Å møtes bak kulissene

Forestillingene i årets Bastard-festival utfordret publikumsrollen på ulike måter; fra å kaste publikum ut til å gjøre dem til utøvere.

Kritikerprisene 2016/17 for teater, musikk og dans er delt ut

Kritikerprisene for teater, musikk og dans ble delt ut på Litteraturhuset i Oslo i dag.

Det mykes forsvar

– Sløseriombudsmannens facebookpost om Mette Edvardsens arbeid er formulert som et spørsmål, men jeg tror ikke noe på at han lurer på noen ting som helst. Dansekunstner Ann-Christin Berg Kongsness om hvordan det er så mye lettere å forsvare noen andre enn å bli tvunget til å forsvare seg selv.

Når hvert rom er en verden

I Unannounced viser Fieldworks igjen sin unike evne til å skape illusjoner som bryter med forventningene våre og får oss til å tvile på den virkeligheten vi tror vi kjenner.

Amerika – nå igjen?

Siste del av winter guests’ America-trilogi vil minne oss om at det finnes noe annet og mye mer ‘over there’ enn Trump. – Forestillingen inneholder mange sterke enkeltscener, men mangler forrige episodes sammenhengende kraft, skriver Chris Erichsen.

Födelsemärken

– När jag såg BAND dansades verket av fyra dansare. Nu är de 24. Detta skapar en helt annan musikalisk kraft; mer kollektiv och betydligt djupare, mer fraserat. Dansekritiker Karl Svantesson så Ingri Fiksdals “Shadows of tomorrow” på Ravnedans i Kristiansand.

Disse er nominert til kritikerprisene for teater, musikk og dans i 2016/2017

Les begrunnelsene og kritikker av forestillingene her!

Innsiden ut – et skrive- og samtalerom

Scenekunst.nos prosjekt “Innsiden ut” skal være til stede på et utvalg festivaler og produksjoner.

Innsiden ut: Thoughts around (S)kjønn Safari

– One of my strongest experiences as an audience during the Ravnedans festival this year was to attend the performance “(S)kjønn Safari”. But I was extremely glad I could encounter the piece without having read the program’s explanation first, writes dancer Caroline Eckly around one of the duets programmed.

Pas de deux på Ravnedans

Hva er det som kjennetegner en duett, og hva gjør den verdt å feire? Kritiker Andrea Csaszni Rygh skriver fra sommerens Ravnedansfestival, der Scenekunst.no også holdt åpent skriveverksted og samtalerom.

Kulturdepartementet støtter turnénettverk for dans

Kulturdepartementet gir tre millioner kroner fra spillemidlene til å etablere et nasjonalt turnénettverk for dans mellom Dansens Hus, Bærum Kulturhus, Dansearena nord, DansiT og Regional Arena for Samtidsdans i Sandnes.

På skuldrene til kjemper

Rooms er et ambisiøst verk der alt er XL, men ideen om å snu scenerommet på hodet er ikke noe nytt innenfor scenekunsten.

Den emansiperte kritikeren

Finnes det rom for å bedrive kritikk med samme ideal om autonomi som kunsten forbindes med, eller er kritikken avhengig av verket som utgangspunkt? Dansekritiker Andrea Csaszni Rygh har vært på koreaografikritikerverksted og utforsket ulike måter å skrive kritikk på.

Ny leder for Carte Blanche

Annabelle Bonnéry tiltrer i 2018 som ny teatersjef for Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans.

En hevnlysten Giselle

Dada Masilos “Giselle” er ikke en romantisk tragedie, men en hevn-fanfiction og et spark i baken til ballettradisjonens behandling av etnisitet og kjønn

SISTE SAKER