En stemme fra hylekoret: – Jeg skal fortelle deg hva vi vil, Listhaug.

– Mandag var ledere fra hele kunstfeltet samlet for å komme med innspill til regjeringens integreringspolitikk. Integreringsministeren var ikke til stede. Siden ministeren har uttalt at det er vanskelig å forstå hva hylekoret vil, skal jeg prøve å forklare, skriver teatersjef Birgit Amalie Nilssen ved Agder Teater.

Bobleoffentligheter

– Kulturrådet kan ha rett i at offentlig samtale i stadig større grad foregår i parallelle, lukkede bobler. Men skjer det fordi kritikerne barrikaderer seg? Hvorfor leser Kulturrådet selv bare Morgenbladet, spør Hild Borchgrevink. Onsdag åpner Kulturrådets årskonferanse om kritikk i Stavanger.

Når vi trår vannet

– Det finnes forskjellige måter å utøve en kritisk praksis på også utenfor den definerte kritikerrollen, skriver Melanie Fieldseth, mangeårig scenekunstkritiker og i dag dramaturg. I anledning sin årskonferanse denne uken har Kulturrådet bestilt fire essay om kritikk – denne teksten fra Fieldseth og de tre øvrige fra kritikere i Morgenbladet.

Det Norske – og morgondagens teater

– Arbeidet med å løfte fram skodespelarar med ein annan etnisk bakgrunn enn den norske, går for sakte, hevda Skuespillerforbundet i NRK Kulturnytt for kort tid sidan. – Det Norske Teatret har som mål å bygge eit ensemble som speglar det moderne Noreg, svarar teatersjef Erik Ulfsby i denne kronikken.

Norsk Publikumsutvikling kan måtte legge ned

– Det føles urimelig å bli nullet uten forvarsel, sier leder for Norsk Publikumsutvikling, Ingrid Handeland. Organisasjonen var fjernet fra statsbudsjettet da det ble lagt fram tidligere i høst.

Hvilket utbytte har medlemmer av Norsk Publikumsutvikling?

Scenekunst.no har spurt et utvalg av NPUs medlemmer hva NPU gjør for dem, og hvordan de stiller seg til en eventuell økning i medlemsavgiften.

Høringsuttalelse til statsbudsjettet fra Norsk teater– og orkesterforening

– Vi er kritiske til at kjernebegreper i kulturpolitikken er blitt etterspørsel, sysselsetting og entreprenørskap, mens kunstpolitikken nedprioriteres. Det skriver Norsk teater- og orkesterforening i sin høringsuttalelse til statsbudsjettet. De peker også på økende samarbeid mellom institusjoner og selvstendige kompanier i dette sammendraget av uttalelsen som Scenekunst.no har spurt om å få gjenpublisere.

Bekymring rundt kunstnerstipendene

– Det er viktig for oss å rope varsku når vi ser en utvikling vi mener går i feil retning, sier Alfhild Skaardal, leder for Utvalg for Statens kunstnerstipend, til Scenekunst.no. Utvalget reagerer på at politikerne velger å bruke penger på flytting og å legge pengene i kreativ næring fremfor kunstnerisk utvikling.

Kostnadseffektiv kunst?

Styreleder i Norske Scenografer, Dordi Strøm, reagerer på Scenekunst.nos artikkel om verktøyet SCOMP. – Hvis teknikere blir satt til kunstneriske oppgaver, kan det føre til at tariffavtaler overskrides og at kunsten blir dårligere, sier hun. Scenografene får støtte av Norsk oversetterforening og Grafill.

Kulturbudsjettet på 1-2-3

I dag kl. 10 ble Regjeringens forslag til statsbudsjett offentliggjort. Her er hovedpunkter fra budsjettet for teater, musikk og dans.

Rom for det enda mer monstrøse

– På sitt beste genererer “Monsters of Reality” interessante spørsmål om hvordan teatret konfronterer oss med nye perspektiver på virkelighet. Men mot slutten av en lang dag dabber det litt av, skriver Hilde Elisabeth Bjørk.

Kan noen av Kulturrådets oppgaver løses regionalt?

Ordførerne i Bergen, Stavanger og Kristiansand sendte forrige uke brev til kulturministeren om den planlagte regionaliseringen av Norsk kulturråd. – Forslaget går ikke langt nok, og det er uheldig at Kulturrådet selv er bedt om å vurdere hvilke oppgaver som kan flyttes ut, mener de tre.

Et verktøy for kompetanse og kvalitet

Mange sceneteknikere er ufaglærte, og i 2008 bestemte NTO og Fagforbundet seg for å lage et verktøy som kartlegger kompetansen bak scenen i norske scenehus. – Da jeg viste SCOMP til kolleger i England, sa de at vi hadde kommet lenger på to år enn de har på 35, forteller forbedrer Sofie Nilsen i Operaen.

Om teater og ytringsfrihet

I tilknytning til prosjektet Monsters of Reality på Nationaltheatrets Ibsenfestival har signaturen “NationalApology” publisert en video på Youtube og en tekst i Morgenbladet 23.9.16, titulert “The National Theatre of Norway’s official apology for the cooperation with Habima”, som går til kjernen av hva både teater og ytringsfrihet kan handle om.

Nytt initiativ i Stavanger

Etter en litt broket start fortsetter initiativet RIMI/IMIR, hvor ny scenekunst skal skapes i Stavanger. Hanne B. Nordvåg har snakket med kunstnerne Iver Findlay og Marit Sandsmark som vil drive organisasjonen videre.

SISTE SAKER