S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 18. januar 2012

Bak kulissene:


Publisert
18. januar 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

“Bak kulissene” er Scenekunst.nos nye spalte. Her presenterer vi skuespillere, musikere, teatervitere, lysteknikere, dansere, orkesterledere, dramatikere, lyddesignere, scenekunststudenter, koreografer, kulturpolitikere, produsenter, scenearbeidere og instrumentmakere – kort sagt alle som har med scenekunst å gjøre.

Noen kjappe fakta om intervjuobjektet: Navn: Johannes Winther Farstad Alder: 25 CV: Frilans i Oslo siden 2007. Debuterer på institusjonsteater med Dødsforelska. Har ingen formell utdannelse. Bosted: Oslo


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/bak-kulissene/
Facebook

Johannes Winther Farstad er for tiden på turné med Nordland Teaters “Dødsforelska”. Inspirasjon til forestillingen er hentet fra kjente film- og tv-suksesser som Twilight-sagaen, True Blood og The Vampire Diaries. Manuset bygger på klassikeren “Ravnen” av Edgar Allan Poe. En egen dj mikser live under forestillingen og videokanoner og flatskjermer forsterker det rå visuelle uttrykket.

Skuespiller og musiker Johannes Winther Farstad er aktuell som rocka vampyr.

Hvor er du nå? – Nå er jeg i Harstad på hotellrommet, etter å ha reist fra Bodø i går. I dag skal vi ha forestilling i kulturhuset som ligger vegg i vegg.

Hva var den siste forestillingen eller konserten du så? – Det må være "La Cage Aux Folles" på Den Nationale Scene i Bergen. Fantastisk forestilling!

Hva er ditt aller første scenekunstminne? – Første gang jeg opptrådde offentlig var på en forestilling som ble satt opp til inntekt for et terapibad på gamlehjemmet i Svolvær. Jeg hadde tidligere opptrådt i barnehagen med min Michael Jackson-dans, og ble bedt om å opptre. Det ble var stort å få stå på scenen når tromme-introen til "Billie Jean" startet med EKTE lys og røykmaskin. Salen var fyllt med blåhårete eldre damer, så man skulle tro at showet ikke traff målgruppen helt, men det endte med brakapplaus.

Hvor på teatret trives du best? – Scenen definitivt. Energien som oppstår når forestillingen er i gang, og publikum, skuespillere og historien blir ett, er magisk.

Hvem har hatt mest innflytelse på deg? – I forhold til den kunstneriske utviklingen er det mange. Jeg har hatt mange fine, flinke folk rundt meg de siste 10 årene som, heldigvis for meg, ikke har vært redd for å gi meg en sjanse. Er utrolig takknemlig for det. Ingen nevnt, ingen glemt!

Hva er du redd for? – Jeg er egentlig ikke redd for noe særlig. Ting løser seg alltid. Men det må være at ting skal skje med de menneskene jeg er glad i. Jo, og edderkopper.

Hva ville du gjort om du var kulturminister for et år? – Sørget for å ta et oppgjør i forhold til frilansere og helse/pensjonsordninger. Samtidig ville jeg også krevd at musikk og drama skulle blitt innført som skolefag i hele grunnskolen. MINIMUM 4 timer i uka. Det er helt katastrofe at det er kulturen som blir nedprioritert i det prestasjonsbaserte skolesystemet vi har idag.

Hvem ville du helst delt turnébuss med? – Det måtte vel bli min gode venn Eivind "Brit" Dundas. En god venn fra min første proffesjonelle scenejobb i Tønsberg. Vi har nesten ikke jobbet sammen siden den gang, og siden begge jobber mye på hver vår front, får vi lite tid til å kødde rundt og gjøre pek sammen.

Hva er drømmeprosjektet ditt? – Det er enkelt. "The Wall" av Pink Floyd. En sceneversjon av dette hadde vært utrolig (og jeg skulle hatt hovedrollen selv!).

Hva kunne fått deg til å gå i demonstrasjonstog? – Mot Oljeboring i Lofoten og Vesterålen. Utrolig at verdens rikeste land ikke gidder å satse på fornybar energi, men i stedet går for å maltraktere en av verdens fineste steder.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no