Bilde: Pinnochio Teater Manu

Tre Hedda-nominasjoner til Teater Manu

Teater Manu, som spiller alle sine forestillinger på tegnspråk, er
nominert til tre Heddapriser i år, alle for forestillingen
Pinocchio (bildet). Vegard Vinge og Ida Müllers
Vildanden er nominert til to priser, mens Sogn og Fjordane
Teater hedres for sin satsing på ny norsk dramatikk.

Heddaprisen, denne i følge Wikipedia “mest prestisjetunge
utmerkelsen i norsk teaterliv”, deles i år ut søndag 12. september
kl 18.00 på Riksteatret i Nydalen i Oslo.

Arbeidet med nominering og juryering er lagt til en jury oppnevnt
av arbeidsutvalget i Norsk teaterlederforum (NTLF).

I sesongen 2009/2010 har juryen bestått av Thoralf Berg, IdaLou
Larsen, Kristian Lykkeslet Strømskag, Astrid Sletbak, Anne Cath.
Sommerfeldt, Therese Bjørneboe og Petter Rosenlund.

Juryen har gjennom høsten 2009 og våren 2010 vurdert til sammen så
mye som 150 ulike produksjoner.

Her er den fullstendige lista over nominerte:

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE

Ipek D. Mehlum for tittelrollen i Pinocchio av Klaus
Hagerup, fritt etter Carlo Collodi, Teater Manu

Ipek D, Mehlum er født 1974, og hennes morsmål er tyrkisk
tegnspråk. Hun er utdannet ved Nordic Black Teaterskole i Oslo
(1999-2001), og hun har medvirket i 14 av Teater Manus
oppsetninger, der hun har tolket et vidt spekter av roller: for
bare å nevne noen har hun vært Penelope i Odysseen, eleven i
Ionescos Privattimen, Anitra i Peer Gynt. Og hun har
spilt tittelrollen i Pinocchio. Hun har også spilt i
kortfilmer og i TV-produksjoner, og da Franzisca Aarflot i
anledning Twistfestivalen satte opp David Greigs Gul Måne
Det Åpne Teater, spilte Ipek D. Mehlum rollen som Tause Leila. Hun
har også vært instruktør for workshops innen teater, TV og yoga, og
hun har ledet et teaterprosjekt i Uganda.

Trine Wiggen for tittelrollen i Valerie Solanas skal bli
president i Amerika
av Sara Stridsberg på Teatret på Torshov,
Nationaltheatret
.
Trine Wiggen, født i 1968, gikk først på Ballettakademiet i
Göteborg (1988-1989). Så tok hun teatervitenskap grunnfag før hun
begynte på Statens teaterhøgskole i 1994. Hun har vært ansatt både
på Den Nationale Scene og på Oslo Nye Teater, og i 1998 kom hun til
Nationaltheatret. Der har hun blant mange andre roller tolket Fanny
Wilton i Sebastian Hartmanns oppsetning av Jon Gabriel
Borkman
, og Barbro i Hamsuns Markens Grøde. Hun spilte
tittelrollen i Jon Fosses gjendiktning av Racines Fedra
svenske Riksteatern. For sin tolkning av Una i Blackbird ble
hun nominert til Heddaprisen, og mottok Morgenbladets alternative
Gablerpris. Hun har også spilt i en rekke filmer – En
folkefiende
, Varg Veum – Bitre Blomster, Vinterkyss, Mannen
som elsket Yngve
.

Nina Ellen Ødegård for rollen som Kvinne 1 i Vi som er
hundre
av Jonas Hassen Khemiri, Rogaland Teater,
Intimscenen

