Disse er nominert til kritikerprisene for teater, musikk og dans i 2016/2017

Les begrunnelsene og kritikker av forestillingene her!

Innsiden ut – et skrive- og samtalerom

Scenekunst.nos prosjekt “Innsiden ut” skal være til stede på et utvalg festivaler og produksjoner.

Innsiden ut: Thoughts around (S)kjønn Safari

– One of my strongest experiences as an audience during the Ravnedans festival this year was to attend the performance “(S)kjønn Safari”. But I was extremely glad I could encounter the piece without having read the program’s explanation first, writes dancer Caroline Eckly around one of the duets programmed.

Pas de deux på Ravnedans

Hva er det som kjennetegner en duett, og hva gjør den verdt å feire? Kritiker Andrea Csaszni Rygh skriver fra sommerens Ravnedansfestival, der Scenekunst.no også holdt åpent skriveverksted og samtalerom.

Kulturdepartementet støtter turnénettverk for dans

Kulturdepartementet gir tre millioner kroner fra spillemidlene til å etablere et nasjonalt turnénettverk for dans mellom Dansens Hus, Bærum Kulturhus, Dansearena nord, DansiT og Regional Arena for Samtidsdans i Sandnes.

På skuldrene til kjemper

Rooms er et ambisiøst verk der alt er XL, men ideen om å snu scenerommet på hodet er ikke noe nytt innenfor scenekunsten.

Den emansiperte kritikeren

Finnes det rom for å bedrive kritikk med samme ideal om autonomi som kunsten forbindes med, eller er kritikken avhengig av verket som utgangspunkt? Dansekritiker Andrea Csaszni Rygh har vært på koreaografikritikerverksted og utforsket ulike måter å skrive kritikk på.

Ny leder for Carte Blanche

Annabelle Bonnéry tiltrer i 2018 som ny teatersjef for Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans.

En hevnlysten Giselle

Dada Masilos “Giselle” er ikke en romantisk tragedie, men en hevn-fanfiction og et spark i baken til ballettradisjonens behandling av etnisitet og kjønn

Årets kritikk til Julian Blaue

Julian Blaues tekst «Allkunstverk Volksbühne 1992–2016: Hvil i krig», som ble publisert i Morgenbladet høsten 2016, er vinner av Årets kritikk 2016/17. Vi gratulerer!

Dansens Hus har ansatt ny leder

I august 2018 vil belgiske Samme Raeymaekers tiltre stillingen som kunstnerisk leder ved Dansens Hus.

What would Homo ludens do?

Det koreografiske materialet minner om lekens ofte fragmenterte dramaturgi, og lager sine egne regler underveis. Men stedets iboende potensiale forblir noe uforløst, skriver Hanne Frostad Håkonsen.

Nye ansettelser i Skuespiller- og danseralliansen

Fra og med 1.mai er 24 nye dansere og skuespillere ansatt i Skuespiller- og danseralliansen.

Hva er det som gjør scenekunsten politisk?

Vil aktiv motstand mot et undertrykkende system være scenekunstens beste politiske strategi, eller er det tvert i mot å innta en posisjon som nytteløs? Hilde Elisabeth Bjørk ser forestillingene til Mårten Spångberg og Jaamil Olawale Kosoko i lys av Oslo Internasjonale Teaterfestivals seminar om scenekunsten og det politiske.

Hva skal en danseutdanning være?

Det skapte reaksjoner at Tone Pernille Østern i boka Bevegelser antydet det er for mye vekt på teknikk og kropp-som-objekt i norske danseutdanninger. “Essayet ender i lite fruktbare motsetninger, der danseteknikk står i motsetning til det hun kaller ‘den reflekterte dansekunstneren'”, sier dekan ved KHiO, Suzanne Bjørneboe.

SISTE SAKER