S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 25. april 2019

De nominerte til Frilansprisen


Publisert
25. april 2019
Sist endret
26. mai 2023

Nyheter Teater

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/de-nominerte-til-frilansprisen/
Facebook

I dag ble det kjent hvem som er nominert til Frilansprisen.

En gründerduo fra Sørlandet, en samlende kraft fra Bergen og maskineriet bak et teaterkompani er de tre finalistene som kan stikke av med hedersprisen.

Når Frilansprisen deles ut under Heddadagene 13. juni er det tre sterke kandidater som skal feires.

DE NOMINERTE ER:

Andrea Wasrud og Barbro Bugge (Værsågod) I 2015 var de del av en nyutdannet skuespillertrio som lette etter muligheter til å vise frem seg selv og sitt skuespillerarbeid. Ettersom bransjen kom til kort på dette området, opprettet de selv konseptet Værsågod – en visningsarena for skuespillere. I dag er det Andrea og Barbro som er ansvarlige for drift og videreutvikling av Værsågod, som hovedsakelig består av å arrangere visningsarenaer for profesjonelle skuespillere, forankret i Nordic Black Theatre & Cafeteatret. Gjennom 9 sesonger og 32 arrangementer har nærmere 200 skuespillere fått vise frem arbeidet sitt på scenen. De får tilbakemeldinger fra både publikum og faglige veiledere. Veilederne er erfarne skuespillere som deler av sin kunnskap og dermed opererer som mentorer for neste generasjon skuespillere. I tillegg har de utvidet Værsågod-universet med VærsågodCamp og VærsågodFest; henholdsvis en ukes skuespillercamp i Italia med faglig veileder og en ukes festival dedikert til frilansskuespilleren, med kurs, showcase og forestillinger. Barbro og Andrea har jobbet frem Værsågod-konseptet til å bli en større arena som bidrar til å synliggjøre, utvikle og samle skuespillere.

Andrea og Barbro er to frilansskuespillere som engasjerer seg sterkt i å legge til rette for at skuespillere i Norge skal kunne vokse og utvikle seg. Uten økonomisk gevinst er det imponerende at de dedikerer så mye ressurser til Værsågod, når de kunne ha brukt all sin tid på egne skuespillerkarrierer. De er med på å bygge opp under og heie frem en positiv delingskultur i scenekunstbransjen, hvor skuespillere oppmuntres og oppfordres til å jobbe prosess i åpent forum. De vektlegger rammer som er fundamentert i kjærlighet og respekt for den enkeltes bidrag, for så å ærlig kunne snakke fag kolleger imellom. Teamet bak Værsågod har gjennom flere år bygget opp et konsept som i dag fungerer som en solid base og et samlingspunkt, hvor skuespillere kan bygge nettverk og møte andre skuespillere i samme livssituasjon. Skuespillere gir tydelige tilbakemeldinger om hvordan deltakelse i Værsågod gir både glede og drivkraft til å kjempe videre i en krevende og voksende bransje. Mange frilansere melder at de har fått jobb eller inngått samarbeid etter å ha deltatt på Værsågod, både som aktører, deltakere og publikum. I opprettelsen og utviklingen av Værsågod, viser Barbro og Andrea en svært god forståelse for hva mange ønsker og behøver for å styrke sine liv som frilansskuespillere. Juryen har vektlagt dette og det brennende engasjementet de har for sitt eget miljø, mens de selv er i startgropen, sier Linn Meyer Kongshavn, kunstnerisk leder for Norsk Skuespillersenter.

Jan Neal Holden Jan flyttet til Bergen på midten av 90-tallet og har siden vært en drivkraft og en kjerne i byens frie scenekunstmiljø. Han var lenge fast tilknyttet scenekunstgruppen Dukkenikkerne, som i dag heter Dukketeaterverkstedet. Jan er både ansatt i og er med å lede Dukketeaterverkstedet og Kompani13, som turnerer og lager teater for barn og ungdom, i DKS og på scener som Den Nationale Scene og Cornerteateret. Han er en svært allsidig skuespiller som har medvirket i det meste innen teatersjangre i Bergen. I tillegg har han gjort mye film, og har ellers en hånd med i de fleste produksjoner i byen – enten som skuespiller, dukkefører, regissør, produsent, tekniker, lysdesigner eller scenograf. I 2017 mottok han Cornerteatrets egen pris, Cornerbolten. En pris som går til en som regnes som en del av Cornerteaterets ryggrad. Jan fikk den som en anerkjennelse av sitt arbeid og bidrag til teaterhuset, som har blitt et samlingspunkt for regionens frie scenekunst. Han har vært ansatt i Skuespiller- og Danseralliansen siden 2012 og mottok arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend 2011-2012.