Nina Ellen Ødegård er født i 1979, og hadde allerede en lang
karriere bak seg i Barneteatret på Rogaland Teater da hun i 1999
kom inn på Statens Teaterhøgskole. Hun begynte på Rogaland Teater
da hun var ferdig med skolen, høsten 2002. Hennes første oppgave på
teatret var rollen som Chris i Seinsommardansen. Våren 2004
var hun først Jenny i den populære Stavangerkomedien Gudlabarnet
te na mor
, deretter Søsteren i teatrets uroppførelse av Jon
Fosses Dei døde hundane. For sin tolkning av Josie i Måne
for livets stebarn
av Eugene ONeill mottok hun Heddaprisen i
2005. Senere har hun i Stavanger blant annet spilt Nicholas’ søster
Kate i Nicholas Nickleby, Margarita i Mesteren og
Margarita
, tittelrollen i Frøken Julie og Ariel i
Stormen. På Oslo Nye Teater har hun tolket rollene som Bess
i Breaking the Waves, Nora i Et dukkehjem og datteren
Eva i Ingmar Bergmans Høstsonaten. Hun har også medvirket i
filmene Play og Alt for Egil.

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE

Anders Mordal for rollen som Thomas Stockman i En
folkefiende
av Henrik Ibsen, Trøndelag Teater,
Hovedscenen

Anders Mordal er født i 1963. Han er utdannet ved Statens
Teaterhøgskole (1988-91), og startet sin karriere på Den Nationale
Scene der han i 1996 spilte tittelrollen i Jeppe på Bjerget,
(1996). I 1997 ble han fast ansatt på Nationaltheatret, der han har
tolket en rekke ulike roller. Han har blant annet spilt Bartley i
Martin McDonaghs Krøplingen, David i Cecilie Løveids
Østerrike, politimester Brown i Tolvskillingsoperaen
og Bakergutten i Dyrene i Hakkebakkeskogen. Han har
medvirket i en rekke filmer, og startet faktisk sin filmkarriere
femten år gammel i Vårnatt som bygget på en roman av Tarjei
Vesaas. Han har også vært regissør for sommerrevyen Simon og
Stig passerer revy
(2008) og han har vært programleder i
TV2.

Mattis Herman Nyquist for rollen som Ask Burlefot i Sangen om
den røde rubin
av Agnar Mykle, dramatisert av Morten Borgersen,
Riksteatret

Mattis Herman Nyquist er født i 1982. Han gikk på Romerike
Folkehøgskole og på Westerdals Reklameskole før han i 2005 kom inn
på skuespillerlinjen ved KHiO (tidl. Statens teaterhøgskole). Han
var ferdig utdannet i 2008, og var først på Det Norske Teatret der
han medvirket i Tyra Tønnesens oppsetning av Slottet høsten
2008. På Det norske Teatret spilte han også Mads i Sur grus
av Erlend Sandem og Viktor i Eit lykkeleg sjølvmord. Hans
første rolle på Nationaltheatret var i Plastilina av Vasilij
Sigarev høsten 2009.

Svein Harry Schøttker Hauge for tittelrollen i John Gabriel
Borkman
av Henrik Ibsen, Rogaland Teater, Hovedscenen

Svein Harry Schöttker Hauge er født i 1966. Han gikk ut av Statens
Teaterhøgskole i 1992, og var ved Teater Ibsen før han i 1994 kom
til Rogaland Teater. Der debuterte han som fogden i Ibsens
Brand (1994). Han har spilt klassikere – blant annet har han
vært Sakfører Krogstad i Et Dukkehjem (1995), han har hatt
tittelrollen i både i Holbergs Erasmus Montanus (1997) og i
Tsjekhovs Onkel Vanja (2001), og han har spilt Jean i
Strindbergs Frøken Julie – men han har også tolket
samtidsdramatikere som Harold Pinter (Bedrag) og Marius von
Mayenburg (Øyelys) . Våren 2008 var han kunstnerisk leder,
regissør og manusforfatter for Mysteriespillet Over alt
under Pasjon08, og han hadde rollen som Skuggen i Jon Fosses
Dessa auga, Rogaland Teaters storsatsing i anledning av at
Stavanger i 2008 var europeisk kulturby. Han har også medvirket i
en rekke filmer.

