DET FRIE FELTET: – Forholdene blir bare verre og verre, mente noen. – Tvert imot, mente andre. Kulturforum Oslo Aps møte spurte hvorvidt sosial dumping er en relevant beskrivelse av arbeidsforholdene i det frie feltet.
INNLEGG: – Tove Bratten og DTS' foretrukne tallhistorie er den om det frie feltets lille prosentandel av den totale scenekunstkaka i forhold til institusjonene. Den historien er ikke usann, men hvor relevant er den i dag? Det frie feltet vil være tjent med å supplere den med andre fortellinger om tall og virksomheten til de frie gruppene, skriver teaterviter og professor Anne-Britt Gran.
Kim Atle Hansen har ikke kastet bort tida på å lure på hva han skal bli når han blir stor.
Hadde Bertholt Brecht levd i dag, ville han kanskje ha skildret Mor Courage på Gaza, eller i Afghanistan, i Irak eller på bakken i Libya, skriver teatersjef Agnete Håland.
I Ibsenfestivalens forestillinger oppfordres barna til å skape seg
et eget scenisk univers, utilgjengelig for foreldregenerasjonen,
skriver den tyske teaterviteren Stefanie Plappert.
Rollen som Hamlet var Espen Skjønbergs store gjennombrudd i 1952
og imorgen har den gamle skuespilleren premiere på Nationaltheatret
på sin egen forestilling Om Hamlet, med hans egne,
personlige erindringer fra tiden stykket ble spilt.
I et kritisk innslag har NRKs Kulturnytt rettet søkelyset
mot norsk barneteater. Et prisverdig tiltak som dessverre ødelegges
av dårlig og slurvete journalistikk.
Av IdaLou Larsen