S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Kai Johnsen – 25. oktober 2017

Åpent brev til Nationaltheatrets teatersjef Hanne Tømta

Publisert
25. oktober 2017
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt Politikk Teater

Del artikkel

Kai Johnsen etterspør i dette åpne brevet svar fra Nationaltheatret og teatersjef Hanne Tømta på Anders Paulins åpne brev fra 3. oktober.

Kjære Hanne Tømta,

Jeg håper alt står bra til.

Selv er jeg i gang med prøver på Spørrespillet av Mikkel Bugge, hos dere på Nationaltheatret. Premieren er den 11/11 på Malersalen, og jeg ser fram til det.

Du er sikkert travel, og det er jeg også.

Men jeg tar meg allikevel tid til å skrive til deg.

Anledningen er den renommerte svenske instruktøren Anders Paulins åpne brev til deg her på scenekunst.no for 3 uker siden.

Paulin, regissør for Nationaltheatrets forestilling Double Feature, har tatt seg bryet med å skrive et, av mange lest, grundig, reflektert og sterkt engasjert innlegg om sin tid på Nationaltheatret. Han uttrykker sin ”bekymmer … det faktum att Nationaltheatret inte fungerar som institution” og at teatret ”viker undan för själva kärnan i det samhällsuppdrag som motiverar de resurser Nationaltheatret har”. Paulin eksemplifiserer og støtter seg på en rekke egne konkrete erfaringer i sitt nylig avsluttede arbeid på Nationaltheatret.

Både du Hanne Tømta, og jeg, og de fleste som kjenner norsk og skandinavisk teater, vet at Paulin gjør dette med noen grad av personlig risiko. Hvorfor tror du da allikevel din respekterte regikollega gjør det? Anders Paulin fortjener et svar.

Nationaltheatret er ikke bare deg og dine ansatte. Teatret mottar betydelige offentlige midler for, slik det tidvis blir fremhevet, å bidra til en kritisk, mangefasettert og opplyst samfunnsdebatt. Nationaltheatret bør ikke være en organisasjon, slik man stadig oftere finner dem i næringsliv og samfunnsliv, som av bekvemmelighetsgrunner eller maktarroganse, avslår å kommentere kritisk diskusjon knyttet til sin virksomhet. Det rekker heller ikke å sende ut en slags informasjonsbulletin hvor det fremgår at Nationaltheatret ”deler ikke virkelighetsbeskrivelsen til Paulin”. Dette bidrar dessverre bare til at dere tilsynelatende gir Paulin enda mere rett i sine påstander. Og det skjer i den offentlighetens påsyn som Nationaltheatret er forpliktet til å ta alvorlig.

Det har gått tre uker siden den svært kvalifiserte og respekterte scenekunstneren Anders Paulin skrev et åpent brev med velformulerte kritiske tanker knyttet til Nationaltheatrets offentlige virksomhet. 3 uker bør være lenge nok til å komme opp med et adekvat tilsvar. Vi har alle ventet lenge nok nå.

Hilsen Kai Johnsen, regissør, dramaturg og professor ved Teaterhøgskolen/KHiO.

Scenekunst.no har før publisering av dette innlegget vært i kontakt med Nationaltheatret og åpnet for kommentar eller tilsvar.

Informasjons- og redaksjonssjef Øystein Hygen Christensen opplyser onsdag ettermiddag at teatersjef Hanne Tømta har vært i kontakt med regissør Anders Paulin på telefon i forrige uke, og at Tømta og Paulin er enige om å møtes “så snart anledningen byr seg.”

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no