En støtte til Frikar er ikke en støtte til scenisk folkedans

Frikar og Hallgrim Hansegård skriver i sitt svar til vårt innlegg at de tar bruken av ordet nasjonal til etterretning, og vi håper dette betyr at de tar bort bruken av ordet.

Kritikersalong om Tordre

I samarbeid med Norsk kritikerlag og kritikersalongen de skal ha på Dansens hus 18. oktober formidler Scenekunst.no her tre tekster om forestillingen Tordre av Rachid Ouramdane.

DNA or the Matrix?

Even though I have a hard time finding a way into Tordre, the performance shows how the performing arts stages function as a perverted place for a claimed normative body.

Spinning always wins

In Tordre, Rachid Ouramdane showcases the two singular dancers, Lora Juodkaite and Annie Hanauer, in a turning and swirling double portrait, revealing impressive virtuosity while playing with friendly poetics.

Det er stort potensial i scenisk folkedans

Hallgrim Hansegård, danseren og koreografen bak FRIKAR, svarer her på kritikken fra det sceniske folkedansmiljøet om bruken av begrepet nasjonalt kompani.

Den lesende kroppen

Janne-Camilla Lysters bok Koreografisk poesi handler om forholdet mellom tekst og dans, men kanskje aller mest om et virkelighetssyn og en lesningsmetode.

Frikar er ikke et nasjonalt kompani for scenisk folkedans

Frikar har signalisert at de prøver å etablere seg selv som nasjonalt scenisk kompani for folkedans. I markedsføringen av sin nye forestilling Skaut skriver de at de allerede har fått denne statusen.

Ung hund i gammel drakt

Ingun Bjørnsgaard holder fast ved sin tydelige signatur når hun utforsker generasjonsforskjeller. Dansen har mange fine momenter, men det er kanskje på tide å gå enda mer ut av boksen?

Vinnere av Kritikerprisen for teater, musikk og dans 2019

Vinnerne av Kritikerprisene for teater, musikk og dans 2019 ble offentliggjort på prisutdeling på Litteraturhuset 26. september.

Vi trenger kjærlighet

We Come in Peace er en intergalaktisk samtidsdansical om fred og kjærlighet. Noen ganger trenger man et blikk utenfra for å bli påminnet de mest åpenbare ting.

Uendelig rom

James Batchelor & Collaborators viser en intens og hypnotiserende utforskning av menneskekroppen som utfordrer vår oppfatning av tid og rom.

Har vi råd til å la dem fare?

— Har du nådd toppen og leverer skyhøy og innovativ kvalitet over tid? Vennligst tre til siden. Fra nyttår er det slutt på Kulturrådets finansiering av winter guests og Ingun Bjørnsgaard Prosjekt. Det kan bli dyrt for oss.  

Å komponere med kroppen og rommet

Til tross for at Mirte Bogaerts forestilling And there is a chair lener seg i overkant mye på teksten, skaper samspillet mellom dans, lys, lyd, tekst og musikk en egen verden man sent glemmer.

Nyansering av nordafrikansk maskulinitet

Ved bruk av intense gester og bevegelser evner det fransk-marokkanske dansekompaniet Massala fysisk å tematisere vår tids kulturkriger.

Medaljens baksider

Soloforestillingen Dancer of The Year gir et dypdykk i koreografen Trajal Harrells voksesmerter gjennom en lang og mangefasettert karriere

SISTE SAKER