– Morten Joachim er dønn ærlig og akkurat passe utleverende, skriver Gunhild Horgmo om monologen “Fire begravelser og ett bryllup”, som spilte på Teater Ibsen i april. Forestillingen gjentas på Fortellerfestivalen i Oslo i morgen.
29 scenekunstnere og ti forestillinger skal kjempe om Heddaprisene, som deles ut på Nationaltheatret søndag 12. juni. Den Nationale Scenes “Vår ære/vår makt” er nominert i fire kategorier. Les kritikker fra mange av forestillingene nedenfor!
– DTS er en stiftelse, og i stiftelser er styret øverste organ, ikke årsmøtet som Finn Iunker skriver. Styret i DTS har full tillit til at styret for Black Box Teater har ansatt den best egnede teatersjefen, skriver styreleder i DTS, Vidar Sandem.
Som dansk teatersjef for Teatret Vårt i Molde er Thomas Bjørnager opptatt av å bygge broer. – Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på by og bygd, alt er en del av en større virkelighet, sier han til Scenekunst.no
SCENETEKSTIVAL: – Det er de mest ekstreme sammensetningene som får fram dybde, skriver Maria Stødle om tekstimpro i Tromsø.
– Folk druknar. Poenga druknar. Bårene klukkar meir enn dei bryt. Men likevel er det overveldande. Elementa kryp innunder varmedressen saman med lagnadene, skriv Marit Bendz frå vandreteater i havgapet i Bremanger.
Nationaltheatrets styre besluttet i forrige uke enstemmig å forlenge teatersjefens åremål med to nye år. Det er i tråd med utlysningen av teatersjefstillingen fra 2013, og Tømta blir dermed sittende som teatersjef ut 2020. Styret er i følge meldingen svært tilfreds med Tømtas resultater og mener hun er den rette til å lede teatret de … Les mer
Dramatikkfestivalen har plukket ut nye tekster som skal presenteres for publikum på neste års festival.
– Vi går oss vill ved å tro at ”urenhet” i programmering av et teater er et kjempestort problem, sier Kristian Seltun. Hanne B. Nordvåg har snakket med sjefen for Trøndelag Teater, et teaterhus som feirer 200-årsjubileum i 2016.
Scenekunstbruket er partner i to europeiske nettverksprosjekter om scenekunst for ungdom som har fått støtte fra EU-programmet Kreativt Europa. Begge starter opp høsten 2016 og involverer til sammen ni land.
Det amerikanske scenekunsttidsskriftet European Stages har publisert i en lang tekst om Oslo Internasjonale Teaterfestival på Black Box Teater i mars: http://europeanstages.org/2016/04/14/archives-classics-and-auras-the-2016-oslo-international-festival/ – Stjerna i forestillingen er faktisk Lisa Lies tekst, skriver Andrew Friedman blant annet om stykket Skogsunderholdning. Skribent Arnold Friedman er stipendiat ved Graduate Center, CUNY og adjunkt ved New York Universitys Tisch … Les mer
INTERVJU: Birgitte Strid falt pladask for Nordland Teater ved første møte. Etter tre år som teatersjef lever forelskelsen fortsatt. Hanne B. Nordvåg har snakket med Strid om gleder og utfordringer ved å drive turnéteater.
INTERVJU: – Jeg gjør ikke skjønnhet til tema, det oppstår bare. Julie Rongved Amundsen møtte den danske sceneinstruktøren og tekstilkunstneren Kirsten Dehlholm da hun presenterte sitt kunstnerskap i Oslo i begynnelsen av måneden.