Nye skuespillerstudenter på Teaterhøgskolen 2015
Her er navnene på de åtte kom gjennom nåløyet til bachelorutdanning i skuespillerfag på Teaterhøgskolen, KHIO fra høsten 2015.
Følgende søkere er tatt opp til den tre-årige bachelorutdanningen i skuespillerfag, i følge en pressemelding fra KHIO:
Ingrid Unnur Giæver, 23 år fra Oslo
Hanna Maria Vea Grønneberg, 25 år fra Fredrikstad
Iver Innset, 23 år fra Rygge
Jonas Jacobsen, 27 år fra Flensborg i Tyskland, men bor i København
Mats Moe, 25 år fra Lillestrøm
Sunniva Du Mond Nordal, 22 år fra Tranby i Lier
Isabel Beth Toming, 23 år fra Oslo
Andreas Tønnesland, 26 år fra Jevnaker
Det var i år 556 søkere til åtte studieplasser.
Opptaksprøvene er tredelt. Første opptaksprøve er åpen for alle. Til andre prøve innkalles 120 kandidater, og til siste del av prøvene innkalles 30 kandidater.
Interessant artikkel med Kadir Talabani i Dagsavisen på nett: http://www.dagsavisen.no/kultur/blir-tilbudt-mullaroller-1.371324
Nå har saken blitt sendt i dagens utgave av Kulturnytt på NRK, jeg tror man kan høre på reportasjen via denne linken: https://radio.nrk.no/serie/kulturnytt-radio/NMAG01012515/25-06-2015#t=9m4s
Jesper Halle informerer om at 7 av 49 uteksaminerte har minoritetsbakgrunn de siste årene, og det er jeg forsåvidt enig i at ikke er så gærent. Det er 14.28%.
Til sammenligning kan man jo kikke på Statistisk Sentralbyrås sider:
http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef
Der kan man lese at andelen innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre av totalbefolkningen er 15,6%.
Så da får jeg vel trekke kritikken tilbake.
Samtidig tenker jeg dette: Det er lenge til antallet skuespillere i Norge med innvandrerbakgrunn tar igjen landsgjennomsnittet av innvandrere generelt, fordi vi allerede har en skjevdeling i feltet blant de som ikke er nylig uteksaminert. Det er et godt argument for midlertidige løsninger som Det multinorske som ved kun å ta inn skuespillerstudenter med ikke-vestlig bakgrunn er med på å jevne ut feltet raskere enn det for eksempel Teaterhøgskolen gjør.
Det er også viktig at årets inntak på Statens forblir en tilfeldighet, og ikke en trend. Men etter denne debatten, samt samtaler med ansatte på Teaterhøgskolen de siste dagene, føler jeg meg trygg på at de er klar over denne problemstillingen, og opptatt av å fornye skolens image. Jeg er spent på årene som kommer!
Interessant at Scenekunst.no slår opp denne listen, men ikke hvem som har kommet inn på de andre utdanningene.
Med henblikk på denne debatten kan jeg opplyse om at i opptaksjuryen for BA i skuespill ved Akademi for Scenekunst satt undertegnede sammen med Karmenlara Ely , Muriel Miguel (grunnlegger av Spiderwoman Theatre, første teatergruppe for Native Americans i USA), Tony Hall (Trinidad) og elevrepresentant Anders Firing Aardal.
De åtte elevene som er tatt opp til oppstart av studier høsten 2015 er: Moa J Meinich (Norge), Erik Røger (Norge), Durga Bishwokarma (Nepal), Karoline Holland (Danmark), Rasmus Stenager Jensen (Danmark), Kaja Mærk Egeberg (Norge), Mari Pitkänen (Finland) og Armin Hokmi Kiasaraei (Iran). Vi gratulerer alle og gleder oss til å jobbe med dem. Nå snakker riktignok ikke alle disse norsk (og undervisningspråket i Fredrikstad er Engelsk) men det er stor sjanse for at de vil påvirke norsk teatervirkelighet i årene som kommer. God sommer!
For de som er interessert i å følge denne debatten videre, så har jeg nå blitt intervjua av NRK Kulturnytt. Saken kommer antakelig i sendingen torsdag morgen. Jeg poster når jeg vet mer. (Jeg håper for øvrig at jeg ikke fremstår alt for mye som sinna, indignert mann…)
Jeg er helt sikker på at disse åtte kandidatene er dyktige og talentfulle, det har ingenting med det å gjøre. Jeg får en sånn synkende følelse i magen av å se på dette inntaket. Var det virkelig ingen kvalifiserte søkere med annen opprinnelsesbakgrunn? Dette inntaket er så usannsynlig homogent – det er ikke en gang elever fra utenfor det sentrale Østlandsområdet! (med unntak av København) At ikke en gang resten av Norge er representert oppleves som absurd. Jeg stiller spørsmål ved inntaksprøvene, kriteriene og juryen. Hvilke systemer er det som er i spill som gjør at det ikke finnes bredde i Teaterhøgskolens nye skuespillerkull?