S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Børge Hoseth – 17. februar 2012

Bodø på krigsstien

– Det mest oppsiktsvekkende i festspillkritikken fra Nordland Musikkfestuke er imidlertid at Nordnorsk Symfoniorkester (bildet) trekkes inn, skriver forfatteren.


Publisert
17. februar 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt

Festspillene i Nord-Norge: Festspillene i Nord-Norge har vært arrangert i Harstad siden 1965. Festspillene presenterer og produserer ulike musikalske sjangere, side om side med scenekunst, billedkunst, litteratur og film. Festspillene satser også mot barn og unge, gjennom Barnas Festspill, Festspill:UNG og Nordnorsk Ungdomskulturfestival, NUK++.

Sammen med Festspillene i Bergen ble Festspillene i Nord-Norge utpekt som de to første knutepunktfestivalene i Norge. Det betyr at Staten, sammen med de tre nordligste fylkene samt Harstad kommune yter et vesentlig økonomisk bidrag til arrangementet. Disse oppnevner også fire av stiftelsens seks styremedlemmer.

Festspillene har også turnévirksomhet gjennom året.


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/bodo-pa-krigsstien/
Facebook

Det er all mulig grunn til å bli på vakt når Nordland Musikkfestuke slakter Festspillene i Nord-Norge, som arrangeres i Harstad hvert år. Det er nemlig ikke bare hovedflystasjonen Bodø kriger for.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at Nordland Musikkfestuke synes det er grusomt at Festspillene i Nord-Norge har knutepunktstatus og millionstøtte fra staten, mens de selv må ta til takke med smuler fra Nordland fylke.

Med Kulturdepartementets pågående evaluering av Festspillene har musikkfestuka fått en gyllen mulighet til å klå sin eldre storebror i nord. Og bodøværingene lar seg ikke be to ganger og skrider til verket med ett mål for øye; å grabbe til seg knutepunktstatus.

Der er ikke et vakkert syn det direktøren i musikkfestuka André Larsen gjør nå. Anstendige mennesker rakker ikke ned på andre for fremheve seg selv. Ifølge nettstedet Ballade har nemlig «Festspillene fått gode skussmål på hvordan de har gjennomført sitt knutepunktoppdrag. Nordland Musikkfestuke representerer et unntak», skriver bransjenettstedet.

– Nord-Norge utgjør halve landet. Det er ikke mulig for én festival å klare å løse den delen av oppdraget som er å styrke kompetansen og kontakten mellom de forskjellige fagmiljøene i regionen. Det er for lange avstander, sier han til NRK Nordland.

At hans egen festival sikler på knutepunktstatus nevnes selvfølgelig ikke med et ord.

Det mest oppsiktsvekkende i festspillkritikken fra Nordland Musikkfestuke er imidlertid at Nordnorsk Symfoniorkester (NOSO) trekkes inn. Og det er nettopp denne kritikken som gjør at alarmklokkene nå bør ringe hos alle dem som er glade i Festspillene i Nord-Norge.

Da daværende festspilldirektør Birger Carlsen gikk ut og kritiserte etableringen og organiseringen av Nordnorsk Symfoniorkester, tråkket han på de mektige og særdeles ømme tærne til NOSOs «far», statssekretær og styreleder i symfoniorkesteret, Roger Ingebrigtsen.

I 2009 var det noen i Arbeiderpartiet som hadde snakket sammen. Kulturminister Trond Giske var en handlingens mann. Og vips så var symfoni- og kammerorkesteret i Tromsø og Bodø slått sammen og Nordnorsk symfoniorkester så dagens lys.

For å sukre pillen til befolkningen i resten av Nord-Norge og politikere i nasjonalforsamlingen, skulle også landsdelsmusikerne og musikere fra Forsvarets Musikkorps Nord-Norge være en del av det nye symfoniorkesteret, ble det sagt. Birger Carlsen var nådeløs i sin dom, og mente at med en slik organisering, der stammen holder til i henholdsvis Bodø og Tromsø, ville aldri orkesteret greie å komme opp på et høyt nok nivå til at han ville hyre dem til Festspillene.

Dette falt altså ledelsen i Nordnorsk symfoniorkester, ved den tidligere direktøren for Nordland musikkfestuke Rolf Cato Raade og symfonipappa Roger Ingebrigtsen, tungt for brystet. At ledelsen i Divisjonsmusikken i Harstad senere gikk ut og kritiserte ledelsen i NOSO for manglende vilje til samarbeid, gjorde ikke saken bedre. Harstad var blitt et hår i suppa. Til alt overmål våget Harstad Tidende til og med å gi det nordnorske symfoniorkesteret lunkne kritikker etter at de gjestet kulturhuset, i sterk kontrast til lokalavisene i symfoniorkesterets to hjembyer.

På tampen av forrige uke ble det igjen klart at noen hadde snakket sammen i Arbeiderpartiet. Denne gangen handlet det om flystasjonen. Brått og plutselig slo de tre fylkeslagene ring om Bodø hovedflystasjon, mens Evenes ble støtt ut i kulda. Kanskje ikke overraskende, men dog.

Mannen som fikk hovedæren for at dette skjedde er statssekretær i Forsvarsdepartementet og heter Roger Ingebrigtsen. Han er også styreleder i Nordnorsk symfoniorkester og har et horn i siden til Festspillene i Nord-Norge, til Divisjonsmusikken og til Harstad by. I Bodø har han mange bestevenner – på flystasjonen, i Bodø Sinfonietta (NOSO), og i Bodø Kulturhus, der Rolf Cato Raade er blitt ny direktør. Kulturministeren i Norge kommer fra Ap, heter Anniken Huitfeldt, og vil nok ikke gå inn i historien som den sterkeste kulturministeren kongeriket har fostret.

Vi får håpe at noen ikke har rukket å snakke mer sammen – innad i Ap.

Dette innlegget er opprinnelig publisert i Harstad Tidende.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no