Når den døde snakker

Kjærlighetens Antarktis byr på solid skuespill, men kjører på med for mange virkemidler.

 

Mellommenneskelig, amerikansk dramatikk

Skjøre familiære strukturer krakelerer i det amerikanske skuespillet The Humans. Når det settes opp i norsk drakt på Oslo Nye Teater mistes noe kulturelt på veien.  

Ipek D. Mehlum mottar Gammleng-prisen

Ipek D. Mehlum mottar Gammeleng-prisen fra Fond for utøvende kunstnere. Det melder Teater Manu i en pressemelding. Mehlum er den første døve som mottar prisen.

Trygg hvalfangst

På tross av den ambisiøse tematikken når ikke «Hvalen i rommet» utover sitt artige formspråk.

Antihierarkiske utfoldelser

Saturns platz av Wild at art sjonglerer mellom fellesskap og utenforskap i løpet av de fem dagene det musikalske kunstprosjektet pågår. 

Vi skal vise mot i formidling

Teatersjef på Trøndelag Teater, Elisabeth Egseth Hansen svarer på Amund Grimstads kritikk av teatrets sitatpraksis.

Scenesamtaler om postdramatisk teater

Ny episode av Scenesamtaler er ute! Denne gangen om boken og begrepet Postdramatisk teater.

En poppete myr

Lisa Lies nye arbeid er et fantasifullt og rikt sted hvor myter, popkultur, og sagn smelter sammen og roter seg bort.

I Livias verden

I Lene Therese Teigens forestilling Livias rom undersøker ensemblet historien om den romerske keiserinnen Livia med nysgjerrighet og kunstnerisk overskudd.

Tar Trøndelag Teater kritikken på alvor?

«Vi tar kritikken på alvor» skriv marknadssjefen på Trøndelag Teater i eit innlegg som ikkje er spesielt egna til å overtyde nokon om at det er det dei gjer.

Språkets snarveier

Nicola Gunn tegner opp fascinerende eksempler på språkets betydning og oversettelsens dilemmaer, men burde gått enda dypere inn i materialet.

Utklekkingsanstalten

De siste 20 årene har 200 elever gått ut av teaterskolen Nordic Black Express. -Jeg tror den har hatt mye mer “impact” på norsk scenekunst enn det som blir sagt høyt, mener Mine Nilay Yalcin. Sammen med Nadir Guendouz og Hina Zaidi forteller hun historien om skolen.

Om livet og døden og sånn

Det Norske Teatrets «I desse dagar» forsøker å ta nåtiden på kornet, men kommer sjelden forbi klisjeene.

Tigerstadsteatret bryter samarbeidet med Oslo Nye Teater

Etter å ha samarbeidet om å lage teater for barn i Oslo siden 2017, bryter nå Tigerstadsteatret samarbeidet med Oslo Nye Teater.

Emosjonell overtenning

Nationaltheatrets versjon av «Dødsdansen» er full av troverdig følelsesmessig intensitet, men nyansene går med i dragsuget.

SISTE SAKER