Det er umulig å snakke om frilansmiljøet i Bergen uten å snakke om Jan. Mange Bergens-frilansere mener at det ikke ville vært et frilansmiljø å snakke om hadde det ikke vært for ham. Dukkeverkstedet, som ligger i sentrum av Bergen, ser ut til å fungere som et naturlig samlende sted for frilanserne både geografisk og kollegialt. Han har opptrådt som selve knutepunktet for mange frilansere. Jan er ikke bare teknisk allsidig, og låner ut utstyr til de som trenger det, men han fungerer også som en mentor for de rundt seg. Han har en enorm og bredspektret kompetanse, som han velvillig byr på. Ved å dele raust av sin kunnskap er han med på å løfte og utvikle andre scenekunstnere. Dette er en uselvisk, dedikert og hardtarbeidende mann. Et ja-menneske, som jobber for fellesskapet. Dette viser seg også i hans brede og dyptgående engasjement i opprettelsen og driften av Cornerteatret – huset for produksjon, visning og nettverksbygging for fri scenekunst. Han var blant annet med på å forme husets formål for det frie feltet og tegne opp retningslinjene for drift. Resultatet er fantastisk! I dag har han og andre frie scenekunstnere et sted å jobbe frem og vise egne prosjekter. Juryen har lagt vekt på Jans evne til å fungere samlende og støttende for det frie scenekunstfeltet i Bergen – at han er et nav for frilansskuespillere i regionen, sier Linn Meyer Kongshavn, kunstnerisk leder i Norsk Skuespillersenter.

Hedda Munthe og Inger Gundersen (Teater Spillebrikkene) Hedda Munthe og Inger Gundersen har bidratt til å skape en god arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø for skuespillere i snart 21 år. Sammen har de vært et stødig team bak Teater Spillebrikkene, som har produsert 17 forestillinger for barn og unge, samt arrangert kurs. De har spilt for titusenvis av barn over hele landet, og er blant de mestspillende innenfor den Kulturelle Skolesekken. Teater Spillebrikkene har utviklet en teaterform med vekt på humor, musikk, lyd og rytme. De har et fysisk uttrykk som gir assosiasjoner både til tegneserie og stumfilm. I tillegg til å besitte rollene som manusforfattere, produsenter, regissører og skuespillere, gir de jobb til mange andre frilansskuespillere. De har engasjert totalt 52 skuespillere gjennom både forestillinger og kursvirksomhet. Inger og Hedda møttes på Romerike Folkehøyskole og gikk fort inn i samarbeidende virksomhet. I 1998 resulterte det i oppstarten av Teater Spillebrikkene.

Hedda og Inger lager forestillinger som engasjerer barn og unge, samtidig som materialet er utfordrende og appellerende for skuespillerne. Flere av forestillingene har også viktige, alvorlige tema som skilsmisse, kroppsfiksering, hersketeknikk og maktmisbruk. De har lidenskap for historiene og en unik evne til å involvere, stole på og heie frem skuespillerne de har ansatt hos seg. Mange av forestillingene de lager improviseres frem i samarbeid med skuespillerne, som alltid inviteres til å komme med egne ideer og tolkninger, også i overtakelse av roller. I tillegg til å være ryddige og godt organiserte har de en hjertevarme og fremtoning ovenfor den enkelte skuespiller, som får vedkommende til å føle seg velkommen. Med små gester og påskjønnelser, ved høytid og i hverdagen, skaper de en arbeidsplass med gode rammer for vekst og trivsel. De har en egen evne til å forstå frilansskuespillerens timeplan, utfordringer og helse, og prioriterer den enkeltes trivsel foran produksjonsmessige og økonomiske agendaer. Med enorm arbeidskapasitet, stamina og ildsjel har de holdt seg selv og andre skuespillere i jobb, tross lite økonomisk støtte. De involverer seg aktivt i alle produksjonsledd, blant annet ved å ta lyskurs for å kunne steppe inn ved behov. Juryen har vektlagt at de skaper gode arbeidsforhold for frilansskuespillere, gjennom empati, tilrettelegging og respekt, samt deres engasjement for tematisk viktige fortellinger, sier Linn Meyer Kongshavn, kunstnerisk leder ved Norsk Skuespillersenter.

Om Frilansprisen Frilansprisen hedrer frilansskuespillere som i sin foreløpige karriere, og/eller i løpet av det siste året, har jobbet målbevisst og variert i sitt skuespillerarbeid, vist vilje til å videreutvikle seg og fornye sine kunnskaper, har bidratt positivt til frilansmiljøet og som gjerne har gjort en innsats utenom det vanlige for å fremme frilansskuespilleres kår og miljø i Norge.

Frilansprisen ble lansert av Norsk Skuespillersenter i 2010, og deles ut årlig. Prisen er i dag et samarbeid mellom Norsk Skuespillersenter, Norsk Skuespillerforbund og Nordic Black Theatre & Cafeteatret. Prisutdelingen e del av Heddadagenes program. Vinneren mottar et diplom og et stipend på 20 000 kroner.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no