Dansekunstner Øyvind Jørgensen legger ned kompaniet sitt etter 26 år og retter sterk kritikk mot Kulturrådet og Kulturdepartementet.
Dansen som uttrykk for traumebehandling og utforskning av det menneskelige i møte med det teknologiske, manet seg frem som en rød tråd på årets utgave av Dansefestival Barents.
I april 2021 tar Kai Gustavsen over som kulturhussjef på Bærum Kulturhus etter Morten Walderhaug. Scenekunst.no har snakket med den nye sjefen om jobben og huset.
Årets Oktoberdans løfter frem kontinuiteten i det bergenske dansefeltet i tillegg til nye, mer ukjente stemmer.
I danseforestillingen The Field presenterer Rosalind Goldberg kroppslig forskning i et sensorisk og konsentrert format.
Det er beundringsverdig å ville lage abstrakt scenekunst for barn, men målene og motivasjonene i Hocus Pocus blir litt utydelige.
I Janne-Camilla Lysters Mørke 1-4 finnes mørket på en fascinerende måte i det ugjennomsiktige i kropper og lyd.
Bergesenprisen 2020 går til Tabanka Dance Ensemble og HipHop 101 Studios. De deler to millioner kroner, som også deles videre. Det skriver Bergesenstiftelsen i en pressemelding.
Human er en visuell, vakker og kraftfull forestilling. Men den eksplisitte tematikken får meg til å reflektere over representasjon og intensjon i kunsten.
Danse- og teatersentrum har på oppdrag fra Oslo kommune delt ut 40 krisestipender.
Magnus Myhrs nye soloforestilling på Rosendal Teater tar utgangspunkt i ei harpe. Gjennom den får han sagt en hel del om menneskekropp, prestasjoner og kollaps.
I tillegg til å forene sjangrene danse- og billedkunst, skaper Bodø biennale eksempler på hvordan kunst kan forme byrom.
Fiksdal og Floen får menneskekropper, objekter, tekstiler, lys og lyd til å puste og nynne sammen, som en felles organisme.
Hør panelet i Scenesamtaler snakke om kunsten etter korona, i korona og i en helt ekte teatersal.
I siste tildeling er fem scenekunstkompanier tildelt støtte over ordningen som heter Fri scenekunst – kunstnerskap i en periode på fem år.