I fuglens magiske sirkel

Med vare, lekende stemmer, svevende fjær og en bølgende sirkel
bringer duoen Agnes Buen Garnås og Ruth Wilhelmine Meyer svært unge
publikummere inn i teatrets magiske verden i forestillingen
Fugl på Teaterhuset Avant Garden i Trondheim.

Forestillingsnavn: Fugl

Spillested: Barnekunstfestivalen, Teaterhuset
Avant Garden

Medvirkende: Agnes Buen Garnås og Ruth
Wilhelmine Meyer

Scenografi: Tekstilkunstner Nina Thormodsæther
Haugen

På veien inn i Teaterhuset Avant Gardens blackbox gir Agnes Buen
Garnås hver publikummer, store som små, et egg, som forsiktig
fraktes og legges i Ruth Wilhelmine Meyers kurv fylt med fjær. Slik
får publikummerne en direkte kontakt med forestillingens elementer
og bringes umiddelbart inn i teatrets omsluttende verden.

Veggene er kledt med Nina Thormodsæthers store
tekstiler og golvet dekket av et hvitt, sirkelrundt stoff. Det
hvite stofflandskapet fungerer som scene, og det fungerer bra:
Grensen mellom scene og sal er til stede gjennom stoffets
avgrensning, samtidig som avstanden er kort og utøverne integrerer
publikum, de fleste i alderen ett til tre-fire år, i
forestillingen. Balansegangen er hårfin, for det er innimellom
fristende for enkelte å begi seg ut i scenerommet, men utøverne
balanserer fint mellom tett kontakt og nødvendig avstand.

Englene stemmer fiolinen

Buen Garnås endrer sin lavmælte kveding til fortellerstemme som
tar oss med opp til himmelen hvor fuglene en gang dro for å lære
seg å synge bedre. Fuglene kommer til englene som stemmer fiolinene
før englekonserten skal starte, og kråka og skjæra begynner å kjede
seg og drar av gårde, før de har fått utvidet sangrepertoaret
nevneverdig. De andre fuglene blir derimot sittende og lytte, og
lærer ulike sanger og toner fra instrumentene som englene
trakterer. Så reiser vi videre inn i fuglenes sfære.

Forestillingen er fragmentarisk bygd opp, med
elementer fra sanger, sagn, historier og kvad, som alle er knyttet
til fjærkledde vesener. Fragmentene legges utover i forestillingen
som puslespillbrikker og skaper til sammen en helhet om fuglens
vesen.
I starten er enkelte partier litt konsentrasjonskritiske, men
akkurat i tide skaper duoen variasjon, setter seg i bevegelse og
byr på noe nytt som igjen og igjen holder det relativt utfordrende
publikummet i ånde. For eksempel med små dalende fjær som drysses
ut fra eggekurven, som svever lydløst gjennom lufta – og fanger
blikk og oppmerksomhet.

Fuglekvinne

Grepene som benyttes er enkle og uttrykket dempet og strippet
for ekstra staffasje og effekter. Stemningen er fjern fra det
kjappe og actionpregede utrykket vi ofte finner i barnetv og
tegnefilmer. Og det er nettopp intensiteten i det enkle som
fungerer i «Fugl».

Settingen er visuelt vakker, lydbildet er
spennende med både gjenkjennelighet og overraskelser og scenerommet
oppleves som godt å være i.

Agnes Buen Garnås er ingen ekspressiv
scenekunstner, men stemmen og det klanglige uttrykket hennes fyller
scene og rom. Meyer er mer ekspressiv, men også hun har et dempet,
rolig kroppsspråk. I hovedsak er det stemmene som skaper historier,
assosiasjoner og stemninger. Meyer imiterer fuglelyder på
forbløffende levende vis, hun blir nærmest en «fuglekvinne» og
kunne flyttet ut i skogen og lurt sine lydfrender trill rundt…
Hennes lydbilde bidrar sterkt til å forankre forestillingen i
fuglens univers.

Bølgende crescendo

Mot slutten av den halvtimes lange forestillingen stiger tempo
og lydnivå. Både «Hanen stend på stabburshella» og «Mannen gjekk
seg til vedaskog» inspirerer de voksne til allsang og barna til
klapping. De ivrigste er oppe og danser og hopper mens de
klapper.
Når ungene så får lov til å gripe tak i den fristende kanten av det
lette hvite silkestoffet og lage bevegelse, blander latter seg med
forbausede «oi!» over det mektige uttrykket som denne bølgende
hvite sirkelen skaper. Grensen mellom scene og sal er visket ut, og
med seg på veien ut av blackboxen får alle med seg en liten, lett
fjær som for å ta vare på fuglens magiske verden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 
SISTE SAKER