På sitt beste vrir de relativt enkle tekstene og den overdrevne teatraliteten på våre felles referanser og setter dem i nytt perspektiv, skriver Ole Hval om Verk Produksjoners nye forestilling, som låner tittel fra en Bowie-låt.
Laurent Chétouane lykkes med å utfordre hva teater på institusjonene kan være, men mislykkes med å fange publikum, skriver masterstudent i skuespill Tarjei Westby.
Nina Ossavy bruker gamle fortellinger til å vekke nytt engasjement. I forestillingen Havengler blir vi mer dusjet enn dyppet, men den gir barn grunner til å bry seg om hav og natur, skriver Anna Valberg.
KRITIKK: Kjærlighetsbrev til kollektivtransporten på Agder Teater er en monologforestilling som kunne hatt godt av mer luft og mer samspill med rom, skriver Anette Therese Pettersen.
Cirka Teater og dansekunstner Mette Edvardsen kommer inn på Kulturrådets basisfinansiering for frie scenekunstgrupper for perioden 2016-2019.
Teaterhøgskolen har ansatt fire nye lærere i regi. – Dette skal både forankre og videreutvikle regiutdanningen, sier fungerende dekan Jesper Halle.
INTERVJU: Hvordan definerer de seg som regissører, og hva tenker de om utdanning? Chris Erichsen har intervjuet de fire nye regilærerne ved Teaterhøgskolen KhiO på epost.
I Tromsø er det tett dialog mellom regionteater og et aktivt fritt scenekunstfelt, forteller Hanna Christoffersen fra RadArt og avtroppende sjef ved Hålogaland Teater, Nina Wester.
Vi må komme oss bort fra sladderens logikk, skriver dramatiker og forfatter Finn Iunker i diskusjonen om habilitet rundt ansettelsen av ny teatersjef på Black Box Teater. Innlegget stod i Klassekampen 30. mars.
SVARINNLEGG: – Skulle BBT avstå fra å ansatte den klart best egnede kandidaten fordi hun er gift med en annen scenekunstleder, spør teatrets styre i dette innlegget, først publisert i Klassekampen 19.3.16, i et svar til Sidsel Pape og Lillian Biksets kronikk samme sted 16.3.16.
KRONIKK: Teaterkritiker Lillian Bikset og dansekritiker Sidsel Pape oppfordret i denne kronikken i Klassekampen 16.3.16 til en prinsipiell diskusjon om maktfordeling og legitimitet i det frie scenekunstfeltet, på bakgrunn av habilitetsspørsmål rundt ansettelsen av ny teatersjef på Black Box Teater. Teksten er i etterkant sendt til Scenekunst.no.
KRITIKK: – I situasjonene der de fysiske og lydmessige prosjektene er på sitt enkleste, der materialet repeteres til både utøver og publikum er utslitte, åpner forestillingene for en annerledes erfaring av tid. Venke Marie Sortland diskuterer vinterens to gjenoppsetninger fra Grusomhetens Teater.
FESTIVAL: Oslo Internasjonale Teaterfestival begynte og sluttet med forestillinger fra to hovedfiender i Midtøsten. Festivalen ble et kraftig statement, men spenningene kom aldri helt til overflaten, skriver Chris Erichsen.
INTERVJU: Forced Entertainment mottok i formiddag den internasjonale Ibsenprisen på Nationaltheatret. Les Chris Erichsens intervju med dem fra i vår da prisen ble annonsert.
Årets vinner av Den internasjonale Ibsenprisen er den britiske teatergruppen Forced Entertainment. Prisen er på 2,5 millioner norske kroner. Juryen uttaler at årets prisutdeling er “en anerkjennelse av teater som kollektiv kunstform og dets betydning i samfunnet.”