Jakt på perfektion

Bruno Beltrãos Inoah bjuder på en maskulinitet som står pall för både slagsmål och plisserade kjolar, men som i sin vilja att imponera snarare än förmedla inte helt lyckas nå fram.

Språkløs rasisme på Dansens hus

Diane Oatley og Gunn Engelsrud skriver i dette debattinnlegget om det de opplever som blind rasisme i forestillingen Betroffenheit av det kanadiske kompaniet Electric Company Theatre/Kidd Pivot som ble spilt på Dansens Hus 29. og 30 mai.

Høytsvevende døgnfluer

Døgnfluer er en hel festival laget på et døgn. Spørsmålet er hvem den er laget for.

Leken dødsdans

En sjelden gang hender det at du får se teater som skaper et helt eget rom. Neues Stück II av Tanztheater Wuppertal og Alan Lucien Øyen er en slik forestilling.

Ballettens smeltende isfjell

Sosiologen Nadji Aïssa Khéfif har her sendt oss et innlegg om Operaen i Bjørvika, balletten og klassesamfunnet. Hvem er operahuset bygget for, og hva sier det om vårt samfunn og vår tid?

Komme ut-prosessen i kunsten

Gjennom samtalerekken Skeiv dansekunst retter Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness et skeivt blikk på dansekunsten spesielt og samfunnet mer generelt, og avkler samtidig det ikke-skeive blikket.

Det blir scenekunsthus i Sentralbadet!

I går ble det klart. Bystyret i Bergen vedtok å bevilge de siste 355 millioner kronene som var nødvendige for å realisere Sentralbadet Scenekunsthus.

Primalskriket fra nord

Etterklangen av Almost Nothing er den stivnede geipen, det bunnløse skriket til et menneske gjort lite i et ugjestmildt landskap, skriver Ole Jacob Hoel i denne kritikken som er skrevet som en del av Dansekritikerrørsla.

Et evigvarende bristepunkt

Almost Nothing er et fysisk eksperiment. Hvor hardt kan man presse kroppen sin innover i seg selv før det brister?

80 ansatte i Skuespiller- og danseralliansen

I dag ble det klart hvilke skuespillere og dansere som blir ansatt i Skuespiller – og danseralliansen (SKUDA) i 2018. SKUDA øker antallet ansatte fra 56 til 80 scenekunstnere. Dette melder SKUDA i en pressemelding.

Konstruktivisme for kids

Forestillingen Bopera er vakker å se på, men scenekunst må være mer enn bare visuell.

Scenekunst.no nominert til Årets kritikk

Ragnhild Freng Dale er nominert til Årets kritikk for teksten Kunsten å saksøke staten, som ble publisert 22.11.17. Dette melder Norsk Kritikerlag i en pressemelding. 

Svoltvariasjonar

Med si dobbeltframsyning ved Nasjonalballetten stadfester Jo Strømgren sin originale signatur som scenekunstnar, men i ei overkonstruert tematisk ramme, som berre rører ved overflata av svolt som fysisk og eksistensiell tilstand.

-Overraskelsenes tid er ikke over!

Thomas Talawa Prestø i Tabanka Dance Ensemble varsler en revolusjon innen dansekunsten som vil komme fra generasjonene som er vokst opp med Hiphop og Bollywood. Ensemblet er årets Dansens Dager-ambassadører.

Evigunge Rosas

20 – 22. april kunne man oppleve et stykke levende dansehistorie da Anne Teresa De Keersmaekers kompani Rosas gjestet hovedscenen på Dansens hus med ikoniske Rosas danst Rosas.

SISTE SAKER