Bilde: Kristin E. Bjørn foto scenekunst.no

Scenekunst-giv i Tromsø

-Publikum i Tromsø har en en tørst etter å se fri scenekunst,
sier regissør Kristin E. Bjørn, som sammen med Norsk kulturråd ser
en ny giv i byens kunstliv generelt.

Av Julie M. Løddesøl

Det har dryppet gode nyheter fra Tromsøs
scenekunstmiljø en tid. Senest igår skrev Kristin E. Bjørn,
regissør i gruppen Ferske Scener, på deres hjemmesider at Norsk kulturråd også har
lagt merke til at det er opptur i byens kunstliv for tiden. Ni
forskjellige prosjekter i byen fikk tilsammen 1,1 mill kroner i
siste rådsmøte i vinter. De som fikk støtte er Tromsø
Kunstforening, SEAS, Perspektivet museum med Aggie Frost prosjekt,
visningsstedet Kurant, Ferske Scener, Kulta, NUFF og Ordkalotten.
RadArt, nettverksorganisasjon for frie scenekunstnere i
Tromsø, er også i fremgang, med nå 40 inndividuelle medlemmer og
støtte fra Tromsø kommune til daglig leder. Kristin E. Bjørn er
styreleder for RadArt. Hva er skjedd i Tromsø?

-Det er vel et sammenfall av flere saker, som at
byen har satset på kultur over tid, blant annet gjennom byens
festivaler
, pluss at vi ifjor fikk et nytt kunstakademi.
(Kunstakademiet er del av Avdeling for kunstfag ved Høgskolen i Tromsø, nå
det nye Universitetet i Tromsø, der det også undervises i musikk,
dans og drama i lærerutdanning og kunst- og kulturformidling.
Red.anm.) Dessuten har Tromsø satset lenge på kulturskoler. Og når
snøballen først begynner å rulle – nå flytter utdannede kunstnere
tilbake til byen, mens de før valgte å frilanse i Oslo, sier Bjørn.
I RadArt er frilansere som er musikere, produsenter,
scenekunstnere, scenografer og dansere, altså et bredt spekter av
folk som jobber scenisk, også innen mange ulike sjangere.

Et fylle et hull

-Nå er Hålogaland Teater vel etablert i nytt hus og med et
tradisjonelt repertoar, som er det byens teaterpublikum har ønsket
seg. Men her i byen har vi ikke hatt gjestespill som man har kunnet
se i Oslo på Black Box Teater, i Bergen på BIT Teatergarasjen og i
Trondheim på Teaterhuset Avant Garden. Så der har det vært et hull.
Det er veldig artig å levere til det, sier hun glad, og beskriver
situasjonen samtidig som en tørst blant publikum etter andre
uttrykk.

Nettverksorganisasjonen RadArt er fra 2004 og har
kontor og tilhold i Rådstua Teater, som tidligere har huset blant
annet Hålogaland Teater, i deres første tid. Det er et av de eldste
husene i Tromsø, og ligger veldig sentralt plassert i byen. Her
finnes både kontorplass og scene. Sistnevnte en veldig god sal å
spille i,ifølge Bjørn, selv om den teknisk sett har store mangler,
den ble bygget som en provisorisk black box i 1978. Nå brukes huset
som øvings- og visningssted for scenekunst i byen, og det er også
kafé i kjelleren. RadArts ambisjon er at huset skal bli et enda
bedre profesjonelt visningssted.

RadArt, navnet skal gi assosiasjoner både til
radar og radical art, vil favne vidt og nytt. Medlemmene er
frilansere og jobber med egne prosjekter. Med seg i styret har
Bjørn scenograf Hege Pålsrud og skuespiller Klaus L Bergli, og
snart skal det utlyses stilling for en daglig leder.

-Tromsø kommune vil bidra med å gi trygge rammer
og sier til oss at det er vi som kan dette. Derfor har vi fått
støtte til en halv stilling som daglig leder i tre år. Vi har søkt
flere midler hos Norsk kulturråd, om støtte til prosjekt RadArt.
Svar får vi i juni, sier Kristin E. Bjørn, selv i full gang med et
nytt prosjekt for kompaniet Ferske Scener.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER