Ny leder for Carte Blanche

Annabelle Bonnéry tiltrer i 2018 som ny teatersjef for Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans.

En hevnlysten Giselle

Dada Masilos “Giselle” er ikke en romantisk tragedie, men en hevn-fanfiction og et spark i baken til ballettradisjonens behandling av etnisitet og kjønn

Årets kritikk til Julian Blaue

Julian Blaues tekst «Allkunstverk Volksbühne 1992–2016: Hvil i krig», som ble publisert i Morgenbladet høsten 2016, er vinner av Årets kritikk 2016/17. Vi gratulerer!

Dansens Hus har ansatt ny leder

I august 2018 vil belgiske Samme Raeymaekers tiltre stillingen som kunstnerisk leder ved Dansens Hus.

What would Homo ludens do?

Det koreografiske materialet minner om lekens ofte fragmenterte dramaturgi, og lager sine egne regler underveis. Men stedets iboende potensiale forblir noe uforløst, skriver Hanne Frostad Håkonsen.

Nye ansettelser i Skuespiller- og danseralliansen

Fra og med 1.mai er 24 nye dansere og skuespillere ansatt i Skuespiller- og danseralliansen.

Hva er det som gjør scenekunsten politisk?

Vil aktiv motstand mot et undertrykkende system være scenekunstens beste politiske strategi, eller er det tvert i mot å innta en posisjon som nytteløs? Hilde Elisabeth Bjørk ser forestillingene til Mårten Spångberg og Jaamil Olawale Kosoko i lys av Oslo Internasjonale Teaterfestivals seminar om scenekunsten og det politiske.

Hva skal en danseutdanning være?

Det skapte reaksjoner at Tone Pernille Østern i boka Bevegelser antydet det er for mye vekt på teknikk og kropp-som-objekt i norske danseutdanninger. “Essayet ender i lite fruktbare motsetninger, der danseteknikk står i motsetning til det hun kaller ‘den reflekterte dansekunstneren'”, sier dekan ved KHiO, Suzanne Bjørneboe.

Nyanser av beige: Fleire

Lightness: Fleire er en del av et imponerende kollektivt arbeid der publikum står midt i et ømt landskap og forflyttes mellom mytiske og samtidige fornemmelser.

En feiring av utdaterte kropps-, kjønns- og danseidealer?

Utfordrer Nasjonalballettens Sleepless Beauty, bestående av koreografier av Ingun Bjørnsgaard, Hege Haagenrud, Ina Christel Johannessen og Nasjonalballettens egne solist Melissa Hough, ballerinarollen i dag?

Å skrive i tre dimensjoner

Mette Edvardsen går inn i et rom og teksten blir til å ta og føle på. Lite nok på lang nok tid, mener Venke Sortland.

Disse vil bli kunstnerisk leder ved Dansens Hus

42 personer har søkt stillingen som kunstnerisk leder ved Dansens Hus.

Følger sin egen linje

Det startet med tull og fjas rundt dansens teknikker og konvensjoner da de tok danseutdanningen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Ti år senere er Ida Wigdel og Kristina Søetorp i kompaniet Th’Line ambassadører for Dansens Dager.

Kroppens (r)evolusjon

I Cullbergbaletten/Jefta van Dinthers forestilling Protagonist synliggjøres en påtvunget kultur på menneskekroppen, og det åpner for en alternativ erfaring av kroppen for tilskueren. Les Hilde Elisabeth Bjørks anmeldelse av forestillingen.

Are you afraid of the «dark»?

Spoiler åpner opp mange rom og skaper et magisk landskap, skriver Andrea C. Rygh: Utøverne opptrer med en selvsikker glød, og et lekent forhold til timing og forventninger.

SISTE SAKER