Identitet eller ikke identitet, er det spørsmålet?

Scenekunstbrukets fagdag «Kan jeg være sånn?», bød på uenighet om viktigheten og riktigheten av å fokusere på identitet. Les Chris Erichsens rapport.

Velkjent om publikumsdeltagelse

Joined Forces: Audience Participation in Theatre er typisk for bøkene man søker om å få gi ut i forbindelse med et større samarbeidsprosjekt støttet av EU; viktigst for de som gir den ut.

Teater på søndagar på Det Norske Teatret

I slutten av april skal Det Norske Teatret (DNT) / Norsk Teater- og Orkesterforening (NTO) og Spekter møte Norsk Skuespillerforbund (NSF) i Arbeidsretten. I dette debattinnlegget gjør teatersjef Erik Ulfsby rede for Det Norske Teatrets side av saken.

Hva skal en danseutdanning være?

Det skapte reaksjoner at Tone Pernille Østern i boka Bevegelser antydet det er for mye vekt på teknikk og kropp-som-objekt i norske danseutdanninger. “Essayet ender i lite fruktbare motsetninger, der danseteknikk står i motsetning til det hun kaller ‘den reflekterte dansekunstneren'”, sier dekan ved KHiO, Suzanne Bjørneboe.

Lovende takter fra Kloden og Kulturrådet

13. og 14. februar fant to begivenheter sted i Oslo som kan få stor betydning for kunst for barn og unge i tiden som kommer. Først ut var et oppdateringsmøte om planene for teaterhuset Kloden, og deretter arrangerte Kulturrådet seminar om en forestående utlysning av forskningsmidler.

En stemme fra hylekoret: – Jeg skal fortelle deg hva vi vil, Listhaug.

– Mandag var ledere fra hele kunstfeltet samlet for å komme med innspill til regjeringens integreringspolitikk. Integreringsministeren var ikke til stede. Siden ministeren har uttalt at det er vanskelig å forstå hva hylekoret vil, skal jeg prøve å forklare, skriver teatersjef Birgit Amalie Nilssen ved Agder Teater.

Bobleoffentligheter

– Kulturrådet kan ha rett i at offentlig samtale i stadig større grad foregår i parallelle, lukkede bobler. Men skjer det fordi kritikerne barrikaderer seg? Hvorfor leser Kulturrådet selv bare Morgenbladet, spør Hild Borchgrevink. Onsdag åpner Kulturrådets årskonferanse om kritikk i Stavanger.

Når vi trår vannet

– Det finnes forskjellige måter å utøve en kritisk praksis på også utenfor den definerte kritikerrollen, skriver Melanie Fieldseth, mangeårig scenekunstkritiker og i dag dramaturg. I anledning sin årskonferanse denne uken har Kulturrådet bestilt fire essay om kritikk – denne teksten fra Fieldseth og de tre øvrige fra kritikere i Morgenbladet.

Det Norske – og morgondagens teater

– Arbeidet med å løfte fram skodespelarar med ein annan etnisk bakgrunn enn den norske, går for sakte, hevda Skuespillerforbundet i NRK Kulturnytt for kort tid sidan. – Det Norske Teatret har som mål å bygge eit ensemble som speglar det moderne Noreg, svarar teatersjef Erik Ulfsby i denne kronikken.

Norsk Publikumsutvikling kan måtte legge ned

– Det føles urimelig å bli nullet uten forvarsel, sier leder for Norsk Publikumsutvikling, Ingrid Handeland. Organisasjonen var fjernet fra statsbudsjettet da det ble lagt fram tidligere i høst.

Hvilket utbytte har medlemmer av Norsk Publikumsutvikling?

Scenekunst.no har spurt et utvalg av NPUs medlemmer hva NPU gjør for dem, og hvordan de stiller seg til en eventuell økning i medlemsavgiften.

Høringsuttalelse til statsbudsjettet fra Norsk teater– og orkesterforening

– Vi er kritiske til at kjernebegreper i kulturpolitikken er blitt etterspørsel, sysselsetting og entreprenørskap, mens kunstpolitikken nedprioriteres. Det skriver Norsk teater- og orkesterforening i sin høringsuttalelse til statsbudsjettet. De peker også på økende samarbeid mellom institusjoner og selvstendige kompanier i dette sammendraget av uttalelsen som Scenekunst.no har spurt om å få gjenpublisere.

Bekymring rundt kunstnerstipendene

– Det er viktig for oss å rope varsku når vi ser en utvikling vi mener går i feil retning, sier Alfhild Skaardal, leder for Utvalg for Statens kunstnerstipend, til Scenekunst.no. Utvalget reagerer på at politikerne velger å bruke penger på flytting og å legge pengene i kreativ næring fremfor kunstnerisk utvikling.

Kostnadseffektiv kunst?

Styreleder i Norske Scenografer, Dordi Strøm, reagerer på Scenekunst.nos artikkel om verktøyet SCOMP. – Hvis teknikere blir satt til kunstneriske oppgaver, kan det føre til at tariffavtaler overskrides og at kunsten blir dårligere, sier hun. Scenografene får støtte av Norsk oversetterforening og Grafill.

Kulturbudsjettet på 1-2-3

I dag kl. 10 ble Regjeringens forslag til statsbudsjett offentliggjort. Her er hovedpunkter fra budsjettet for teater, musikk og dans.

SISTE SAKER