– Dette er hverdagskost for scenekunstnere med ikke-vestlig bakgrunn. Og jo mørkere hud, desto vanligere, dessverre. Deise Nunes svarer Annie Dahr Nygaard om hudfarge på en scene.
I 2016 mistet jeg en jobb på grunn av hudfargen min, skriver skuespiller Annie Dahr Nygaard. Hvordan kan hudfarge brukes konstruktivt på en scene?
– I dagens teater åpnes det et rom hvor teksten ikke eies av noen. Ikke av dramatikeren, ikke av kollektivet, ikke av teatergruppa. Den eies av noe jeg kaller et ‘større vi’, sier Kai Johnsen. Chris Erichsen ba den nytilsatte professoren på Kunsthøgskolen i Oslo utdype et foredrag på Dramatikkens hus i vår, der han blant annet diskuterte eierskap til scenetekster.
Kunstfaglig er programmeringen i TOpublic imponerende presist tenkt og plassert. Hvilken rolle en festival spiller i rommet og offentligheten mellom kunst og publikum, er imidlertid ikke like tydelig reflektert over, skriver Hild Borchgrevink.
– Grenland Friteater er ikke én ting. Vi er ulike skapende kunstnere som av og til lager forestillinger sammen, sier Tor Arne Ursin. Scenekunst.no har snakket med to av kunstnerne i frigruppa som i år har eksistert i 40 år.
Elisabet Gustad er ny generalsekretær i Dramatikerforbundet, i følge en pressemelding. Gustad har utdannelse innen statsvitenskap, teamarbeid, økonomi- og administrasjon. Hun har blant annet vært direktør for forvaltning og administrasjon i Kulturrådet og er for tiden selvstendig næringsdrivende konsulent. Gustad tiltrer i oktober 2016.
Skuespiller- og danseralliansen utvider igjen antallet kunstnere og ansetter to nye fra 1.8. 2016. De nye ansettelsene er mulige fordi kunstnerne som allerede er knyttet til Alliansen, har mange oppdrag hos hos andre arbeidsgivere i år, i følge en pressemelding. Skuespiller- og danseralliansen er arbeidsgiver for frilanskunstnere i periodene mellom kunstneriske engasjementer. Dette muliggjør at … Les mer
Hva gjør du når dialog ikke er nok? Da tar du på deg boksehanskene og trår inn i ringen, ifølge Therese Bakkevoll. Soloforestillingen “Ringside” på Rådstua i Tromsø vil slå knock-out på kroppshysteri, fysisk analfabetisme og den lille stemmen som sier at du ikke er god nok.
Teaterdrift Bergen AS har ansatt Marit Eikemo som Cornerteaterets første daglige leder med ansvar for den administrative driften av huset. Eikemo har blant annet vært festivalsjef for Litteratursymposiet i Odda og informasjonssjef i Festspillene i Bergen. Hun kommer nå fra stillingen som forlagsredaktør i Vigmostad og Bjørke. Marit Eikemo er også forfatter. Hennes siste roman, … Les mer
Etter mange år i Kina er Inger Buresund fra mai teatersjef ved Hålogaland Teater. Hanne B. Nordvåg møtte henne i Oslo tidligere i vår. – Utenfor Norge stiller man andre spørsmål enn vi er vant til. Her hjemme blir det veldig fort komfortabelt, sier Buresund.
Til høsten fyller Det Andre Teatret fem år. Jubileet vil bli feiret med festival i september. Teatret avrunder nå sin tiende sesong, og samtidig har Nils Petter Mørland gitt beskjed om at han ønsker å avslutte sitt engasjement som teatersjef og kunstnerisk leder, i følge en pressemelding. Det Andre Teatret ble startet som et initiativ fra ulike grupper … Les mer
Parallelle initiativer, positivt innstilte politikere og tilfeldigheter har spilt på lag med det kommende kino– og teaterhuset Vega Scene på Sirkustomta ved Kulturhuset Hausmania.
– “Kjære Europa” er en etterlengtet forestilling som konfronterer hvordan vi håndterer vår tids største humane krise, skriver Hilde Elisabeth Bjørk – men hun savner sceniske virkemidler som kan underbygge teksten.
Seanse har bidratt til utviklingen av over hundre kunstprosjekter rettet mot barn og unge. Scenekunst.no har slått av en prat med kunstnerisk leder Karstein Solli.
Det nystartede Scenekunst Sør teller allerede et femtitalls kunstnere og disponerer en scene i Kristiansand Teater. – Det skal bli attraktivt å arbeide profesjonelt med scenekunst på Sørlandet, sier danser og styreleder Irene Vesterhus Theisen.