Med “Eksotisk dans” tar Kristinsdottir/Willyson og Trøndelag Teater tak i det allmenne på ekstraordinært vis.
Da jeg så Johannes Holmen Dahls teater for første gang, digget jeg det jeg trodde jeg mislikte: tekstro minimalisme.
Sporv og engel: Istedet for å forsøke seg på det halsbrekkende, umulige prosjektet det er å synge som Edith Piaf, tar Gjertrud Jynge den helt ut, som seg selv.
Teater er et fag som er avhengig av et mangfold av innganger, men uten et teoretisk rammeverk å forstå performative praksiser med, forsvinner en stor del av forståelsen av vår kultur og vårt kulturliv.
Kate Pendry er en fabelaktig historieforteller, og denne historien er det verdt å fortelle.
På tross av eventyrlig scenografi og sterke skuespillerprestasjoner er det uklart hva musikalversjonen av «Døden på Oslo S» forsøker å fortelle.
I Oslo Nye Teaters oppsetning “Riget” har komedien fått lov til å løpe løpsk
Hulda Garborg-stipendet 2022 går til Morten Svartveit. Juryen: “Han har eit vinnande scenisk vesen og varm utstråling”. Det melder Samlaget i ei pressemelding.
Teatervitenskap i Bergen trues med nedleggelse når det ikke foreslås å erstatte ansatte som skal gå av med pensjon. Representanter for fagmiljøet uttrykker her bekymring.
Regissør Elisabeth Matheson og skuespiller Hildegunn Eggen levendegjør fortellingen Juvikfolket på imponerende vis.
Grusomhetens teater tar seg god tid med “Mor Courage og barna hennes”, og særlig tolkningen av den stumme datteren Kattrin utpeker seg.
“Hvis dette er et menneske” er et sterkt vitnesbyrd om en ugjenkallelig forbrytelse
Ingvild Dirdal Bjørnson er ansatt som ny scenekunstansvarlig på Tou i Stavanger, det melder Tou i en pressemelding.
Ronja Røvardotter på Det Norske Teatret viser på ganske typisk vis hvordan aktualiseringer av klassikere kan skape skikkelig uaktuelt teater.