BESTE KVINNELIGE BIROLLE/BESTE KVINNELIGE MEDSPILLER

Marte Engebrigtsen for rollen som fru Bjørge i
Hustyrannen av Christopher Nielsen, Amfiscenen,
Nationaltheatret

Marte Engebrigtsen er født i 1979. Hun var ferdig utdannet fra
skuespillerlinjen ved KHiO i 2007, og høsten 2007 debuterte hun på
Nationaltheatret som prinsene i Tower i Elfriede Jelineks Ulrike
Maria Stuart
. Samme høst spilte hun Sonja i Reisen til
julestjernen
. Våren 2008 var hun på Torshovteatret, der hun
spilte Annie i Jokkes Verdiløse menn, og Colomba i Ben
Jonsons Volpone. Høsten 2008 var hun
både Stabbursmusa og Bakergutten i Dyrene i
Hakkebakkeskogen
. Våren 2009 var hun med i Hovedscenens
Brødrene Karamasov, og om sommeren var hun Ofelia i
Thesbiteatret/Teater Ibsens friluftsoppsetning av
Hamlet.

Valborg Frøysnes for rollen som Mariedl i Presidentinnene
av Werner Schwab, regi Frode Rasmussen, Teatret Vårt

Valborg Frøysnes er født i 1977. Hun har sin skuespillerutdannelse
fra Rose Bruford College of Speech and Drama i England. Etter
utdannelsen har hun både arbeidet som skuespiller og dramalærer i
London. I Norge har hun vært ansatt på Teatret Vårt. Hun er en
allsidig skuespiller som har tolket en rekke svært ulike roller.
Fra Bjørnar Teigens ungdomsstykke Ansiktet på Mars til
Bjørnsons Sigurd Slembe og Over Ævne II, begge i regi
av tyske Uwe Cramer. Hun var med i Vinterdvale av Helen
Veerburg som fikk Heddaprisen for beste barne- og
ungdomsforestilling i 2008. Videre har Valborg Frøysnes spilt i
Det regner aske av Bjørnar Teigen, urpremiere i 2009, og i
år har hun medvirket i teatrets barneforestilling
Taremareby.

Marianne Krogh for rollen som Barbara i Familien av Tracy
Letts, regi Svein Sturla Hungnes, Det Norske Teatret
Hovedscenen

Marianne Krogh er født i 1956. Hun var elev ved Det Norske Teatret
fra 1975 til 1978, Allerede i 1977 ble hun tilsatt på teatret, og
hun var der helt til 1983. Fra 1983 til 1987 var hun ansatt i
Fjernsynsteatret, og da hun sluttet der, var hun i to år medlem av
frigruppen Lilith. I 1988 vendte hun tilbake til Det Norske
Teatret, og der har hun vært siden. Blant de mange rollene hun har
spilt kan nevnes Fru Berg i Kranes konditori (1978), Katja i
Turgenevs Ein månad på landet (1983), Anna i Personkrins
3:1
av Lars Norén (1999), Helene i Historier frå
Wienerskogen
og Lilly i Bikubesong. Hun fikk
Amandaprisen i 1987 for sin innsats i Fjernsynsteatrets Fri
i regi av Carl Jørgen Kiønig.

BESTE MANNLIGE BIROLLE/BESTE MANNLIGE MEDSPILLER

Nicolai Cleve Broch for rollen som Posa i Don Carlos av
Schiller
, regi Runar Hodne

Nicolai Cleve Broch er født i 1975. Han gikk på Statens
Teaterhøgskole fra 1996 til 1999, og begynte sin karriere på Oslo
Nye Teater. Deretter gikk han over til Det Norske Teatret der han
blant annet spilte Konstantin i Tsjekhovs Måken (2003),
tittelrollen i Frank av Maria Tryti Vennerød og Hippolytos i
Fedras kjærleik av Sara Kane, begge i 2005. Høsten 2005
begynte han på Nationaltheatret, der han blant annet var Tommy i
Pippi Langstrømpe (2005), Brudgommen i Garcia Lorcas
Blodbryllup,(2006) Instruktøren i Pirandellos Seks
personer søker en forfatter
(2007) og Dikteren i Et
drømspill
av August Strindberg på Torshovteatret. Dagbladet
kåret ham til Årets Teatertalent i 2001, og han har også medvirket
i flere filmer, blant andre Buddy (2003) og Uno
(2004).

