Bilde:

Nationaltheatret: – Black Box og BIT Teatergarasjen er døråpnere

Det teatret som Black Box og BIT Teatergarasjen har vært døråpnere
for i Norsk sammenheng løftes nå inn i selve storstuen, erklærer
Nationaltheatret.

I går presenterte teatersjef Hanne Tømta Nationaltheatrets
vårprogram. Hun lover en “feit vår”.

Verdt å merke seg er at teatret nå åpent anerkjenner de
ikke-institusjonelle spillestedene Black Box og BIT Teatergarasjen
som inspirasjonskilder og samarbeidspartnere. Programmet
ICON er kuratert i samarbeid med Sven Åge Birkeland fra BIT
Teatergarasjen i Bergen, som forøvrig for tiden er uten fast
tilholdssted men likefullt av The Guardian nylig ble listet som en
av de mest innovative kunstscenene i verden.

Highlights

ICON-programmet skal, ifølge teatret, introdusere historiske
highlights, moderne teaterfornyere, toneangivende kompanier og
regissører i dag, samt peke framover og være en del av helt nye
initiativ med Nationaltheatrets som medprodusent. I programmet for
2011 inngår det 4 produksjoner, herav 2 betydelige gjestespill og 2
tunge co-produksjoner.

På den måten håper Nationaltheatret at nye publikummere vil finne
veien til teatret, og “for kjernepublikummet vårt er det en gylden
anledning til å oppleve det beste av det beste i det innovative
scenekunstfeltet”.

De to første gjestespillene i dette programmet blir This is how
you will disappear
av Gisèle Vienne, en forestilling som ble
vist på Avignon-festivalen i sommer. Når Gisèle Vienne og hennes
mannskap inntar Nationaltheatrets hovedscene forvandles den til en
svært naturalistisk skog. I denne skogen konfronteres tre
skikkelser som symboliserer motstridende idealer i samtidskulturen;
en trener som står for autoritet og orden, en ung kvinnelig
idrettsutøver som representerer skjønnhet knyttet til perfeksjon,
og en ung rockestjerne som gestalter skjønnhet knyttet til
selvødeleggelse og ruin.

Nærvær

Vårens andre gjestespill blir The ministerŽs black veil
av Romeo Castellucci. – Det teateret som jeg søker og praktiserer
er aldri en fortolkning eller kommentar til noe som allerede
eksisterer, sier Castelluci. – Jeg søker et totalt nærvær av en
kroppslighet som er tett og rørbar, jeg søker spenningslinjene som
strømmer ut fra en kald, visuell objektivitet som trekker materien
tilbake fra virkeligheten og fra tiden.

Denne satsingen fra teatret skjer parallellt med at
Samtidsfestivalen legges ned. Istedet sprer man så å si festivalen
over hele sesongen: Det blir tretten premièrer til våren, og de
aller fleste er enten urpremièrer eller Norgespremièrer.

Mennesker i dag

– Historier skrevet i dag, om mennesker i dag, er kjernen i
våren på National. Dette er en viderføring av Eirik Stubøs visjoner
for Samtidsfestivalen. Vi vil gi samtiden en solid plass i
repertoaret. Fremfor å skvise alt inn i løpet av to uker på
begynnelsen av høstsesongen, vil vi spre samtidsdramatikken ut over
hele året, sa Tømta.

Les mer om Nationaltheatrets vårprogram Her.

RELATERTE ARTIKLER +

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER