Hvordan er det å sette opp igjen en forestilling etter seks år? Pinar Ciftci har snakket med Lisa Lie og Kenneth Homstad om nypremieren på “Kaspar Hauser oder die Ausgestoßenen könnten jeden Augenblick angreifen” i Wien.
Man kan spørre seg hvorfor akkurat “Bukkene Bruse drar til Syden” skulle bli teater, men Oslo Nye Teater har lyktes med å ta noe barn allerede synes er veldig gøy og gjøre det enda morsommere.
Alle kjenner ei mor. I “Mødrevariasjonar” finst mange sjatteringar av mødrer, intenst og leikent formidla med både skjemt og alvor.
I “Et stykke plastikk” blir publikums klassetilhørighet kilde til både komikk og ubehageligheter – på godt og vondt.
På Rogaland Teater lykkes regissør Tatu Hämäläinen og et ungt ensemble dobbelt: De gjør en dagbokroman levende på en scene og en 1700-talls roman emosjonelt relevant.
Høeg & Bergs fotostudio er en vellykket forestilling om skeiv identitet og kreativitetens frigjørende kraft.
I podkasten Skuespillerpodden samler Øystein Stene gjester til å snakke om tema knyttet til skuespillerkunst. I denne episoden er spørsmålet: Hvordan jobbe med og utvikle stemmen.
I Christian Lollikes regi plages alkoholikeren Jeppe av krigstraumer. Tolkningen harmonerer med Ludvig Holbergs komedie, men forestillingen kunne godt ha beveget seg enda dypere inn i mørket.
Kjersti Horns bearbeidelse av “Ei kvinnes kampar og forvandlingar” har såre og skjøre øyeblikk, men den blir noe statisk og enkel i sin undersøkelse av materialet
Blir engelskspråklige popsanger gangbar teatertekst, bare de synges fra en scene?
SKUDA øker antallet ansatte fra 108 til 114 skuespillere og dansere. Det melder de selv i en pressemelding.
Til tross for gode visuelle grep har dette prosjektet falt fra hverandre et eller annet sted på veien mot premiere.
Stengd gitar på Det Vestnorske Teateret er en monoton opplevelse som først virkelig slår gnister når ord og musikk støter sammen.
Jo Strømgren Kompanis forestilling “Selskapet” har markert 15-årsjubileum med nye visninger i Operaen. Hvilken relevans kan den ha i 2023?