De nominerte til Kritikerprisene for sesongene 2020/2021/2022 er klare. Prisene deles ut på Litteraturhuset 5. oktober.
Det store dramaet lar vente på seg i OscarsborgOperaens nye produksjon av Verdis “Otello”.
Mens Tidemann og Gude henger der opphøyd i glassmonter, lar Elina Waage Mikalsen den samiske kulturkanon invitere deg på rognbollesuppe og si at du er god nok.
Hard modernisme og samfunnskritikk har vært stikkord for Cecilie Ores musikk. På samtidsmusikkfestivalen tonehimmel i Volda i juni fikk hun fremført fire verk, hvorav tre var urfremføringer.
Trond Reinholdtsen og Eivind Buene er tilbake med en ny episode av Gæmliskomponister. I denne episoden snakker de med Cecilie Ore.
Musikkjournalist i BBC, Kate Molleson, har skrevet denne teksten om vinneren av Arne Nordheims komponistpris Jan Martin Smørdals musikk.
Med mystisk oppmikking og en produksjon uten noe på hjertet tar “Den flyvende hollender” på Fredriksten festning aldri helt av.
Ujevn balanse og diskutable tolkninger til tross, Det Norske Kammerorkesters minifestival inneholdt fortettede øyeblikk og vant publikum i Universitetets aula.
Flere av konsertene under Festspillene i Bergens siste tre dager hadde dans og bevegelse som inspirasjon. Enkelte mer enn andre.
Unge solister, Operaens barnekor og et strålende barne- og ungdomsorkester redder “Noahs ark” fra havari.
Stavanger Symfoniorkester og Andris Poga imponerer med strålende spilt Sibelius og Wagner i sin sesongavslutning.
Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst innenfor feltet teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen torsdag 26. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner. Det melder Norsk kritikerlag i en pressemelding.
Selv om det musikalske er tålelig på stell, er det Cusch Jungs regi som roter det helt til for Oper Leipzigs produksjon av Carl Nielsens Maskarade.
Årets Only Connect bød på flere spennende fremføringer, men følelsen av en samtidsmusikalsk oppdagelsesferd uteble.