Ola G. Furuseth for rollen som Vaktmannen i Antigone av
Sofokles, regi Victoria Meirik, Trøndelag Teater, Gamle
Scene

Ola G. Furuseth er født i 1975. Han gikk på Romerike Folkehøgskole,
og tok deretter mellomfag i teatervitenskap før han i 1999 begynte
på Arts Educational Schools i London. Der var han ferdig i 2002, og
samme år debuterte han som Theo Sarapo i Piaf av Pam Gems på
Trøndelag Teater, Der har han siden blant annet spilt i
Terrorisme av brødrene Presnjakov og 24 mislykte
nordmenn
av Jesper Halle. Han medvirket i musikalversjonen av
Falkbergets An-Magritt, og var Cliff Bradshaw i
Cabaret. I 2007 gjestet han Teatret Vårt i tittelrollen i
Ambjørnsens Elling i nærkontakt, en rolle han for øvrig ble
nominert til Heddaprisen for. På Trøndelag Teater har han siden
tolket Mannen i Jo Strømgrens En gorilla søker hjem, Jørgen
Tesman i Hedda Gabler og Hjalmar Ekdal i Vildanden.
Hans siste rolle på Trøndelag Teater var som Ola i Jo Strømgrens
Psevdonymet våren 2010.

Christian Skolmen for rollene som Bjørge i Hustyrannen av
Christopher Nielsen, regi Anders T. Andersen, og Richard Løvehjerte
i Ørkenstormer av Thorvald Steen og Tariq Ali, regi Stein
Winge, Litteraturhuset

Christian Skolmen, født i 1970, gikk ut fra Statens Teaterhøgskole
i 1995. Han debuterte samme året i Faderen av Strindberg ved
Nationaltheatret, og har vært ansatt der siden. I 1997 var han på
Torshovteatret der han blant annet spilte Jan Guillous monolog
Ondskapen. Til hans viktigste oppgaver på Nationaltheatret
hører Håkon Håkonsson i Kongsemnerne (1996). I 1997, Porthos
i Tre musketerer (2001), Orsino i Hva dere vil
(Helligtrekongersaften) (2002), Jonatan i Brødrene
Løvehjerte
(2002) og Dionysos i Bakkantinnene (2004). I
2000 gjestet han Trøndelag Teater der han spilte tittelrollen i
Catrine Telles oppsetning av Peer Gynt. Han har også spilt
Bernard i Boeing Boeing i regi av Per Olaf Sørensen og vært
med på Kruttrånets oppsetninger. Han har dessuten medvirket i en
rekke filmer som Buddy, Monstertorsdag og Ulvenatten,
og i TV-seriene Sejer og Kodenavn Hunter.

BESTE REGI

Victoria Meirik for regien av Antigone av Sofokles,
Trøndelag Teater, Gamle Scene

Regissør Victoria Meirik er født i Norge, men hun har vært bosatt i
Kuwait, Portugal, Frankrike og Nederland. Hun har studert drama ved
Skrivekunstakademiet i Hordaland, teatervitenskap ved UiO og er
utdannet instruktør fra regilinjen ved Amsterdam Kunsthøgskole.
Etter endt utdannelse arbeidet hun som regissør i Nederland både
satte opp klassikere som Tsjekhov, Sofokles, Brecht og Ibsen, og
samtidsdramatikere som Jon Fosse, Marius von Mayenburg og Sarah
Kane. I 2004 regisserte hun sitt eget skuespill To the dogs i
Amsterdam. I Norge debuterte hun med en sterk tolkning av Tsjekhovs
Ivanov på Hålogaland Teater våren 2004. Siden har hun blant annet
satt opp Shakespeares Richard III, Krig av Lars Norén og Tsjekhovs
Onkel Vanja på Rogaland Teater. I 2006 var hun Heddanominert for
regien av Blackbird på Nationaltheatret. Der er hun nå ansatt som
regissør, og våren 2010 satte hun opp Shakespeares Romeo og
Julie.

