operaevaluering uten fagkunnskap

Telemarksforsknings rapport konkluderer, riktignok noe ullent og tvetydig, med at det kunstneriske nivået ved norske distrikts- og regionoperaer er lavt. Kan det veies opp av lokalt engasjement? Hva spørres det egentlig etter i mandatet? Og hva var egentlig opera, nå igjen?

Identitet eller ikke identitet, er det spørsmålet?

Scenekunstbrukets fagdag «Kan jeg være sånn?», bød på uenighet om viktigheten og riktigheten av å fokusere på identitet. Les Chris Erichsens rapport.

Velkjent om publikumsdeltagelse

Joined Forces: Audience Participation in Theatre er typisk for bøkene man søker om å få gi ut i forbindelse med et større samarbeidsprosjekt støttet av EU; viktigst for de som gir den ut.

Teater på søndagar på Det Norske Teatret

I slutten av april skal Det Norske Teatret (DNT) / Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO) og Spekter møte Norsk Skuespillerforbund (NSF) i Arbeidsretten. I dette debattinnlegget gjør teatersjef Erik Ulfsby rede for Det Norske Teatrets side av saken.

Hva skal en danseutdanning være?

Det skapte reaksjoner at Tone Pernille Østern i boka Bevegelser antydet det er for mye vekt på teknikk og kropp-som-objekt i norske danseutdanninger. “Essayet ender i lite fruktbare motsetninger, der danseteknikk står i motsetning til det hun kaller ‘den reflekterte dansekunstneren'”, sier dekan ved KHiO, Suzanne Bjørneboe.

Lovende takter fra Kloden og Kulturrådet

13. og 14. februar fant to begivenheter sted i Oslo som kan få stor betydning for kunst for barn og unge i tiden som kommer. Først ut var et oppdateringsmøte om planene for teaterhuset Kloden, og deretter arrangerte Kulturrådet seminar om en forestående utlysning av forskningsmidler.

En stemme fra hylekoret: – Jeg skal fortelle deg hva vi vil, Listhaug.

– Mandag var ledere fra hele kunstfeltet samlet for å komme med innspill til regjeringens integreringspolitikk. Integreringsministeren var ikke til stede. Siden ministeren har uttalt at det er vanskelig å forstå hva hylekoret vil, skal jeg prøve å forklare, skriver teatersjef Birgit Amalie Nilssen ved Agder Teater.

SISTE SAKER