
Nytt Shakespearetidsskrift er på gata
Et hovedtema i årets første utgave av Shakespearetidsskriftet er 'krigsteater'.
Krigsteatret tematiseres blant annet ved å spørre hvorvidt Bertolt Brechts Mor Courage (1938) fortsatt er vår tids største antikrigstykke. I tillegg inneholder tidsskriftet blant annet et lengre essay av Frank M. Raddatz, hvor han reiser spørsmål ved det såkalte «post-dramatiske paradigme». Raddatz spør om teatret er i ferd med å forsvinne i en samtidsboble og diskuterer hvordan readymade-kulturens barn regner skuespilleren og det mimetiske som «en annenrangs simulant», mens «performeren derimot henviser til noe autentisk».
I tillegg finnes et intervju med den franske regissøren Stéphane Braunschweig, som har arbeidet med Arne Lygre og Ibsen, rapporter fra festivalene Waffenlounge på HAU i Berlin, Motforestillinger i Oslo og komikerfestivalen Krenk 2015. Sistnevnte hadde til hensikt «å ta moroa tilbake i religionskritikken», mens Motforestillinger var en møteplass for okkupasjonkritiske stemmer fra både Israel og Palestina.
Som vanlig finnes også et rikt utvalg anmeldelser av forestillinger, blant dem Mor Courage og barna hennar og Sensurert. Tore Vagn Lid har skrevet en artikkel om å forholde seg til postdramatisk til det dramatiske.