Kjetil Bang-Hansen for regien av John Gabriel Borkman av Henrik
Ibsen, Rogaland Teater, Hovedscenen

Kjetil Bang-Hansen er født i 1940. Han debuterte som
filmskuespiller i 1959 i Ugler i mosen, og i Fjernsynsteatret som
Lars i Frisøndag av Leck Fisher. I 1962 og1963 var han ansatt som
skuespiller og danser på Edderkoppen, og fra 1963 til 1966 på Oslo
Nye Teater. Han debuterte som instruktør på Trøndelag Teater med To
på vippen, og har siden hatt regioppgaver på de fleste av landets
teatre, og i USA, Frankrike. Danmark og Polen. Han var rektor ved
Statens Teaterhøgskole fra 1973 til 1976, og han har vært
teatersjef ved Rogaland Teater (1976-1982), Den Nationale Scene i
Bergen (1982-1986), Nationaltheatret (1986-1988) og Oslo Nye Teater
(1996-2001). Han mottok Fritt Ordprisen i 1983, Kritikerprisen i
2000, og ble ridder av St. Olavs orden i 2002. Han har hatt
ansvaret for så mange glimrende men så ulike oppsetninger at det
rett og slett ikke er mulig bare å nevne noen av dem!

Sigrid Strøm Reibo for regien av Vente på Godot av Samuel
Beckett, Hålogaland Teater, Scene

Sigrid Strøm Reibo er født i Tromsø i 1982. Sigrid startet sin
regiutdannelse i Litauen, der hun tok grunnfag i sceneinstruksjon
ved The International Amateur Directors Course ved Universitetet i
Klaipeda. Hun tok deretter bachelorgrad i skuespill ved GITIS
Scandinavia i Århus. I 2006 begynte hun på mastergraden sin i
sceneinstruksjon ved GITIS Moskva. I løpet av oppholdet i Russland
har Sigrid hatt regi på flere prosjekter, i tillegg til å medvirke
som skuespiller i andre oppsetninger. I 2009 hadde hun regi på
forestillingen The Cat That Walked By Himself (Kipling), som av
kritikere ble omtalt som fjorårets beste familieforestilling i
Moskva. Vente på Godot ved Hålogaland Teater er Sigrid Strøm Reibos
regidebut i Norge.

ÅRETS FORESTILLING

En folkefiende av Henrik Ibsen, regi Carl Jørgen Kiønig,
Trøndelag Teater, Hovedscenen

«(En folkefiende) fremstår i Carl Jørgen Kiønigs skarphugde regi
som en moderne fabel. Uhyggelig aktuell, skremmende treffsikker,
godt fortalt – en forestilling som har alt». Yngve Kvistad,
VG
«Ibsen svinger på Trøndelag Teater. En folkefiende framstår som en
perle». Lars Erik Skjærseth, NRK

Fanny og Alexander av Ingmar Bergman, regi Kjetil Bang-Hansen,
Nationaltheatret, Hovedscenen

«Teaterns poesi och starka förmåga att trollbinda är också en
vacker kvalitet i uppsättningen». Margareta Sörenson ,
Expressen
«Fanny og Alexander er blitt en stor teaterfortelling En seier for teatret». Andreas Wiese,
Dagbladet

Vildanden – Del 2 Director’s cut, regi, scenografi og
kostymer: Vegard Vinge og Ida Müller, Black Box Teater
«Én setning fra Ibsens tekst kan vare en hel time i
Vinge/Müller-universet. Lagene med tegn er så mange, og man får tid
til å følge dem helt ut. Det er kun et fåtall som tar Ibsen så på
alvor». Anette Pettersen, Dagsavisen
«Det er som om heile det ibsenske konfliktmaterialet har
gjenoppstått, ikkje berre som samtidstragedie, men som bilde på den
evige gjenkomsten av generasjons- og livssynskonfliktar mellom
menneske», Elin Høyland, Morgenbladet

Vi som er hundre av av Jonas Hassen Kehmir, regi Nina Wester,
Rogaland Teater

«Et berusende stykke». Terningkast 6 i Rogalands Avis
«Noen av scenene er ubetalelige». Kjetil Vold, Stavanger
Aftenblad

