Slurvete barneteateroppslag
I et kritisk innslag har NRKs Kulturnytt rettet søkelyset
mot norsk barneteater. Et prisverdig tiltak som dessverre ødelegges
av dårlig og slurvete journalistikk.
Av IdaLou Larsen
NRK anmelder omtrent ingen teaterforestillinger fordi teatret er
en lokal opplevelse. Derfor er kvaliteten av det som spilles i Oslo
fullstendig uinteressant for 80 prosent av lytterne. Det hevdet
iallfall Otto Haug i Dagsnytt 18 i går.
Osloteatrenes tilbud
I stedet prioriterer NRK forhåndsomtaler som de antakelig mener
er veldig interessante for alle de som ikke får anledning til å se
forestillingen, og såkalte kritiske reportasjer.
Som eksempel på det siste trakk Otto Haug i den
samme debatten fram et innslag om at ”de store teatrene snyter
barna for nye teateropplevelser”. Det var hovedoppslag på
Kulturnytts kveldssending etter nyhetene på NRK fjernsyn i
går.
Merkelig nok omtalte denne reportasjen
utelukkende de store Oslo-teatrenes tilbud til barna nå i
førjulstida. Menne den geografiske skjevheten ble overhodet ikke
kommentert.
År etter år
”Nye teaterforestillinger for barn er det de frie teatergruppene
som står for. For store teatrene setter bare opp gamle klassikere
og de samme forestillingene settes opp år etter år, mener Anne
Margrethe Helgesen, lektor i teatervitenskap, UiO.”
Dette sitatet fra programmet innlederartikkelen
på Kulturnytts hjemmeside i dag. Det hører med til historien
at Anne Margrethe Helgesen i teaterverdenen er bedre kjent som Anne
Helgesen, som har laget flere barneforestillinger på sitt eget
figurteater, Katta i sekken.
Mer interessant er det at Kulturnytt
overhodet ikke tar seg bryet med å se nærmere på Anne-Margrethe
Helgesens påstand. Det ville faktisk ikke krevd så veldig mye
research å oppdage at fire andre store norske teatre overhodet ikke
spiller ”de samme forestillingene år etter år”.
Mye forskjellig
I Bergen spiller Den Nationale Scene en helt ny versjon av Alice
i eventyrland som ikke er en gjenganger på norske scener. Den
spilles dessuten ikke på Hovedscenen, men på teatrets Småscene.
På sin Studioscene viser Trøndelag Teater
Rasende rebeller og andre reddharer, produsert av frigruppen
Cirka Teater. Som en av sine tre åpningsforestillinger spiller
Hålogaland Teater på Kafé Nord Det er sikkert og visst, en
nydelig eventyrstund med H. C. Andersen. Rogaland Teaters eget
Barneteater viser Snehvit i en ny versjon av Per
Lillo-Stenberg, med nyskrevet musikk av Knut Aabø og Odd Erik
Ognedal, mens Riksteatret reiser Norge rundt med Den lille
muldvarpen.
Så langt for de ”store” norske teatrene som
faktisk er ganske så store selv om de ikke ligger i Oslo. Også ved
de mindre teatrene – les regionteatrene – er repertoaret ganske
variert. Det er innlegget under – fra Teatret Vårt – et godt
eksempel på.
Tradisjonelt
Det er riktig at repertoaret på de store Osloscenene er ganske
tradisjonelt. Iallfall på Nationaltheatret og Oslo Nye, selv om
Nationaltheatret kan unnskylde seg med at de aldri før har spilt
akkurat Pippi Langstrømpe.
Det Norske Teatret vil for øvrig nok ikke si seg
enig i NRKs vurdering av Trollprinsen: Den hadde urpremiere
i fjor høst, og ennå kan den absolutt ikke kvalifiseres som en
gjenganger.
Men sett over tid er det riktig at de store
Osloscenene ikke har vært flinke nok til å tenke nytt hva tilbudet
til barn og unge angår. I og for seg er det ikke noe galt i at
teatrene spiller det tradisjonelle repertoaret: De har en
forpliktelse overfor klassikerne, enten de er for barn eller
voksne.
De store Oslo-teatrene kan derimot anklages for
at de ikke har et bredere tilbud til barn og ung hele året rundt.
Det er ikke nok med bare store spektakulære hovedsceneproduksjoner
som Reisen til julestjernen og Folk og røvere når det
stunder mot jul – barn i Oslo har også krav på å få oppleve mer
intimt og nært teater, på å få se ny dramatikk på teatrets mindre
scener.
På dette punktet blir de stemoderlig behandlet.
Men dette sier NRK ingenting om: Gårsdagens reportasje var
overfladisk og lettvint, den vitnet om mangel på kunnskap,
nysgjerrighet og grundighet. Dårlig journalistikk, rett og
slett.
Et helt annet forhold som NRK overhodet ikke tok
opp, er at en familie på to voksne og to barn må ut med nærmere en
tusenlapp hvis de skal på teater i dag. Det er faktisk ganske mange
penger.
Det spilles nye stykker for barn
Brevet med denne tittelen har Teatret Vårt sendt NRK: “NRK
Kulturnytt hadde i sin TV-sending torsdag 25. november et
innslag om manglende teater for barn og særlig nye
barneforestillinger.
Teatret Vårt, Regionteatret i Møre og Romsdal har en lang og god
tradisjon med å sette opp forestillinger for barn og unge. Teatret
var også først ute av institusjonsteatrene i landet med å produsere
forestillinger for den Kulturelle Skolesekken.
Dramatikeren Bjørnar Teigen har skrevet flere stykker for barn og
unge som har blitt oppført på Teatret Vårt. Bjørn D (2002),
Det tredje tegnet (2003). Det tredje tegnet henvendte
seg spesielt til barn i 12-13 års alderen, og for dette skuespillet
fikk Teigen Heddaprisen som “Årets Debutant – Heddastipendet”.
Stykket er senere oppført i Sverige. Ansiktet på Mars (2005)
som Andreas Wiese i Dagbladet beskrev som “Vart, rart og
godt” ble skrevet til en internasjonal klasseromsfestival i
Dresden. Stykket er nå solgt til flere europeiske teater.
De siste årene har vi for de alle minste spilt Harun og
Historienes Hav av Salman Rushdie, Gubben og Katten av
Sven Nordqvist og Trollspeilet av Carl Morten Amundsen. Den
8. desember har vi norgespremiere på Okse og Esel – en
annerledes julefortelling av Norbert Ebel.
Repertoaret for barn og unge er på Teatret Vårt ikke preget av
klassikere og kommersielle satsinger. Tvert imot har teatret en
bevisst kunstnerisk satsing på dette området.
For ungdom har vi produsert forestillinger som Vi lever 25
minutter for sent en forestilling basert på Kurt Schwitters
diktning, Flammefjes av Marius von Mayenburg, Lomman
fulle av stein av Marie Jones, Norway.Today av Igor
Bauersima og Shakespeares samlede verker, lett forkortet av
Jess Borgeson, Adam Long og Daniel Singer.
Men denne henvendelsen ønsker vi å gjøre Kulturnytt
oppmerksom på at det også spilles teater for barn og unge utenfor
Oslo. Mye bra teater også.”