Omsatte for en milliard kroner i 2016

For første gang er scenekunst inkludert i rapporten “Kunst i tall”, som presenterer omsetningen på kunstfeltene i Norge.

Hva nå? Noen tanker om #Stilleforopptak

– Hvilke konkrete forandringer kan vi forvente nå? Hvem skal bestemme hva disse forandringene skal være, og hvordan skal de iverksettes, spør Deise Nunes etter søndagens #stilleforopptak på Nationaltheatret.

Klima og teater

I forbindelse med at Grunnlovens miljøparagraf §112 prøves for retten for første gang, ble arrangementet Klima og teater på en bølgetopp holdt på Kulturhuset 17.november 2017. Scenekunst.no publiserer her Ingvild Holms innlegg fra denne dagen.

Teatervitenskap i Bergen beholder stilling

Tirsdag 5.desember ble det klart at teatervitenskap ved Universitetet i Bergen slipper å kutte en vitenskapelig stilling, slik det humanistiske fakultet ved UiB fremmet i sitt forslag til bemanningsplan.

Norge sett med døde reinsdyrs blikk

I dag og i morgen henger et teppe av reinhoder på Eidsvolls plass foran Stortinget. Både her, på biennalen Documenta 14 i Tyskland tidligere i år og på Kulturrådets årskonferanse i november har det utfordret oss til et perspektivskifte, skriver Hild Borchgrevink.

Bevar teatervitenskap – uttalelse fra NTO og norske teaterledere

For norsk teater er det helt essensielt at det finnes et vitalt teatervitenskapelig miljø, skriver NTO og NTLF i denne uttalelsen som er sendt til Universitetet i Bergen, Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet.

Teatervitenskap ved UiB truet

Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Bergen fremmer i sin nye bemanningsplan, som legges frem 5.desember, forslag om å kutte 1 av 3 stillinger på teatervitenskap. Dersom forslaget i bemanningsplanen blir vedtatt, er veien farlig kort før teatervitenskap i praksis er utryddet i Norge, skriver artikkelforfatterne av dette debattinnlegget.

Kunsten å saksøke staten

Regjeringsadvokaten har i rettssalen kalt klimasøksmålet som pågår i Oslo tingrett for ”en forestilling”. Hva ligger i det? Ragnhild Freng Dale har fulgt saken i retten og skriver om dramaturgi og offentlighet.

Kulturmelding med fremtidsanalyse

Kulturdepartementet har engasjert konsulentfirmaet InFuture, der tidligere styreleder for Telenor og Nasjonalmuseet Svein Aaser er partner og styreleder, som såkalt prosjektleder for fremtidsanalyse i arbeidet med den nye kulturmeldingen.

Kunstneriske doktorgradsprogrammer trenger estetisk tenkning

– Det er å håpe at både stat og kunstneriske utdanningsinstitusjoner forstår nødvendigheten av å integrere estetikk i de forskjellige kunstneriske doktorgradsprogrammene, skriver forskningsleder ved Steinerhøyskolen i Oslo, Henrik Holm.

Arbeiderpartiets alternative kulturbudsjett

Fredag la Arbeiderpartiet fram sitt alternative statsbudsjett for 2018. På kunst– og scenekunstfeltet foreslår Ap å styrke en rekke poster. Blant annet vil partiet øke tilskudd til scenekunst i distriktene, gi ti millioner kroner til prosessen med nytt teaterbygg for Beaivvaš Sámi Našunalteahter og gjeninnføre Den kulturelle spaserstokken.

Norsk kunstforskning snubler inn i fremtiden

– Forslaget om en ny doktorgrad basert på utøvende og skapende kunst er viktig og riktig, men forskriftsendringene som Kunnskapsdepartementet nå har lagt på bordet, inneholder noen alvorlige problemer, mener musikkforskerne Alexander Jensenius ved UiO og Michael Duch ved NTNU, begge medlemmer av Akademiet for yngre forskere.

Kunst og forskning – en produktiv forskjell

– Selv om begrepet «autonomi» i kunst selvsagt har en historie, mener jeg begrepet, såfremt det brukes for å markere en epistemologisk forskjell mellom kunst og vitenskap, bør forstås nettopp epistemologisk, og sånn sett a-historisk. Stipendiat Emil Bernhardt ved Norges musikkhøgskole diskuterer debatten om doktorgradsnivå i kunstutdanningen.

Ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid – behov for en oppklaring

– Når det gjelder spørsmålet om hva som er forskjellen på kunstnerisk praksis og kunstnerisk utviklingsarbeid, så er svaret ikke så komplisert som Aagaard Petersen og Østern indikerer, skriver rektor Jørn Mortensen og forskningsleder Trond Lossius ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Ja, en kunstnerisk doktorgrad er veien å gå

– Petersen og Østern gjør seg skyldig i en misforståelse om at kunstnerisk utviklingsarbeid er lik utviklingsarbeid, skriver Peter Tornquist og Ketil Solvik. Førstnevnte leder Nasjonalt råd for kunstnerisk utviklingsarbeid.

SISTE SAKER