Hva hun snakker om når hun snakker om koreografi

Med Deep Field er det som om Ingri Fiksdal vakkert og verdig destillerer sitt flerårige koreografiske forskningsprosjekt ned til sin egen essens. Men hva skal vi da med bruksanvisningene i programteksten?

Behandlingen av basisfinansiering

Fagutvalgene for teater og dans i Norsk Kulturråd, som er de som kommer med tilrådninger for basisfinansieringen for scenekunst, har skrevet et brev til Rådet der de uttrykker bekymring for hvordan basisfinansiering ble tildelt i år.

Tabanka tar plass

Prosjektet bak Tabanka og I:Object er både interessant og viktig. Svakheten ved forestillingen er den dramaturgiske oppbyggingen og evnen til å kombinere det tradisjonelle og det nyskapende på en inspirerende måte.

Politisk basisfinansiering

For noen dager siden kom nyheten om at Jo Strømgren Kompani (JSK) og Verdensteatret får basisfinansiering i to år til. Hva er det egentlig som har skjedd?

Inderlighet og alvor

Vitaliteten, nerven og gleden ved årets Oktoberdans skyldtes programmeringen, men ikke bare det.

Tilsynelatende ulogisk

Jo Strømgrens forestillinger bygger på det lett fragmenterte, det tilsynelatende kaotiske, men hvorfor rendyrkes ikke dette helt? Det er forsøket på å skape helhet, og muligens en frykt for ikke å underholde, som gjør at denne kritikeren melder pass.

Kjønn i forvandling

Hva innebærer det egentlig å identifisere seg som transkjønnet? I forestillingen 71BODIES 1DANCE inviteres publikum inn i et alternativt erfaringsrom gjennom dansen og kroppens potensial til å skapes på nytt og på nytt i møtet med andre.

Reisen til nattens ende

Gulvet i lille sal på Black Box teater er overstrødd med puter og pledd. Klokka er kanskje to på natta, men det spiller ingen rolle lenger. Vi er kanskje fem-ti stykker i rommet akkurat da. Noen snorker lett. Det kan være meg, men heller ikke det spiller noen rolle. Jeg er liksom ikke meg.

Hvorfor kjønn?

Notes on Frailty/ En liste over ting han sa gir ikke noen god forklaring på hvorfor kjønn skal behandles. Det er ikke tematikk, men dansernes individuelle prestasjoner og dynamikker innad i gruppen som skaper magi.  

Kunsten å krysse grenser

– Jeg liker å arbeide med mange ulike tilnærminger til dans samtidig og kombinere alle innfallsvinklene i min kunstneriske praksis. Alt beriker hverandre gjensidig, sier Annabelle Bonnéry, den nye kunstneriske lederen av Carte Blanche.

Ansatser til mening

Femtimeteren er et fascinerende arbeid. Kunst som dette, som er skapt innenfor en kollektiv, flat struktur kan fungere, inntil et visst punkt. Derfra må noen peke ut retningen og ha siste ordet.

Kjersti Kramm Engebrigtsen mottar Danseinformasjonens ærespris 2018

Kjersti Kramm Engebrigtsen er en av nestorene innenfor norsk koreografi og har hatt stor betydning for fremveksten og utviklingen av norsk samtidsdans. Dette melder Danseinformasjonen i en pressemelding.

Jungelfeber

Tumble in the Jungle kunne vært tydeligere i sine kunstneriske valg, men det spiller ikke så veldig stor rolle når barna i publikum er trollbundet.

Jan Fabre, Bærum Kulturhus og #metoo

Den belgiske koreografen Jan Fabre er anklaget for seksuell trakassering. Fabre og kompaniet hans, Troubleyn, kommer til Bærum Kulturhus i januar. Flere har tatt til orde for at de bør avlyse forestillingen. Morten Walderhaug forklarer her hvordan de forholder seg til saken.

Regionale kompetansesentra for dans – vitale scenekunstmiljøer over hele landet

Seksjonsleder for scenekunst i Norsk Kulturråd, Yrjan Svarva, svarer her på gårsdagens kritikk fra direktør for Dansearena Nord, Susanne Næss Nilsen der Nilsen etterlyser mer langsiktighet og mer dialog i ordningen for regionale kompetansesentra for dans.

SISTE SAKER