S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 9. juni 2005

Dypt og inderlig forelsket ... i Nydalen

Gard og Eindride Eidsvold spiller tittelrollene i Bikeland & Eyde


Publisert
9. juni 2005
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/dypt-og-inderlig-forelsket-i-nydalen/
Facebook

Riksteatersjef Ellen Horn la fram høstens repertoar i dag. – Det er Bente Erichsen som står bak repertoaret, sa hun, – men nå er det jeg som eier hele pakka! Av IdaLou Larsen

Med glødende begeistring og smittende entusiasme la Ellen Horn fram høstens repertoar på Riksteatret for pressen.

Fire forestillinger

Selve “lokomotivet” er Birkeland & Eyde av Arthur Johansen i regi av Fridtjov Såheim og med Erlend Birkeland som scenograf. Brødrene Gard og Eindride Eidsvold spiller henholdsvis Birkeland og Eyde, og til denne oppsetningen har Riksteatret hentet to svenske skuespillere – Yngve Dahlberg og Kajsa Linderholm.

En lystig farse over et makabert tema – hvordan overbringe et dødsbudskap på selveste julaften – har teatret store forventninger til. Det er Bjørn Sæter som har regien på Gledelig jul, skrevet av engelske Anthony Nielson. I stjernerollene her – også to menn: Erik Smith Meyer og Geir Morstad.

De minste vil bli glade over å møte Den lille muldvarpen på scenen. Den populære boka har vært en bestselger, den har solgt over 60.000 her hjemme. Nå dramatiseres den, og blant de medvirkende finner vi Geir Morstad, Bo Anders Sundstedt og Jannicke Irwin Abrahamsen.

Tilslutt, en danseforestilling:Søstre med søstrene Anne Katrine og Liv Hanne Haugen. Søstre hadde premiere under Festspillene i Harstad.

Forelsket i Nydalen

Da scenekunst.no for en tid siden intervjuet den nye riksteatersjefen, var hun allerede betatt av miljøet i Nydalen. Begeistringen har ikke avtatt – snarere tvertimot.

– Jeg er dypt og inderlig forelsket i Nydalen, og det særpregede miljøet som oppstår her mellom gamle industribygg og kreative virksomheter, sa Ellen Horn. – Jeg tror Nydalen kommer til å bli ett av de mest vitale miljøene i Oslo, og Rikskonsertene og Riksteatret kommer til å utgjøre humanismens røst blant alle de dynamiske og kreative tiltakene som finnes her.

Hun har også sørget for å omdøpe Riksteatrets to scener: De heter nå Storegull og Lillegull.

– Vi kommer etter hvert til å skape mere konfortable forhold for å ta imot publikum i verkstedhallen der de to scenene ligger, lovet teatersjefen. – Vi har jo til hensikt å spille mer her i Nydalen.

Hun er ivrig engasjert i å skape et nettverk for Riksteatret.

– Vi har god kontakt med Avantor, med Bokklubbene som er en nær nabo, og med BI som snart skal åpne sine dører og som vi håper på et godt samarbeid med – lørdag skal jeg for eksempel møte Anne-Britt Gran som underviser der. Dessuten har jeg snakket med de fleste norske teatersjefer og jeg har tatt kontakt med kulturhusene. Får jeg det som jeg vil, skal Riksteatret bli en pådriver for et dynamisk teatermiljø.

Ellen Horn har også sett seg om utenfor landets grenser.

– Det svenske Riksteatret har også fått ny sjef, hun også en kvinne. Vi har allerede imnngått en vennskapspakt, og vi skal både utveksle forestillinger og samarbeide.

Hun ønsker også å slå et slag for figurteatret i Norge. Hun har tatt kontakt med Agder Teater, og hun har vært i Stamsund.

– Her er det mye ugjort, sa Ellen Horn.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no