Tilbake til fremtiden

“Jungelen” av Tigerstadsteatret er spennende politisk teater som vil skape mange fine klasseromsdiskusjoner på Oslos ungdomsskoler i tiden som kommer.

Nominerte til Årets kritikk 2021/2022

Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst innenfor feltet teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen torsdag 26. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner. Det melder Norsk kritikerlag i en pressemelding.

Halvannen kvadratmeter hudoverflate aktivert

Når det knitrer rett ved ørene mine, blir jeg oppmerksom på jeg har hud også inni ørene og at denne overflaten blir strøket av lydbølgene. Holmberg og Barfods “Hudriket” berører helt inn i hodet.

Vi kjører isbilen!

Isbilen er morsomt og kvalitetsbevisst teater for barn.

Ned i hullet – opp i skyen?

Karakterene i Claire de Wangens Shiemens er mildt sagt snurrige, men dramaturgien i forestillingen blir litt for hektisk til at jeg får helt tak på verken dem eller historien til Siemensblokka på Linderud.

Leser, jeg likte det

Jane Eyre er blitt overskuddsbasert og sjarmerende intelligent teater.

Om nominasjonene til Den nasjonale Ibsenprisen 2022

Juryen for Den nasjonale Ibsenprisen svarer her på innlegget Teaterbransjens hvite maktdemonstrasjon som stod i Aftenposten 21. april.

Om lesningen under utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen 2022

Teatersjef på Teater Ibsen, Bo Anders Sundstedt, svarer på kritikken av lesningen av Camara Lundestad Joofs tekst “De må føde oss eller pule oss for å elske oss” under utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen.

Avklart, rituell enkelhet

I Flowers for Torgeir holder Roberta Carreri både minnet om Torgeir Wethal og sin egen flamme i live.

Et amatørteater i krise

Amatørteatret mangler en paraplyorganisasjon som kan være felles talerør i saker som angår feltet. Amatørteatret i Norge omfatter organisasjoner, frie grupper, teaterverksteder, fylkesråd og grupper drevet av profesjonelle, og de finnes på alle de tre forvaltningsnivåene.

Å leve er også et valg

Rosmersholm er blant de Ibsenstykker man kjenner tittelen på, men svært sjelden ser spilt. På Kilden viser de at det godt kan endres.

Vi skal skape engasjement

Thomas Bye er i en lærefase og skal lære Bergen å kjenne, men han er helt sikker på at han skal være med å skape engasjement

Urmennesker i åpent (kontor)landskap

Apatien får en dyrisk motpart når Herman Melvilles Bartleby settes opp på Trøndelag Teater.

Mytisk horror

I et mytisk landskap utforsker Susie Wang nok en gang den sceniske illusjonens språk gjennom forventning, spenning og teaterblod.

Oljeportrett i rosa – og litt svart

Dramatiker Kristin Auestad Danielsen har fylt koppen så full at den skvalper over, men som forestillingen er den blitt rik, varm – og kanskje ikke mørk nok.

SISTE SAKER