En feiring av utdaterte kropps-, kjønns- og danseidealer?

Utfordrer Nasjonalballettens Sleepless Beauty, bestående av koreografier av Ingun Bjørnsgaard, Hege Haagenrud, Ina Christel Johannessen og Nasjonalballettens egne solist Melissa Hough, ballerinarollen i dag?

Å skrive i tre dimensjoner

Mette Edvardsen går inn i et rom og teksten blir til å ta og føle på. Lite nok på lang nok tid, mener Venke Sortland.

Disse vil bli kunstnerisk leder ved Dansens Hus

42 personer har søkt stillingen som kunstnerisk leder ved Dansens Hus.

Følger sin egen linje

Det startet med tull og fjas rundt dansens teknikker og konvensjoner da de tok danseutdanningen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Ti år senere er Ida Wigdel og Kristina Søetorp i kompaniet Th’Line ambassadører for Dansens Dager.

Kroppens (r)evolusjon

I Cullbergbaletten/Jefta van Dinthers forestilling Protagonist synliggjøres en påtvunget kultur på menneskekroppen, og det åpner for en alternativ erfaring av kroppen for tilskueren. Les Hilde Elisabeth Bjørks anmeldelse av forestillingen.

Are you afraid of the «dark»?

Spoiler åpner opp mange rom og skaper et magisk landskap, skriver Andrea C. Rygh: Utøverne opptrer med en selvsikker glød, og et lekent forhold til timing og forventninger.

Springback Academy utlyser ti plasser i skriveworkshop om dans.

Springback Academy arrangeres under Aerowaves årlige festival Spring Forward, som i år finner sted i Århus 28.-30.april. Prosjektet ønsker å stimulere til dialog om dans, samt forbedre kritikken av dans. Sprinback Academy ble arrangert første gang i 2014, i Umeå – deretter under de påfølgende festivalene. Springback Academy ledes i 2017 av de fire kritikerne … Les mer

Marokkansk minimalisme

Carte Blanches forestilling Jerada kan virke kaotisk og tilfeldig, men har en imponerende rytme og presisjon i bevegelsene, skriver vår anmelder Torbjørn Oppedal.

Fest eller test?

Dei frigjerande og potensielt magiske momenta i PARTY blei overskygga av ein regi som i praksis fekk eit større trekk av manipulering enn ideen om deltaking og fri dans skulle tilseie, skriver Elin Høyland om førestellinga PARTY.

Et rom og en intensjon

Til å være et temporært og tematisk overskridende teaterprosjekt er Helle Siljeholms “Nodes on fish, stars and the social” overraskende innholdsløst. På godt og vondt, skriver Julie Rongved Amundsen.

Dansekompaniet Th’Line er årets Dansens Dager-ambassadører

Danseinformasjonen skriver i en pressemelding at Kristina Søetorp og Ida Wigdel i Th’Line vil være ambassadører for Dansens Dager 2017, som går av stabelen 28. – 30. april. Th’Line er kjent for forestillingene Near. Far. Wherever You Are, Trynet Ditt og Shake a Tower, samt en rekke dansefilmer. Th’Line ble etablert i 2006 mens Søetorp … Les mer

Skisseskikkelser

Den fragmenterte formen på herStays performance “Compose Yourself – it may happen in beauty” gir stor plass til tilskueren – men den har også noen dramaturgiske svakheter, skriver Hild Borchgrevink.

I potensialitetens sfære

– Jeg mener at kulturhusene er mislykkede og de kommer til å ende opp som kjøpesentre, uttalte Bo Krister Wallström under høstens kulturhusseminar på Dansens Hus. Les Hanne Bernhardsen Nordvågs kommentar fra seminaret og forestillingen “Av historisk grunn”.

Norsk dansefilm på BBC Arts online

Filmskaper Maria Lloyds kortfilm SALT er plukket ut i programmet på BBC Arts online og er åpent tilgjengelig der til slutten av januar.

Ønsker en mer konstruktiv diskusjon

– ODE er ikke bevisst utelatt fra vår side. Jeg ønsker meg en mer konstruktiv diskusjon, og gjerne flere skribentstemmer om og fra jazzdansen, skriver Sigrid Svendal, redaktør for Danseinformasjonens antologi, i denne kommentaren til ukens diskusjoner.

SISTE SAKER