Koreografi av landskap

Ingri Fiksdals Diorama beveger seg organisk og smelter det ene landskapet inn i det andre – slik at scenografi og faktisk sted går i ett.

Kjønn, seksualitet og barneteatrets opprør mot normene

Denne høsten har det vært flere forestillinger for barn og ungdom som tar for seg kjønn og seksualitet, kritiker Anette Therese Pettersen har sett tre av dem.

Politikere ønsker å gi 17,5 mill kroner til nytt dansekompani

Dersom innstillingen fra politikere i Akershus fylkesting går gjennom, vil koreograf Guro Nagelhus Schia motta 17,5 millioner over fire år til opprettelse av et nytt dansekompani.

Mellom teater og dans

Både Nationaltheatrets forestilling Double Feature og Operaens ballett Hedda Gabler fikk kritikerne Venke Sortland og Anette Therese Pettersen til å lure på når i prosessen har skuespillerne kommet inn? To forestillinger som utfordrer på ulike måter – les diskusjonen mellom dansekritiker Sortland og teaterkritiker Pettersen i denne teksten.

Fem verk utvalgt til Koreografilaboratoriet 2018

Fem dansekunstnere og prosjekter er utvalgt til Koreografilaboratoriet 2018 på Dansens Hus.

Livsteater og scenekunst

Mens Mette Edvardsen har all verdens rett, for ikke å si plikt, til å leke med ordene sine i fred på RIMI/IMIR, er det vanskelig å se bort fra den institusjonelle rammen Kjersti Horns oppsetning på Rogaland teater blir sjekket opp imot. Les Edy Poppy og Julian Blaues tekst om forestillingene Black og En folkefiende.

Det går bra hver gang. Selvfølgelig. Jeg er hvit.

– Grensepolitiet tar en av oss. Kurderen. Holder ham inne på et kontor hele dagen. Han tvinges til å se porno en hel dag. Vi venter. Arbeidsdagen er over. Han slippes fri. Vi kan forflytte oss inn i Irak. Dansekunstner Mia Habib har skrevet essay i anledning Carte Blanches forestilling på Dansens Hus denne helgen.

Birthe Skotheim ny markeds- og informasjonssjef i Carte Blanche

Carte Blanche skriver i en pressemelding at Birthe Skotheim fra og med 1.november 2017 ble ansatt som markeds- og informasjonssjef i Carte Blanche. De skriver videre at Skotheim tidligere har jobbet som redaktør og skribent for Natt&Dag Forlag AS, som gründer av kulturmagasinet UPOP.NO og de siste årene har hun jobbet som konseptutvikler og salgsleder for … Les mer

Kunstner i et kraftfelt

– Da jeg fikk arbeidsstipend nå i 2016, var det første gang på 35 år at jeg hadde stabilitet i inntekten min. Tør det satses penger, skal næringstenkende politikere få se at de får kunst og opplevelser for det mangfoldige tilbake, sier dansekunstner Cecilie Lindeman Steen. Hanne Frostad Håkonsen har intervjuet årets vinner av Danseinformasjonens ærespris.

Ynskjer du å skrive meir om dansekunst?

Black Box teater, Dansens Hus, Kunsthøgskolen i Oslo avdeling Dans og Scenekunst.no har gått saman for å styrke situasjonen for dansekritikk i Norge. Til våren inviterer vi 8-10 kritikarar til å delta i eit nytt prosjekt støtta av Norsk kulturråd og Fritt Ord.

Bare se, men helst ikke røre?

– En god småbarnsforestilling tar inn over seg publikums skiftende konsentrasjon og bruker barnas måte å sanse og erfare verden på, til å strukturere kunstneriske valg. Danseforestillingen “Pust” spilt som matiné for foreldre og barn lykkes ikke med dette, men forsøket er likevel både interessant og takknemlig, skriver Venke Marie Sortland.

Å møtes bak kulissene

Forestillingene i årets Bastard-festival utfordret publikumsrollen på ulike måter; fra å kaste publikum ut til å gjøre dem til utøvere.

Kritikerprisene 2016/17 for teater, musikk og dans er delt ut

Kritikerprisene for teater, musikk og dans ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo i dag.

Det mykes forsvar

– Sløseriombudsmannens facebookpost om Mette Edvardsens arbeid er formulert som et spørsmål, men jeg tror ikke noe på at han lurer på noen ting som helst. Dansekunstner Ann-Christin Berg Kongsness om hvordan det er så mye lettere å forsvare noen andre enn å bli tvunget til å forsvare seg selv.

Når hvert rom er en verden

I Unannounced viser Fieldworks igjen sin unike evne til å skape illusjoner som bryter med forventningene våre og får oss til å tvile på den virkeligheten vi tror vi kjenner.

SISTE SAKER