Ørkenstormer av Thorvald Steen og Tariq Ali, regi Stein Winge,
Litteraturhuset

“Ali og Steen har begått et lite mesterstykke av et drama … En
ting er de rent litterære kvaliteter som Ørkenstormer innehar. Her
er grunnleggende eksistensialistiske betraktninger for vår tid,
storsinnet humor, litterære perler og et dramaturgisk grep som
skaper driv». Dag Herbjørnsrud, Ny Tid
«Skuespillet kaster lys over historien bak en konflikt som fortsatt
ingen ser noen snarlig løsning på. Det er både et historisk
dokument og en sterk dagsaktuell meningsytring – et viktig bidrag
mot historieløsheten». Tone Bratteli, Bistandsaktuelt

BESTE BARN- OG UNGDOMSFORESTILLING

Før det ringer av Liv Heløe, regi Cecilie Mosli,
Brageteatret

«Historien i Før det ringer er enkel, men den er fortalt med en
dybde og et alvor som gjør at det griper». Per Christian
Selmer-Anderssen Drammens Tidende
«Skuespillet var kjempe bra. Alle var flinke til å leve seg inn i
rollene de hadde. Det var et morsomt stykke». Anonym tilskuer,
Brageteatrets blog

Kurt koker hodet av Erlend Loe, regi Anne-Marit Sæther, Oslo Nye
Teater

«Kurt koker hodet er smart barneteater, som handler om fremmedfrykt
og hvordan vi møter mennesker som er annerledes enn oss selv. I
tillegg er det morsomt.» Karen Frøsland Nystøyl, NRK
«… kvalitet i alle ledd – stort overskudd». Dagbladet

Pinocchio av Klaus Hagerup etter Carlo Collodi, regi Mira
Zuckermann, Teater Manu

«Med en forestilling som denne, som knapt står tilbake for noe,
viskes skillet mellom døveteater og «vanlig» teater nesten ut.
Saktens merker vi tegnspråket (….) Men når alt fungerer så godt som
her, oppleves ikke disse «ekstraordinære» elementene som
forstyrrende» Jan Landro i Bergens Tidende
«Teater Manu hadde premiere på Pinocchio i Oslo 29. oktober. Det
ble en stor suksess. Det er en forestilling vi anbefaler til alle
barn mellom 3 og 100 år». Helge Herland, Norges Døveforbund

BESTE VISUELL DESIGN

Géraldine Allier for scenografien til Kjærleiken overraskar
igjen, av Pierre de Marivaux, regi Jacques Lassalle, Det Norske
Teatret, Scene 2

Géraldine Allier er utdannet ved l’Ecole Nationale supérieure des
arts appliqués et des métiers d’art i Paris, og begynte sin
karriere som illustratør i forlagsverdenen og i reklamebransjen.
Hennes lidenskap for scenekunsten startet da hun møtte den kjente
scenografen Louis Bérut, som døde i 1994. I noen år samarbeidet hun
med ham, men så begynte hun å skape sin egen scenografi og
kostymer. Hun gjorde seg blant annet bemerket for scenografi og
kostymer til regissør Marc Liebens Cassandre, Déjanire og Jocaste
på Théâtre de la Monnaie i Bruxelles. Hun har også laget scenografi
og kostymer til Shakespeares Stormen i regi av Daniel Mesguich, og
hun har også tidligere samarbeidet med Jacques Lassalle.

Kari Gravklev for scenografien til Don Carlos av Schiller, regi
Runar Hodne, Det Norske Teatret, Hovedscenen

Kari Gravklev begynte sin karriere på Hålogaland Teater der hun var
fast ansatt fra 1973 til 1979. Hun hadde ikke vært lenge i Tromsø
før hun ble etterspurt av andre teaterinstruktører, og i dag er hun
en av våre mest kjente, anerkjente og brukte scenografer. Hun har
hatt oppdrag ved omtrent alle norske institusjonsteatre, men også
for en frigruppe som Grusomhetens Teater, og for film og fjernsyn.
For ikke å snakke om åpningsseremonien under OL på Lillehammer. I
2003 fikk hun Heddaprisen i klassen Beste
scenografi/lysdesign/kostymedesign for scenografien til
Seieseiarens song på Det Norske Teatret, og i årene som fulgte har
hun vært nominert både for scenografi og kostymer til Tvillingar
(Det Norske Teatret, Prøvesalen) og til Eg er vinden av Jon Fosse
(Nationaltheatret 2008)

Milja Salovaara for scenografien til En folkefiende av Henrik
Ibsen, regi Carl Jørgen Kiønig, Trøndelag Teater
Hovedscenen

Milja Salovaara er finsk, men hun har sin scenografiutdannelse fra
Accademia di Belli Arti i Venezia, og hun har vært ansvarlig for
scenografi og/eller kostymer på rundt 80 oppsetninger i Finland,
Sverige og Norge, blant annet for Barabbas av Pär Lagerqvist på det
finske Sirius Teatern, Finland, (1995), For lukkede dører av J.-P.
Sartre på Svenska Teatern i Finland, også i 1995, for Mor og barn
av Jon Fosse på Svenska Teatern i 2001, og for Et dukkehjem på
Tampereen Teatteri i 2002. For bare å nevne noen. Hun hadde
ansvaret for scenografien til Oleanna av David Mamet på Teatret
Vårt i 2001, og for Richard III av Shakespeare samme sted i 2001,
og fremdeles i Molde, men denne gangen i et samarbeid mellom
Teatret Vårt og Det Norske Teatret, for Is-slottet i 2004. Hun har
hatt ansvaret for kostymer og scenografi på Rogaland Teater,
Trøndelag Teater og Riksteatret. Hun er en av Norges mest brukte
scenografer, hun har hatt flere oppgaver for film og fjernsyn, og
fotografert mye for teater.

SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS

Boya Bøckman for scenebildet til De Utvalgtes Drømmen, Black Box
Teater Videokunstneren Boya Bøckman er medlem av frigruppen De
Utvalgte, en fri scenisk gruppe stiftet i 1993. På sin hjemmeside
skriver gruppen at «den arbeider med samtidsteater, og tar i bruk
egenproduserte virkemidler som video, dokumentarisk materiale,
tekst og musikk. De Utvalgte søker etter nye utrykk, men også nytt
innhold til scenekunsten». Enten Boya Bøckman legger hovedvekten på
fotografiet som i Jon Fosses Skuggar, eller på videoprojeksjonene,
– som i Bang Bang Club, Jimmy Young eller Drømmen – ikke bare
utdyper han de sceniske situasjonene, men gir dem brått et nytt og
utfordrende innhold, og en spesiell poetisk dimensjon. Han arbeider
ikke bare for De Utvalgte, men også for en gruppe som Fabula Rasa.
Han hadde også ansvaret for videoene på Nationaltheatrets Ulrike
Maria Stuart av Elfriede Jelinek i 2007.

Kjersti Fjeldstad for sin innsats som stemmeskuespiller i
Pinocchio av Klaus Hagerup, fritt etter Carlo Collodi, Teater
Manu

Kjersti Fjeldstad er født i 1952, og har sin utdannelse fra
Hochschüle für Musik & Darstellende Kunst, Salzburg Østerrike,
(1971-75). Hun har vært aktiv som skuespiller siden 1975 og har
mange års erfaring, både fra frie grupper, og som soloartist innen
revy og komedie. Hun har også medvirket i TV og i film. Siden 2001
har hun vært stemmeskuespiller på de fleste av Teater Manus
produksjoner, og hun er det imponerende bindeleddet som gjør at
Teater Manus produksjoner fungerer like godt for alle publikummere.
«Kjersti Fjeldstad … sitter fremme på scenen og (gir) på
imponerende vis stemme til samtlige karakterer», skrev Jan Landro i
Bergens Tidende om Pinocchio. Om hennes innsats i Nattgjester skrev
Ingegärd Waaranperä i Dagens Nyheter: «Eftersom jag själv kan höra
blir jag också vederbörligen imponerad av Kjersti Fjeldstad… . Hon,
ensemblens enda talande, tolkar inte bara alla
teckenspråksrepliker, hon skapar också alla skådespelarnas röster
och ger dem underfundiga, tydliga särdrag.»

