“Udviklingsplatformen for scenekunst” ble etablert i september 2015. Det overordnede formålet med plattformen er å bidra til å utvikle dansk fri scenekunst, prosjektstøttede teatre og mindre etablerte teatre og skape et mer dynamisk, kvalifisert og mangfoldig scenekunstmiljø. Arbeidet skal skje i dialog med nasjonale og internasjonale aktører. Det danske Statens Kunstfonds prosjektstøtteudvalg for scenekunst og … Les mer
– Kraften og potensialet i verkene ligger der de tør å ta sjanser og bevege seg vekk fra det flinke, trygge og kontrollerte. Judith Dybendal har sett fire produksjoner og et seminar på årets festivalnykommer Frontlosjefestivalen i Bergen.
Siviløkonom Johan Fredrik Odfjell opplever i følge Bergens Tidende at stykket Vår ære/Vår makt som for tiden går på DNS, gir en uriktig framstilling av hans familie. Odfjell har både foran publikum og overfor teatersjefen bedt teatret endre forestillingen.
– Etter over en uke med anklager og press fra næringslivsleder Johan Fredrik Odfjell mot Den Nationale Scene, meg selv og forestillingen Vår ære/ Vår makt: Her er mitt forsøk på et åpent svar, skriver Tore Vagn Lid i denne teksten, gjenpublisert fra hans blogg.
Andre verdskrigen – natt i verda er et forbilledlig initiativ som gjør Det Norske Teatret relevant, nærmest uansett kunstnerisk resultat. Men tekstmengden burde vært halvert og satsingen på det visuelle, fysiske, koreografiske og musikalske tilsvarende økt, skriver Chris Erichsen.
I dag åpner det nye kulturhuset Sentralen i Oslo. Blant de mange tilbudene huset vil romme, er Teaterlørdag UNG, scenekunst for barn og unge en lørdag i måneden. – Første forestilling ut er Pia Maria Rolls Nå løper vi, forteller Hilde Annette Aakre i ASSITEJ Norge, som står bak forestillingsrekka og også skal ha kontor i bygget.
KRITIKK: Med Dark Mountain er kriseprosjektet til Ossavy&Kolbenstvedt blitt modent, i et generøst, ikke-lineært språk som bretter forestillingen ut og setter oss som ser på, fri, skriver Chris Erichsen.
– En forestilling jeg sent vil glemme, skriver Deise Faria Nunes om Jens Bjørneboes Jonas på Nordland Teater, som blander virkemidler fra Brecht, Artaud og et sterkt emosjonelt identifikasjonsteater.
SEMINAR: Når ikke ordet eller jussen kommer videre, er det kraft i det skapende. Ragnhild Freng Dale har vært på Giron Sámi Teáhters seminar om kunst og aktivisme i Jokkmokk, Sverige.
KRITIKK: Yasmina Rezas stykke Kunst handler i Agder Teaters versjon mer om vennskap enn om kunstsyn – men har skapt en debatt om hva kunst er, utenfor teaterhuset, skriver Anette Therese Pettersen.
I Nå løper vi gir Pia Maria Roll scenen til to tidligere flyktninger som formidler, innenfra, en historie som de fleste av oss kun kjenner utenfra. Det gjør de med maksimal tilstedeværelse og totalt fravær av bitterhet, skriver Chris Erichsen.
– Den stående applausen som vanligvis kjennes som et slitsomt pliktrituale, kjentes her som en spontan, ektefølt hyllest, skriver Chris Erichsen om Vidas Extremas, den nyeste produksjonen til det samiske nasjonalteatret Beaivváš som nå er på turné i Nord-Norge.
Zachary Oberzan skaper et mystisk spill mellom virkelighetsnivåer som på den ene siden er interessant og forvirrende på en produktiv måte, men på den andre siden er vanskelig å følge, skriver Elena Perez om forestillingen som åpnet sesongen på Black Box teater i Oslo og Avantgarden i Trondheim.
Etter fem års arbeid er nye produksjonslokaler for scenekunst klare til bruk i Nydalen. – Jeg vil at det skal være folk her hele tiden, sier initiativtaker Kirre Arneberg til Hanne Nordvåg. Til høsten begynner det allerede å bli fullbooket.
-Jeg er først og fremst publikummer, ikke akademiker, sier Anne-Cécile Sibué-Birkeland. Hun vil bruke sin nye jobb som sjef på Black Box Teater til å forsterke det frie, norske scenekunstfeltet. Akkurat nå er et perfekt tidspunkt å overta Black Box Teater på. Det er blitt jobbet godt over flere år. Stedet har en klar identitet … Les mer