I «Samtaler med bror» vokser bror og søster sammen. Og derigjennom vokser historien utover sine egne grenser.
Scenografi og lyd smelter sammen til en besnærende helhet i “So Far So Good” på Rosendal Teater, men dramaturgien oppleves noe umotivert.
Her er søkerlisten til stillingen som daglig leder i Scenekunstbruket.
“Havet tar det det ikke gir” formidler et sårt og viktig innblikk i flyktningers erfaringer, men teateret roter seg bort på veien fra tekst til scene.
“De ti bud” på Trøndelag Teater består av sterke og visuelt slående fortellinger. Enkelte av de dramatiske høydepunktene er likevel noe forhastede.
Etter at det ble klart at Tigerstadsteatret ikke fortsetter samarbeidet med Oslo Nye Teater, har byrådet foreslått å øke driftsstøtten deres med 3,1 millioner kroner fra 2023.
Miljøspørsmål og mer spesifikt; økosorg har meldt seg som tema/omdreiningspunkt i scenekunsten i høst. Men på hvilke måter?
“7% samisk” beskriver minoritetsstresset mange unge samer står i på sårt, gjenkjennelig og humoristisk vis.
Maja Lunde har dramatisert sin egen barneboksuksess. Snøsøstera er blitt en fullverdig teatertekst som står på egne ben.
Teaterdrift Bergen AS har ansatt Millan Persdotter Persson som ny daglig leder på Cornerteateret. Hun kommer nå fra stillingen som daglig leder i Proscen – produsentenhet for scenekunst. Det melder Cornerteateret i en pressemelding.
Kjærlighetens Antarktis byr på solid skuespill, men kjører på med for mange virkemidler.
Skjøre familiære strukturer krakelerer i det amerikanske skuespillet The Humans. Når det settes opp i norsk drakt på Oslo Nye Teater mistes noe kulturelt på veien.
Ipek D. Mehlum mottar Gammeleng-prisen fra Fond for utøvende kunstnere. Det melder Teater Manu i en pressemelding. Mehlum er den første døve som mottar prisen.
På tross av den ambisiøse tematikken når ikke «Hvalen i rommet» utover sitt artige formspråk.