All verden er en scene (hvis du har gått på KHiO)

Kunsten skal og må utvikle seg. Når mer enn 70 prosent av skuespillerne tilknyttet Nationaltheatret har sin bakgrunn fra Teaterhøgskolen i Oslo blir dette vanskelig.

Seg selv nok?

En kommentar til ”Basis og overbygning”, Norsk kulturråds evaluering av tilskuddsordningen for basisfinansiering av frie scenekunstgrupper

Et spørsmål om produksjonsforhold

19. april lanserte Kulturrådet rapporten “Basis og overbygning: Evaluering av tilskuddsordningen for basisfinansiering av frie scenekunstgrupper”. Ordningen redegjøres godt for i rapporten, men den diskuterer i liten grad hva som blir konsekvensene for kunstnerne når de faller ut av den.

Kun for venner og kjente?

– Hadde jeg vært politiker ville jeg vurdert å be BIT Teatergarasjen og Carte Blanche legge fram planer for hvordan de har tenkt å gjøre seg mer relevante for større publikumsgrupper enn venner og kjente, sier medieprofessor Jostein Gripsrud. – De planene er vi allerede i full gang med, svarer Sven Åge Birkeland i BIT.

Å sikre nordmenn scenekunst av høy kvalitet koster penger

Søndag 6. mai hadde redaktør Julie Rongved Amundsen en kronikk på trykk i Bergens Tidende (BT) om den pågående kampen om å skape et scenekunsthus i Sentralbadet i Bergen. Vi har fått tillatelse av BT til å publisere kronikken på våre sider.

Strategier mot struping av teatrenes frihet

I dette debattinnlegget skriver scenekunstner Marius Kolbenstvedt om innskrenkningen i ytringsfriheten til scenekunstnere, og oppfordrer norske teaterfolk til å støtte den israelske kunstneren Einat Weizman sin aksjon for gjennom teater å gi stemme til politiske fanger i israelske fengsler.

Hedda trenger å utvikle sine priser

Professor i kostymedesign ved KHIO, Christina Lindgren, svarer her på direktør i NTO Morten Gjeltens innlegg i kostymedesigndebatten. Lindgren skriver at kostymedesign må kunne anses som et selvstendig kunstnerisk bidrag til en scenekunstforestilling.

Kunsten og politikken – del 2

Dette er andre del av Hild Borchgrevinks utfyllende kommentar om det kulturpolitiske feltet den frie scenekunsten befinner seg i og som ble diskutert på Grenland friteaters konferanse i Porsgrunn 16. februar.

Kunsten og politikken – del 1

I forbindelse med festivalen Vinterscenen arrangerte Grenland friteater 16. februar en konferanse om fri scenekunst kalt “Hvor (i granskauen) skal vi gjøre av den frie scenekunsten?” Hild Borchgrevink var til stede på konferansen, og her er første del av en utfyllende kommentar om konferansen og om politikken som ble diskutert.

Scenekunst.no, Periskop og Ballades innspill til Kulturmeldingen

I dag klokken 10.15 holder Scenekunst.no sammen med Periskop og Ballade dette innlegget på innspillsseminar til kulturmeldingen på Sentralen i Oslo.

Kulturpolitikk i praksis

En busstur i kunstens tjeneste synliggjorde geografien til et nydannet fylke og de kulturpolitiske forhåpningene som oppstår samtidig.

Ny kulturminister, gammel regjering: Å hoppe etter Eddie the Eagle

Det er nesten som man kan høre lettelsen kombinert med forsiktige, men anspente håp rundt i hele kultur-Norge etter at Trine Skei Grande overtok kulturministerposten etter Linda Hofstad Helleland. Har vi imidlertid noen grunn til å forvente endringer i politikken?

Avantgarden i samtale med seg selv

23. november 2017 ble det avholdt en åpen debatt i Bergen om kunstens verdi for samfunnet. Lisa Nøttseter var til stede på debatten, og skriver her om debatt, kunst, nåtid og fremtid.

Makten, æren og oljelandet

Tingretten har felt dom i klimasøksmålet. Blir det noen neste akt?

Nye medlemmer utnevnt til Norsk kulturråd

I statsråd fredag ble fire nye medlemmer og tre varamedlemmer til Norsk kulturråd oppnevnt for perioden 2018 til 2021.

SISTE SAKER