Kronglete sirkus

Nationaltheatrets oppsetning av den franske barneklassikeren “Den lille prinsen” skaper magi og latter, men vil for mye.

Fordommer på høygir

Hvorfor vise et spanskspråklig teaterstykke som er fylt til randen med rasisme og homofobi på scenen til Chateau Neuf?

Hvilket blikk fanger – refleksjoner rundt skeiv kunst

Skeivt kulturår nærmer seg slutten, Ann-Christin Kongsness reflekterer over den skeive kunsten og hvem som ser den.

Berre undergang

Berre verdas undergang er en umotivert og tidvis klisjefull forestilling hvor regi og skuespill ikke virker til å ha emosjonell kontakt med materialet

Hevnmareritt langs Finnmarkskysten

En mors hevn og spøkelsene som hjemsøker oss er det drivende hjertet i “Eadnemáddu” av Siri Broch Johansen.

Når bror og søster vokser sammen

I «Samtaler med bror» vokser bror og søster sammen. Og derigjennom vokser historien utover sine egne grenser.

Små og store kriser

Scenografi og lyd smelter sammen til en besnærende helhet i “So Far So Good” på Rosendal Teater, men dramaturgien oppleves noe umotivert.

Søkere på stillingen som daglig leder i Scenekunstbruket

Her er søkerlisten til stillingen som daglig leder i Scenekunstbruket.

H.C. Andersen på sparebluss

“Snødronninga” satser på ny teknologi, men glemmer teaterhåndverket.

Flukten som ikke tar slutt

“Havet tar det det ikke gir” formidler et sårt og viktig innblikk i flyktningers erfaringer, men teateret roter seg bort på veien fra tekst til scene.

Nyanserikt om død og kjærlighet

“De ti bud” på Trøndelag Teater består av sterke og visuelt slående fortellinger. Enkelte av de dramatiske høydepunktene er likevel noe forhastede.

Nesten dobling i støtte til Tigerstadsteatret

Etter at det ble klart at Tigerstadsteatret ikke fortsetter samarbeidet med Oslo Nye Teater, har byrådet foreslått å øke driftsstøtten deres med 3,1 millioner kroner fra 2023.

Scenekunst og økosorg

Miljøspørsmål og mer spesifikt; økosorg har meldt seg som tema/omdreiningspunkt i scenekunsten i høst. Men på hvilke måter?

Gjenkjennelig om å ikke føle seg samisk nok

“7% samisk” beskriver minoritetsstresset mange unge samer står i på sårt, gjenkjennelig og humoristisk vis.

Usentimentalt om jul og død

Maja Lunde har dramatisert sin egen barneboksuksess. Snøsøstera er blitt en fullverdig teatertekst som står på egne ben.

 

SISTE SAKER