
– Rart at vi aldri hører fra NOSO
Etterlyser vikar-prøvespill for nordnorske frilansmusikere. Når
Nordnorsk symfoniorkester (NOSO) samles i januar, har rundt
halvparten tilknytning til landsdelen.
Tekst: Nanna Baldersheim
Foto: NOSO
Kva slags krav stilles til NOSO når det gjelder musikernes
geografiske tilknytning?
– Det er en forutsetning for etableringen av NOSO at vi skal
samarbeide med de store institusjonene Forsvarets musikkoprs
Nord-Norge (FMKN) og Landsdelsmusikerordningen om musikere på
produksjonene med Nordnorsk Symfoniorkester. Dette gjør vi så langt
det er mulig, forklarer orkestersjef Torgunn Reigstad til
Scenekunst.no.
I Tromsø og Bodø sitter det til sammen 35 fast ansatte musikere
fordelt på Bodø sinfonietta og Tromsø Kammerorkester. Disse er med
og danner symfoniorkesteret. Men det trengs omtrent like mange i
tillegg for å lage et fullt orkester, og da spør altså NOSO i
første omgang Forsvarets musikkorps i Nord-Norge samt
Landsdelsmusikerne i Nord-Norge (LiNN). Om de ikke kan stille,
eller ikke har rett besetning til den aktuelle produksjonen, hyrer
NOSO inn frilansere. NOSO får nå kritikk for å lete utenfor
landsdelen etter frilansmusikere.
– Det er en del av oss frilans- og distriktsmusikere som synes
det er rart at vi aldri har hørt noe fra NOSO. Vi vet jo at de
trenger folk til sine samlinger, og vi kan bare bli bedre av å
sitte i et stort orkester en gang innimellom, sier Lillian Dijkema
til Avisa Nordland. Dijkema er fra Moskenes, og hun er profesjonell
frilansbratsjist og dessuten styremedlem i Nordlandsavdelingen av
Musikernes fellesorganisasjon (MFO). Ifølge Avisa Nordland er
halvparten av orkesteret fra Nord-Norge ved neste samling i januar
2012.
– Det er musikerne som er ansatt i ledende stillinger hos oss som
utarbeider og oppdaterer vikarlister på de ulike instrumentene, og
dette blir gjort ut fra et kvalitetshensyn på kunstnerisk grunnlag.
Erfaring er naturligvis også et moment som spiller inn. Vi forsøker
å holde oss oppdaterte på unge musikere fra Nord-Norge, og dersom
noen av disse er godkjente vikarer, spør vi de, sier
orkestersjefen.
Direktør Rolf Cato Raade er klar på at NOSO ikke er et
øvelsesorkester:
– Vi kan ikke drive med opplæring så folk som spiller mest i
mindre sammenhenger skal kunne bli orkestermusikere. Når vi har for
eksempel fire faste i en instrumentgruppe og trenger en til, må
dette være en som er vant til å spille i orkester, og ikke en som
har lyst til å være orkestermusiker innimellom, sier han til Avisa
Nordland.
Frilansere fra landsdelen etterlyser prøvespill for
vikarer?
– Vi har til nå prioritert å avholde prøvespill for de faste
musikerstillingene vi har lyst ut. Det har vært mange nyansettelser
i løpet av kort tid siden stiftelsen av NOSO, så dette er rett og
slett kapasitetsrelatert. De som stiller på prøvespill når vi lyser
ut faste stillinger, blir naturligvis også vurdert mht
frilansengasjement, sier orkestersjefen til Scenekunst.no.
Ting kan tyde på at Lillian Dijkema og andre orkesterklare
frilansere en gang i løpet av neste år får anledning til å pakke
instrumentet og prøvespille for vikarstillinger i NOSO:
– Musikkonservatoriet i Tromsø har tatt initiativ til et felles
vikarprøvespill for NOSO og FMKN i Tromsø og intensjonen er at det
blir gjennomført i løpet av neste år. Dette blir åpent både for
studenter og andre. Det vil også bli satt opp et vikarprøvespill i
Bodø for alle aktuelle instrumenter, forteller Reigstad.