Ida Müller og Vegard Vinge for sin tolkning av Vildanden – Del 2
Directors Cut fritt etter Henrik Ibsen, Black Box Teater

Ida Müller har diplomeksamen i scenografi fra Berlin. Hun har vist
egne arbeider i Oslo og Berlin, samt jobbet som assistent ved
teater- og operascener i Wiesbaden, Dresden, Los Angeles, Warszava,
Berlin, Oslo og Hamburg. Vegard Vinge har også arbeidet med opera
som regiassistent, både i Norge og i Tyskland. Deres første
Ibsentolkning var Et dukkehjem (2006), og de fortsatte året etter
med sin versjon av Gjengangere. Vildanden hadde urpremiere under
Festspillene i Bergen i fjor. Den ble øyeblikkelig sesongens
teaterbegivenhet, og det er den fremdeles ett år senere. Deres
personlige og meget innovative tolkning og teaterspråk engasjerer,
de både begeistrer og irriterer, men de later ingen publikummer
likegyldig. Vinge/Müllers Vildanden har også vakt internasjonal
oppsikt – og det er det ikke vanlig at norske oppsetninger
gjør!

Ulrike Quade for dukkeføring og dukkedesign i The Writer, et
samarbeid mellom Ulrike Quade, Nordland Figurteater og Jo Strømgren
Kompani

Ulrike Quade har sin mastergrad fra Utrecht School of the Arts, og
er en Nederlands fremste visuelle scenekunstnere. Hun har skapt
sitt eget uttrykk ved å sammenføre dukkespill, dans, fysisk teater
og scenografi. Hun begynte med å samarbeide med Duda Paiva, men
skapte sitt første eget prosjekt Me too – a sideshow (om siamesiske
tvillinger) i 2006. I 2007 ble hun invitert av Massachusetts Museum
of Contemporary Arts til å lage en første versjon av The Wall som
ble vist både på Figurentheater Festival in Germany og på Biennale
Internationale des Arts de la Marionnette i Paris i 2009. I fjor
samarbeidet hun med Jo Strømgren Kompani og Figurteatret i Nordland
om The Writer, en fantasi over Knut Hamsun. Forestillingen vant
publikumsprisen på BITEF-festivalen i Beograd i fjor, og Ulrike
Quades dukkeføring hadde iallfall ingen i Norge opplevd maken til
tidligere.

Sogn og Fjordane Teater for satsing på ny, norsk dramatikk med
regionalt perspektiv

Allerede før Mette Brantzeg i 2000 ble teatersjef for Sogn og
Fjordane Teater hadde hun regien der på en nynorsk urpremiere med
lokalt tilsnitt, Det kom ein engel (1998) der Vidar Sandem tok
utgangspunkt i Jølster-maleren Nikolai Astrup. I de fire årene hun
satt som teatersjef la hun vekt på å få fram ny nynorsk dramatikk
med tilknytning til regionen. Hennes etterfølger, Terje Lyngstad,
har med hell ført Mette Brantzegs tanke videre. Det eksisterer
neppe noe annet teater i Norge som så bevisst har satset, ikke bare
på ny, nynorsk dramatikk, men på dramatikk med regionalt
perspektiv. En kort oversikt over teatrets urpremierer i tiden 2003
-2010 snakker sitt tydelige språk: Maria Tryti Vennerød: Ta meg på
vengene, O. J. Grønskag: Filantropikana, Hopland: Svik,
Grønskag/Vennerød/Brantzeg: Båt 1, Rune Belsvik: Gummelum, Tryti
Vennerød: Meir, Grønskag: Siste dagar sett Kj. Indregard: Tylefakte
,Losnegård: Maksvær med vinskvett, Losnegård: Bill Bryant’s Café ,
Ragnar Hovland: Storm frå nordvest, Roger Hilleren: Heilt på tuppa,
Aslak Moe et al.:Saman skal vi leve, Maria Tryti Vennerød: Gokk,
Edvard Hoem: Mikael Hetles siste ord, Maria Lundberg: To skilte
menn, Stig Amdam: Simons historie, Hans Sand:, Hyttekoz, Karen
Røise Kielland: Burn baby burn, Marit Tusvik: Ishuset,
Brandtzeg/Tveit: Matias Orheim.
(Norsk Teater-og Orkesterforening)

Ingressfoto: Caroline Roka

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER