Suggerende, hypnotisk

Forestillingen er suggererende, nesten hypnotisk, skriver
Dagbladets Inger Merete Hobbelstad om What a glorious day på
Grusomhetens Teater. Vi har lest anmeldelsene.

  • “Grusomhetens Teater fascinerer stadig med sin evne til å ta
    fenomener og forestillinger det knytter seg sterke assosiasjoner
    til, og hente det ut av det realistiske og mimetiske og inn i det
    rituelle og absurde”, skriver Hobbelstad i Dagbladet og
    konkluderer med at “Forestillingen er suggererende, nesten
    hypnotisk, med sammensatte uttrykk som gjør at den aldri blir
    ensformig, til tross for at hvert scenebilde holdes nesten
    pinefullt lenge”.
  • Idalou Larsen vet imidlertid ikke helt hva hun skal mene: “Skal
    man ha fullt utbytte av «What a glorious day!» er det nok en fordel
    å ha et visst kjennskap til Bendik Riis merkelige liv og skjebne.
    I en lang periode av sitt liv var han innlagt på Gaustad, og
    traumatiske episoder både fra den tiden og fra barndommen går
    igjen i hans bilder. Kanskje det Lars Øyno har villet, nettopp har
    vært å gjenskape en lykkelig og uskyldig barndomstid. Men det er
    ikke godt å si. «What a glorious day!» har gjort meg mest
    perpleks”, skriver Idalou i Klassekampen.
  • “Denne gangen faller ikke Lars Øyno for fristelsen til å
    romantisere kunstneren og outsideren, slik som ved enkelte
    tilfeller tidligere. De stadige klesskiftene skuespillerne foretar
    seg, kan synes å henspille på et ønske om tilhørighet og sosialt
    fellesskap, slik som i Bendik Riis’ kunst, hvor utkastelse og
    hjemløshet er viktige motiv”, skriber Therese Bjørneboe.
    “Forestillingen kulminerer i en utrolig morsom og «weird» cowboy-
    og indianerscene, hvor de populærkulturelle stereotypene fremstår
    som surrealistiske korrektiv til 50-talls-Norge. Skuespillerne
    utfolder et stort register, både i forhold til fysisk
    kroppsbeherskelse, og gjennom henspillingene på det nesten
    dukkeaktig fortapte, men også «himmelvendte» ved figurene til Riis.
    Som vanlig i Øynos oppsetninger, kunne han likevel økonomisert
    bedre med virkemidlene og strammet sekvensene inn”, skriver
    Bjørneboe i Aftenposten.
  • “I følge Artaud skulle teateret tale for seg i stedet for å
    formidle innholdet. Dette bidrar til at forestillingen mangler et
    klart narrativt handlingsforløp der mening er noe en selv må legge
    til det fragmenterte estetiske uttrykket. Uten forhåndskunnskaper
    kan man ikke ane at dette i det hele tatt handler om Bendik Riis.
    Forestillingen blir som et kunstuttrykk som trenger en tekst som
    forklarer innholdet på et metanivå hvis man trenger å forstå det.
    Hvis ikke spiller det fritt på publikums egen assosiative
    tankegang. En kan få en personlig opplevelse eller ikke skjønne noe
    som helst. Det er derfor umulig å kaste terning på en slik
    trancendent performance, så fireren blir denne gangen et uttrykk
    for min personlige opplevelse med oppfordring til leserne å dra og
    se for seg selv”, skriver Kristine Andreassen i Fredrikstad Blad.
  • “Med forestillingen What a glorious day gir Grusomhetens Teater
    oss en sterk fortelling om den undertrykte og marginalisertes
    erindring om familiens hengivne kjærlighet”, skriver Anna Valberg
    her på scenekunst.
RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER