Vinnerne av kritikerprisene i teater, musikk og dans

I dag delte seksjon for teater, musikk og dans i Norsk Kritikerlag ut Kritikerprisene for 2018.

Tommel opp

Núria Guiu Sagarras forestilling Likes beveger seg fra antropologisk metode til erotisk yoga. På scenen blir youtube-fenomener både komiske og ubehagelig nære.

Stryker medhårs

Hålogaland teater satsar stort i höstens första uppsättning där hela huset fylls av Sykle i snøstorm, en vandringsföreställning som markerar UiT Norges arktiske universitets 50-årsdag.

Tohodet biennale

Bodø Biennale imponerer med et mangfoldig og kvalitetssterkt biennaleprogram og byr i år på mange fantastiske øyeblikk. Men forholdet mellom festivalens to hoder er vanskelig å bli klok på.  

30 koreografiske verk – Lise Nordals 40 år som koreograf

Hun bodde alene i en iskald leilighet på East 3rd Street på Manhattan, med Hells Angels som beskyttende nabo, og kjæreste både i Oslo og New York. Nå har Lise Nordal 40-årsjubileum.

De nominerte til Kritikerprisen for teater, musikk og dans 2018

Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut én kritikerpris for teater, én for musikk og én for dans. Hver av prisene hedrer en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon, kåret av landets samlede kritikerstand, skriver Norsk kritikerlag i en pressemelding.

Beretningen om et varslet mord

Jo Strømgren Kompani har mistet støtte. Det bør ikke overraske noen.

Oops! … They did it again

Ravnedans 2018 er en festival som fokuserer på utøvende dans og deltakelse, men som også oppnår å vise et stort mangfold av dansekunst for fler enn bare de utøvende danserne selv.

Jakt på perfektion

Bruno Beltrãos Inoah bjuder på en maskulinitet som står pall för både slagsmål och plisserade kjolar, men som i sin vilja att imponera snarare än förmedla inte helt lyckas nå fram.

Språkløs rasisme på Dansens hus

Diane Oatley og Gunn Engelsrud skriver i dette debattinnlegget om det de opplever som blind rasisme i forestillingen Betroffenheit av det kanadiske kompaniet Electric Company Theatre/Kidd Pivot som ble spilt på Dansens Hus 29. og 30 mai.

Høytsvevende døgnfluer

Døgnfluer er en hel festival laget på et døgn. Spørsmålet er hvem den er laget for.

Leken dødsdans

En sjelden gang hender det at du får se teater som skaper et helt eget rom. Neues Stück II av Tanztheater Wuppertal og Alan Lucien Øyen er en slik forestilling.

Ballettens smeltende isfjell

Sosiologen Nadji Aïssa Khéfif har her sendt oss et innlegg om Operaen i Bjørvika, balletten og klassesamfunnet. Hvem er operahuset bygget for, og hva sier det om vårt samfunn og vår tid?

Komme ut-prosessen i kunsten

Gjennom samtalerekken Skeiv dansekunst retter Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness et skeivt blikk på dansekunsten spesielt og samfunnet mer generelt, og avkler samtidig det ikke-skeive blikket.

Det blir scenekunsthus i Sentralbadet!

I går ble det klart. Bystyret i Bergen vedtok å bevilge de siste 355 millioner kronene som var nødvendige for å realisere Sentralbadet Scenekunsthus.

SISTE SAKER