
Han vant den internasjonale Ibsenprisen
Sven Åge Birkeland er svært fornøyd med timingen på programmet: På torsdag viser Rimini Protokoll, Goebbels kanskje mest kjente studenter, "Bodenprobe Kasachstan" på BIT Teatergarasjen.
Torsdag denne uken setter BIT Teatergarasjen i Bergen opp Stefan Kaegi og Rimini Protokolls "Bodenprobe Kasachstan". Det anerkjente tyske dokumentarteatergruppen studerte under Heiner Goebbels ved Universitetet i Giessen.
Vi har sett mer og mer dokumentarteater i Norge de siste årene?
– Norge er litt sent ute, kan vi slå fast. Dokumentarteater var en tendens som vi på BIT grep fatt i for godt over ti år siden. Dokumentarteatret servet en indremedisinsk funksjon i forhold til teatermiljøet, men det var også kunstnerisk interessant. Det er ikke overraskende at det kommer til Norge nå, men vi må være på alerten i forhold til å skape trender og ikke bare være med på dem i ettertid. Vi må ikke cruise på en bølge av velvilje, men ha en diskurs og debatt, mener Sven Åge Birkeland, kunstnerisk leder for BIT Teatergarasjen.
Er trenden med dokumentarteater over?
– Trenden er i alle fall i ferd med å hensvinne på sofaen i en middagslur.
Men Rimini Protokoll blir invitert til BIT?
– Det finnes noen som til enhver tid greier å holde det nytt. Det er best å drikke ordentelig cola og ikke kopiene, for å bruke en metafor. Rimini Protokoll er jo mestrene innefor dette. De har vært toget son har banet vei for dokumentarteatret. Det er ikke tilfeldig at det skjer en del rundt dette som ikke er like skarpt. Rimini Protokoll de gjør seg stadig like relevante. De er ikke nødvendigvis hevet over trenden, men for å sammenlikne: Det finnes ingen som kunne lage dogmefilm som Trier, slik han sikkert fortsatt kunne gjøre det, og slik er det med Stefan Kaegi og Rimini Protokoll. De kan fortsatt gjøre det, slår Birkeland fast.