“Jungelen” av Tigerstadsteatret er spennende politisk teater som vil skape mange fine klasseromsdiskusjoner på Oslos ungdomsskoler i tiden som kommer.
Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst innenfor feltet teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen torsdag 26. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner. Det melder Norsk kritikerlag i en pressemelding.
Når det knitrer rett ved ørene mine, blir jeg oppmerksom på jeg har hud også inni ørene og at denne overflaten blir strøket av lydbølgene. Holmberg og Barfods “Hudriket” berører helt inn i hodet.
Karakterene i Claire de Wangens Shiemens er mildt sagt snurrige, men dramaturgien i forestillingen blir litt for hektisk til at jeg får helt tak på verken dem eller historien til Siemensblokka på Linderud.
Juryen for Den nasjonale Ibsenprisen svarer her på innlegget Teaterbransjens hvite maktdemonstrasjon som stod i Aftenposten 21. april.
Teatersjef på Teater Ibsen, Bo Anders Sundstedt, svarer på kritikken av lesningen av Camara Lundestad Joofs tekst “De må føde oss eller pule oss for å elske oss” under utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen.
I Flowers for Torgeir holder Roberta Carreri både minnet om Torgeir Wethal og sin egen flamme i live.
Amatørteatret mangler en paraplyorganisasjon som kan være felles talerør i saker som angår feltet. Amatørteatret i Norge omfatter organisasjoner, frie grupper, teaterverksteder, fylkesråd og grupper drevet av profesjonelle, og de finnes på alle de tre forvaltningsnivåene.
Rosmersholm er blant de Ibsenstykker man kjenner tittelen på, men svært sjelden ser spilt. På Kilden viser de at det godt kan endres.
Thomas Bye er i en lærefase og skal lære Bergen å kjenne, men han er helt sikker på at han skal være med å skape engasjement
Apatien får en dyrisk motpart når Herman Melvilles Bartleby settes opp på Trøndelag Teater.
I et mytisk landskap utforsker Susie Wang nok en gang den sceniske illusjonens språk gjennom forventning, spenning og teaterblod.
Dramatiker Kristin Auestad Danielsen har fylt koppen så full at den skvalper over, men som forestillingen er den blitt rik, varm – og kanskje ikke mørk nok.