Juryen for Den nasjonale Ibsenprisen svarer her på innlegget Teaterbransjens hvite maktdemonstrasjon som stod i Aftenposten 21. april.
Teatersjef på Teater Ibsen, Bo Anders Sundstedt, svarer på kritikken av lesningen av Camara Lundestad Joofs tekst “De må føde oss eller pule oss for å elske oss” under utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen.
Scenekunstner Amund Sjølie Sveen holdt dette innlegget på Kulturrådets forkostmøte om kulturboikott og hva kulturlivet kan gjøre i forbindelse med krigen i Ukraina.
Forfatter og dramatiker Sigmund Løvåsen er i statsråd i dag oppnevnt som ny rådsleder i Norsk kulturråd for perioden 11. mars 2022 til 31. desember 2025. Det melder Kulturdepartementet i en pressemelding.
Kunst- og kulturinstitusjoner over hele den vestlige verden boikotter og sparker nå russiske kunstnere med umiddelbar effekt. Men er det klokt, eller vil det legitimere hat mot helt vanlige russere?
Grace Tabea Tenga og Foreningen INN – Etniske minoriteter i norsk kulturliv er bekymret for situasjonen til dansere med minoritetsbakgrunn etter koronapandemien.
Lager11 skulle bli Trondheims nye teater og møteplass for kultur. Nå har kunstnerne forsvunnet. Ibrahim Fazlic skriver i dette debattinnlegget om hva som skjer når kultur drives av økonomisk profitt.
Kulturdepartementet økte ikke tilskuddene til tidsskriftsordningen i statsbudsjettet for 2022, og med det har de oversett tidsskriftenes betydning og utfordringer.
Danse- og teatersentrum er bekymret for at scenekunstnere som må avlyse internasjonale turneer ikke blir kompensert. Kulturdepartementet sier at det er vanskelig å kompensere for tiltak verden rundt.
Hvis publikum ikke får tilgang til salene, mister scenekunstarenaene sin legitimitet.
Panta Rei Danseteater tar til orde for at midlene fra gaveforsterkningen omdisponeres til den nye driftsstøtteordningen.
Når kulturrådet inviterer til årskonferanse om kunst og fellesskap, er den gode stemningen høyt prioritert.
Forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund lanserer i dette debattinnlegget noen tanker om hvordan en ny støtteordning for etablerte kompanier burde utformes.
Når den nye regjeringa i dag legg fram ein tilleggsproposisjon til statsbudsjettet er det satt av 100 millionar kroner meir til kultur. Dette melder Kulturdepartementet i ei pressemelding.
Hanne Dieserud i Grusomhetens teater stiller spørsmål ved hvordan begrepet ‘etablerte kompanier’ forstås.