Pressemelding fra Norske Dansekunstnere

På sin generalforsamling lørdag 8. mai delte Norske
Dansekunstnere ut tre stipend.

“Lørdag 8. mai ble 3 stipend fra Norske Dansekunstnere delt ut
under forbundets generalforsamling.
DANSERSTIPENDET 2004 gikk til danseren GURO RIMESLÅTTEN.
I begrunnelsen fra stipendkomiteen i Norske Dansekunstnere står
det: Danseren har jobbet med koreografer som Sølvi Edvardsen ved
Teater Ibsen, Lise Ferner, Terje Tjøme Mossige og Hege Tvedt og
sist med Carte Blanche og Ohad Naharin i oppsetningen Minus 2/dans
nylig vist på Det Norske Teater. På bakgrunn av danserens korte
karriere, men kraftfulle nærvær og punsj i Carte Blanches
forestilling med Ohad Naharins koreografi er det derfor en stor
glede på vegne av Norske Dansekunstnere å gi årets danserstipend
til Guro Rimeslåtten.
VIDEO/KORTFILMSTIPENDET 2004 gikk til koreografen INA CHRISTEL
JOHANNESSEN. Stipendet skal brukes til å ferdigstille en dansevideo
med tittelen ”Pre” som tar utgangspunkt i en gravid danser i 7.5
mnd og et tidligere solomateriale for samme danser fra
forestillingen ”suppose this time I see what he saw” fra 2000.
Danseren i videoen er Cecilie Lindeman Steen. ”Pre” beskriver en
stemning rundt tilstanden graviditet der den ellers kontrollerte
dansekroppen ”umyndiggjøres”, naturen tar over, noe inne i en selv
vokser mot eget liv utenfor. Videoen tar for seg ambivalensen i
denne tilstanden der glede veksler med frykt og kroppen er invadert
av et nytt liv som samtidig er ens eget.
PEDAGOGSTIPENDET 2004.
For første gang ble det delt ut et pedagogstipend fra Norske
Dansekunstnere og gikk til dansepedagogen KRISTIN NASH. I
begrunnelsen fra Stipendkomiteen står det: Kristin Nash arbeider
som fagleder for Dans i den videregående skolen. Hun er opptatt av
at elevene får arbeide med sine skapende og kreative evner i
tillegg til den dansetekniske dansetreningen, og hun viser evne til
å se den dansekunstneriske pedagogikken i et større perspektiv.
Kristin Nash skal bruke stipendet til å se nærmere på hvordan slike
kreative prosesser blir iverksatt og gjennomført, og hvordan
pedagogens rolle går over til bli en veileder.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER